اخبار روز

آخرین اخبار تغییر حقوق کارگران.


به گزارش مانیبان، سمیه گلپور رئیس مرکز عالی اصناف کشور با اشاره به اینکه در روزهای اخیر چندین بار لغو افزایش حق مسکن کارگران اعلام شده است، گفت: متأسفانه امسال ما نیز شاهد عدم اجرای کافی ماده 41 قانون کار در فرآیند تعیین حقوق کارگران هستیم.

گلپور با بیان اینکه دولت سال گذشته وعده کنترل تورم را داده بود اما عملی نکرد، افزود: نوسانات نرخ ارز در کشور ما باعث عدم کنترل تورم شده است. این نوسانات تأثیرات خود را بر زندگی کارگران و معیشت آنها گذاشته است. واقعیت این است که حقوق افراد ما در بخش های حقوق بگیر و حقوق بگیر ریالی است و هزینه های زندگی و قیمت ها با توجه به افزایش نرخ دلار تغییر می کند.

وی افزود: توصیه ما این بود که اگر شورای عالی کار می خواهد مشکل کارگران این حوزه را با حضور همه شرکای اجتماعی حل کند، نرخ تورم و سبد معیشتی و جبران خسارت و حفظ و نگهداری را در نظر بگیرد. قدرت خرید در تصمیماتشان، چون سفره مردم همچنان در حال کوچک شدن است.

گلپور از اینکه آیا افزایش حق مسکن برای کارگران منتفی است؟ می‌گوید: بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است هر سال حقوق کارگران را مطابق با سبد معیشت و نرخ تورم تعیین کند. در این فضا تفاوت فاحش حقوق 1403 وجود داشت و حق مسکن تغییری نکرد و سال گذشته عملاً همان مبلغ 900 هزار تومان اعمال شد.

وی می افزاید: امروز جامعه کارگری این سوال را مطرح می کند که چرا با وجود اینکه فضای مسکن نیروی کار پیچیده تر شده اما این مقدار اندک حق مسکن کارگری افزایش نیافته است؟

رئیس کمیته مرکزی اتحادیه های کارگری کشور گفت: اگر حق مسکن کارگران 35 درصد افزایش یابد در بهترین حالت 900 هزار تومبه به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش می یابد و تنها 300 هزار تومان به حقوق کارگران اختصاص می یابد.

رئیس مرکز مرکزی تشکل های کارگری با تاکید بر اینکه حدود 70 تا 80 درصد حقوق کارگران به مسکن تعلق می گیرد، گفت: توجه به مسکن در قانون کار گنجانده شده است و این مطالبه ماست و ادامه دهید.

وی افزود: حقوق باید بر اساس ماده 41 قانون کار یعنی بر اساس نرخ تورم و هزینه زندگی تعیین شود. بنابراین مطالبه جامعه کارگری چیزی بیش از آن چیزی نیست که قانون تعیین کرده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا