اخبار روز

آمریکا نباید به توافق توسعه چابهار نگاه تنگ نظرانه داشته باشد

یک روز پس از هشدار واشنگتن مبنی بر اینکه کشورهایی که با تهران تجارت می کنند با تحریم مواجه خواهند شد، وزیر امور خارجه هند از ایالات متحده خواست که از توافق اخیر کشورش با ایران برای توسعه بندر چابهار “دیدگاه تنگ نظرانه” نداشته باشد.

به گزارش عصر ایران، هند روز دوشنبه قراردادی 10 ساله با ایران برای توسعه بندر چابهار امضا کرد.

پس از امضای این قرارداد، ایالات متحده هشدار داد که هر کشوری که مایل به تجارت با ایران است «باید از خطرات احتمالی آگاه باشد».
اما دولت هند بر این توافق پافشاری کرد و گفت که این توافق به نفع منطقه خواهد بود.

اس. جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در پاسخ به هشدار آمریکا به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم ارتباط برقرار کردن، متقاعد کردن و فهماندن مردم است که این در واقع به نفع همه است. به نظر من نباید تنگ نظر باشد.» او نظری درباره این قرارداد داشت.

جایشانکار افزود: آمریکا در گذشته نیز از طرح توسعه بندر چابهار ایران حمایت کرده و آن را از تحریم ها مستثنی کرده است. وی افزود: آنها (ایالات متحده آمریکا) نیز می‌دانستند که برای بهبود عملکرد بندر چابهار، امضای یک توافق بلندمدت با ایران ضروری است.

وی گفت: معتقدیم توسعه این بندر به نفع کل منطقه خواهد بود.

هند برای اولین بار در سال 2016 قراردادی را برای توسعه بندر چابهار، واقع در نزدیکی مرز ایران با پاکستان امضا کرد و در اواخر سال 2018 فعالیت خود را آغاز کرد.

این بندر یک مسیر ترانزیتی برای کالاها و محصولات هندی به افغانستان و آسیای مرکزی باز می کند، که جایگزینی برای مسیر زمینی از طریق پاکستان است که دولت دهلی با آن روابط تیره ای دارد.

مقامات هندی می گویند که تا کنون 2.5 میلیون تن گندم و 2000 تن حبوبات هندی از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.

طبق توافق جدید، هند با سرمایه گذاری حدود 370 میلیون دلار در این پروژه، بندر را توسعه بیشتری خواهد داد.

وزیر کشتیرانی هند این توافق را “لحظه ای تاریخی در روابط هند و ایران” خواند.

اما ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه نسبت به این توافق هشدار داد و گفت: «هر شرکت و هر کسی که به تجارت با ایران فکر می‌کند باید از خطرات احتمالی که در معرض آن قرار دارد آگاه باشد.» تهدید بالقوه تحریم».

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا