سبک زندگی

با 12 سس از تندترین سس های دنیا آشنا شوید

سامبال (Sambal); اندونزی

اولین سس که یکی از تندترین سس های دنیاست سامبال نام دارد. انواع مختلفی از این سس تند در سراسر اندونزی و جنوب آسیا مانند سنگاپور و سریلانکا استفاده می شود. فلفل قرمز، سیر، پیاز و گوجه فرنگی را به طور سنتی در یک کاسه می ریزند و با هاون می کوبند، سپس با آبلیمو و رب میگو برای طعم دادن سرخ می کنند. اگر به اندونزی سفر کنید می بینید که سس سامبال با انواع غذاها از جمله غذای ملی برنج سرخ شده، ناسی گورنگ و باکسو که نوعی کوفته گوشتی است استفاده می شود.

شیتو (شیتو); غنا

سس دوم که یکی از تندترین سس های دنیاست، سس شیتو نام دارد. در بسیاری از گویش‌های غنا، کلمه شیتو به معنای فلفل است، اما این کلمه به معجون فلفلی ساخته شده با گوجه‌فرنگی، زنجبیل، سیر، میگوی خشک و فلفل قرمز نیز اشاره دارد. وقتی این مواد با هم ترکیب شدند، خمیر به دست آمده را چند ساعت روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کم کم به سس قهوه ای غلیظی تبدیل می شود که برای استفاده روی گوشت و ماهی مناسب است. طرز تهیه این سس تند از خانه به خانه متفاوت است، اما دستور اولیه تهیه آن و همچنین طعم آتشین آن برای دوستداران غذاهای بومی غنا به سرعت قابل تشخیص است.

آجی ورد (آجی ورد); پرو

ماده اصلی این سس خامه ای حاوی فلفل سبز و فلفل آجی است که بومی آمریکای جنوبی است و پرویی ها به طور مرتب برای پخت و پز از آن استفاده می کنند. برای تهیه این سس، تنها کاری که باید انجام دهید این است که خمیر فلفل باکاتوم، فلفل هالاپینو، روغن زیتون، پیاز قرمز، سیر، آب لیموترش، گشنیز و سس مایونز را مخلوط کنید، سپس سس تند خانگی خود را در یک کاسه بزرگ پور لومو سالتادو مخلوط کنید. گوشت سرخ شده از پرو) یا cuy chactado (گوشت سرخ شده از گینه) و مایع باقی مانده در ته ظرف را با یک تکه نان تازه بنوشید.


بیشتر بخوانید: غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!


12 تا از تندترین سس های دنیا را بشناسید

گوجوچانگ (Gojuchang); کره جنوبی

این معجون شیرین و شور کره جنوبی که می توان آن را چهارمین سس تند دنیا دانست، واقعا طعم سوزی دارد. این سس خوشمزه از ترکیب این مواد تهیه می شود: برنج چسبناک آسیای شرقی که سس را شیرین می کند، دانه های مخمر سویا که طعم ترش دلپذیری به آن می دهد و فلفل قرمز که آن را تند و تند می کند. . گوجوچانگ معمولاً در سس‌ها و گوشت و ماهی کره‌ای با روکش نمک استفاده می‌شود و یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاهای معروف کره‌ای مانند کیمچی (سبزیجات فرآوری‌شده، عمدتاً کلم) و بی‌بی‌باپ (کاسه‌های برنج و گوشت) است.

پیری پیری (پیری پیری); کشور پرتغال

سس پنجم که یکی از تندترین سس های دنیاست پیری پیری نام دارد. منشا سس پیری پیری به پرتغال برمی گردد، اما می توانید این سس را در سراسر مستعمرات پرتغال در آفریقای جنوبی مانند آنگولا و موزامبیک نیز مشاهده کنید. برای طعم دادن به این سس تند و تند هم از فلفل دلمه ای شیرین و هم فلفل قرمز تند استفاده می شود که البته شامل ادویه هایی مانند پاپریکا و برگ بو نیز می شود. برای چشیدن طعم نهایی این معجون کافی است مقداری مرغ را به سیخ بکشید و روی زغال کباب کنید سپس مقدار زیادی سس پیری پیری را در ظرفی بریزید و سیخ های مرغ کبابی را در این مایع غلیظ و تند فرو کنید.

12 تا از تندترین سس های دنیا را بشناسید

کاپوت اسکاچ; جامائیکا

این سس بسیار تند 10 برابر فلفل هالاپینو بر اساس مقیاس اسکویل تندتر است که استاندارد بین المللی برای اندازه گیری تندی ادویه ها است. میوه‌های استوایی مانند انبه و آناناس اغلب به سس چیلی جامائیکا اضافه می‌شوند تا طعم تند را با اضافه کردن کمی شیرینی متعادل کنند. برندهای معروفی مانند Pickappepa و Walkerswood هر کدام انواع مختلفی از این سس فلفل را تولید می کنند تا آشپزی شما مانند آفتاب جزایر کارائیب داغ و سوزان باشد.

ژوگ (Zhug); یمن

Dzhug ستون آشپزی سبک یمنی است و همچنین نماینده ادویه های خاورمیانه مانند گشنیز، زیره و هل است. این ادویه تند در 3 رنگ قرمز، قهوه ای و سبز موجود است و رنگ قرمز و سبز آن بیشتر از قهوه ای معروف است. برگ گیاهانی مانند گشنیز و جعفری سس کوزه سبز را تازه می کند و در عین حال از تندی و سوختن فلفل های موجود در آن می کاهد. اگرچه سس قهوه ای کوزه کمتر معروف است، اما به همان اندازه خوشمزه است و برای افزودن به غنای آن از گوجه فرنگی استفاده می شود. این سس خاورمیانه را می توان هفتمین سس از تندترین سس های جهان دانست.

12 تا از تندترین سس های دنیا را بشناسید

نمپریک (نام پریک); تایلند

شاید سریراچا در سرتاسر تایلند طرفداران خود را داشته باشد، اما اجتناب از استفاده از سس سریراچا هنگام خوردن غذاهای اصیل تایلندی تقریبا غیرممکن است. این سس خوش طعم رتبه هشتم را در میان تندترین سس های جهان دارد. خمیر ماهی یا خمیر میگوی فرآوری شده را با فلفل قرمز گرد معمولی، سیر و پیاز مخلوط می کنند و سسی با عصاره تند درست می کنند که مواد ثانویه مانند انبه، لیمو یا تمبر هندی مکمل خوبی برای آن به حساب می آیند. استفاده از این سس تند و خوشمزه چه با رشته و پاستا و چه با برگ کاهو اشکالی ندارد و در هر دو صورت از خوردن آن لذت خواهید برد.

Erős Pista; بلغارستان

این سس ساده و تند که از دو قسمت پاپریکا قرمز و یک قسمت نمک تشکیل شده است را می توان با هر نوع فلفل از خانواده Capsicum annuum که شامل فلفل دلمه ای شیرین گرفته تا فلفل گرد است درست کرد. سریعتر می شود. اروس پیستا یا (استیو قوی) یکی از معروف ترین برندهای بلغاری چاشنی های تند و یک ماده آماده برای غذاهای سنتی مانند غذاهای گوشتی و سبزیجات (گولاش) و پاپریکاش مرغ (پاپریکاش مرغ) است. همچنین می توانید این سس را به تنهایی روی نان لانگوس که نوعی نان تست بلغاری است، بمالید.

12 تا از تندترین سس های دنیا را بشناسید

هریسا; شمال آفریقا

سس دهم که یکی از تندترین سس های دنیاست هریسا نام دارد که از شمال آفریقا می آید. مقدار زیادی دانه گشنیز، زیره و زیره سیاه را روی ترکیبی از سیر، پیاز و فلفل قرمز تفت داده شده بپاشید و سس تند هریسا آماده است. منشا این خمیر دلپذیر به منطقه مغرب در شمال آفریقا می رسد که شامل کشورهایی مانند تونس، الجزایر و مراکش می شود. کباب های دلچسب و لذیذ و غذاهای گوشتی آهسته پخته در سرتاسر منطقه یافت می شود و سس هاریسا را ​​به انتخابی عالی برای تهیه گوشت و ماهی با روکش نمک تبدیل می کند. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط تند برای طعم دادن به یک بشقاب ساده از غذای محلی کوسکوس کافی است.

لوئیزیانا (سبک لوئیزیانا)؛ آمریکای جنوبی

سس تند به سبک لوئیزیانا که تحت تأثیر کاجون ها (ساکنان فرانسوی لوئیزیانا) وارد فهرست چاشنی های آمریکایی شده است را می توان در سرتاسر ایالات متحده به ویژه در جنوب یافت. ناهارخوری های آمریکایی احتمالاً با مارک هایی مانند تاباسکو، کریستال و فرانک رد هات آشنا هستند و می دانند که این سس های تند به طور خاص برای تهیه سس بوفالو استفاده می شود، سسی که همه ما دوست داریم روی بال مرغ سرخ شده بریزیم. سس تند به سبک لوئیزیانا معمولاً تند بودن خود را مدیون نوعی فلفل قرمز است، اما در واقع سس سرکه مانندی است که باعث می شود به صورت خود سیلی بزنید.

بمب اتمی سس ها

علاقه به غذاهای تند یک موضوع کاملا شخصی است، بنابراین برخی از افراد نمی توانند کمی غذای تند را تحمل کنند، اما گروهی از افراد هستند که حاضرند برای خوردن غذاهای بسیار تند دست به هر کاری بزنند.

«محمد کریم» سرآشپزی است که دستور عجیبی برای سس تند در رستوران لینکلن شایر انگلستان ارائه کرده است که همه نمی توانند آن را امتحان کنند. این سس تند به عنوان بمب اتم سس های تند در جهان شناخته می شود.

برای تهیه این سس تند، محمد باید دستکش ضخیم و ماسک ضد شیمیایی بپوشد تا آسیبی نبیند. طبق بررسی های انجام شده کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که ضریب تندی این سس 12 میلیون است که بسیار بالاتر از آستانه تحمل انسان است.

این سس به قدری تند است که تا به حال هیچکس به آن دست نزده است، زیرا خوردن آن کاملا به مشتری بستگی دارد و توصیه می شود در مسیر بیمارستان در پشت آمبولانس آن را امتحان کنید. بی حسی صورت، لرز و حتی خونریزی از بینی از جمله عوارض این سس است.

مائده امین الرعایا

مائده امین الرئیا هستم کارشناس محتوا و از جذابیت های یک روز و یا حتی یک ساعت در زندگی برای شما مینویسم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا