اخبار روز

تأثیر «قطب بندی کاذب» بر کاهش مشارکت رای دهندگان/ هدف رهبری، حضور همگان در انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، رهبر انقلاب در دیدار با بسیجان با استفاده از کلمه کلیدی «پرهیز از دوگانگی های دروغین» تاکید کردند: «برخی اظهارات در فضای مجازی و جدایی افراد با عناوینی مانند «حامی این یا آن» است. واقعا نامناسب گله دارد؛ کسانی که دین و اصول و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، فارغ از اختلاف سلیقه، برادر شما هستند و نباید تفرقه ایجاد شود.» اگرچه این قسمت از بیانات رهبری متوجه بسیجان بود، ولی رهبری. وی بار دیگر تاکید کرده بود که بر هرگونه دوقطبی در فضای کشور تاکید می کند.

رهبر انقلاب: اگر پیغمبر هم می خواست تطهیر کند، اطرافش نبود

مواضع صریح رهبر انقلاب در قبال رژیم صهیونیستی/ طرح خود را ارائه کردیم: طرح همه پرسی فلسطینی ها.

اما از یک سو وظیفه احزاب و جریان های سیاسی در آستانه انتخابات برای پرهیز از دوقطبی شدن فضای کشور چیست و دستگاه های اجرایی و نظارتی چه وظیفه ای دارند که حداکثر جذب کنند و وارد عرصه سیاسی نشوند. قطبی شدن؟

ناصر قوامی نماینده مجلس ششم شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین درباره بیانات رهبری مبنی بر دوری از دو قطبی شدن گفت: در شرایطی که هر دو قطب به سمت منافع ملی حرکت می کنند، قطب بندی اشکالی ندارد. هر دو قطب و هر دو جناح سیاسی برای حفظ منافع ملی است و می خواهند برای رفاه و آسایش مردم گام بردارند، مشکلی ندارد، اما در کشورهای دیگر هم همینطور است. مثلاً در آمریکا دو قطب وجود دارد، یک قطب جمهوری خواهان و قطب دیگر دموکرات ها هستند یا در انگلستان دو قطب محافظه کار و کارگر وجود دارد. پس اگر هر دو قطب از جمله اصلاح طلبان و اصولگرایان برای حفظ منافع ملی و چارچوب نظام اقداماتی انجام دهند، این موضوع اشکالی ندارد. اما اگر یک قطب اصلا نظام و دولت را قبول نداشته باشد و قطب دیگر قبول کند، قطبی که نظام را قبول ندارد در انتخابات شرکت نمی کند و این کار خوبی نیست.

قطبی شدن میزان مشارکت رای دهندگان را کاهش می دهد

وی در خصوص تاثیر دوقطبی سازی های کاذب در کاهش مشارکت مردم گفت: همانطور که در بحث دوقطبی گفتم اگر هر دو قطب به سمت منافع ملی حرکت کنند قطعا در انتخابات رای خواهند داد اما اگر دوقطبی باشد یک قطب اگر نظام، نظام، چارچوب و ساختار نظام را نمی پذیرد، البته در انتخابات شرکت نمی کنند و اگر دوقطبی باشد، مشارکت مردم در انتخابات را به شدت کاهش می دهد.

مشارکت حداکثری سیستم را قوی تر می کند

این سیاستمدار تاکید کرد: نظر و هدف او قطعا حضور همه در انتخابات است چرا که این مشارکت حداکثری نظام را قوی و مقتدر می کند.

هیچ اصلاح طلب دارای شناسنامه در این انتخابات ثبت نام نکرد

قوامی ادامه داد: همانطور که گفتم دوقطبی بودن بد نیست. در مجلس ششم اصلاح طلبان و اصولگرایان به رقابت پرداختند و اکثریت اصلاح طلبان وارد مجلس شدند. اما از انتخابات هفتم به بعد اصلاح طلبان را رد صلاحیت کردند و حذف کردند و هر اصلاح طلبی را که در هر حوزه رای داشت و مورد قبول مردم بود رد صلاحیت کردند. یعنی این قطبی را که نظام را پذیرفت و در چارچوب آن حرکت کرد، جدا کردند و حذف کردند. تاکنون هیچ اصلاح طلبی با شناسنامه در این انتخابات ثبت نام نکرده است. بنابراین اگر پستی به این شکل رد صلاحیت و منزوی شود، ضرر به نظام جمهوری اسلامی تلقی می شود.

پیش نیاز افزایش مشارکت در انتخابات

این نماینده سابق مجلس گفت: حذف یک قطب در انتخابات منجر به کاهش آرا و مشارکت کمتر در انتخابات می شود، اما در دوره قبل طبق اعلام وزارت کشور میزان مشارکت زیر 50 درصد بوده است. میلیون ها رای باطل در صندوق ها ریخته شد. به نظر من این ترم هم همینطوره و مشارکت خیلی کم میشه مگر اینکه اتفاق خاصی بیفته.

211

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا