اخبار روز

دلار به 1402 بازگشت


به گزارش مانیبان به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار از سال جدید حدود 50 روز است که در کریدور ششم نوسانات مستمری داشته است، اما امروز قیمت اسکناس آمریکا در پایین ترین سطح خود از 28 سال گذشته قرار دارد. اسفند سال گذشته قبلاً رسیده است.

امروز قیمت دلار 300 تومان پایین آمد و درست در انتهای کریدور ششم قرار گرفت اما به کریدور پایینی هم دست نزد. روند عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل است و معامله گران این امر را نتیجه تلاش بازارساز می دانند.

اسکناس دلار از ابتدا. اردیبهشت ماه قیمت آن مدام در حال کاهش بوده است. رقم معاملات امروز کمترین قیمت دلار در سال جاری است.

روز یکشنبه قیمت دلار با کاهش ۷۰۰ تومانی در انتهای کریدور ششم قرار گرفت. سیاستگذار با کمک بازارسازان و دستکاری ارزی به سردی معاملات در بازار ارز دامن زده است. به نظر می رسد دلار در روزهای آینده آماده بازگشت به کریدور پایین است.

دلار در آخرین عملیات روز دوم هفته گذشته اردیبهشت ماه در راه پله سوم و در طبقه راهرو ششم بسته بود. به گفته معامله گران، مسائل و اخبار سیاسی هیچ سیگنال صعودی یا نزولی به این یادداشت نمی دهد. آنها دلیل کاهش تدریجی قیمت دلار هستند نبود ریسک جدید در بازار و سیاست ارزی بانک مرکزی می توانست قیمت دلار را کاهش دهد.

کم عمق بودن بازار معاملات ارز طی هفته گذشته اردیبهشت ماه زمان می گذرد که طبق معمول در پایان هر ماه، پول در بازار کم شده و معاملات خسته کننده و بی روح می شود. از سوی دیگر معامله گران معتقدند بازارساز در تلاش است تا قیمت دلار را به دلال 50 هزار توکن بازگرداند. آنها می گویند این فشار تقاضا است که مانع از بازگشت دلار به کریدور پایین شده است.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به فریز شدن قیمت دلار توسط مسئولان می گویند: قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی، الکترونیک و خودرو بیش از دلار افزایش یافته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که قیمت این بلیت توسط سیاست گذار مسدود شده است.

تحلیلگران بازار مالی معتقدند برای کنترل قیمت دلار باید حجم نقدینگی کنترل شود و رشد اقتصادی متناسب با افزایش حجم نقدینگی باشد. اگر این دو پارامتر در طول زمان و نه به صورت موقت باقی بمانند، ثبات یا کاهش قیمت دلار واقعی خواهد بود.

به گفته فعالان بازار ارز، اگر در روزهای آینده مسئولان قیمت دلار را به کریدور پنجم بکشانند، فشار تقاضا این محدوده را کوتاه مدت و موقت می کند. آنها معتقدند دلار در آستانه اوج گرفتن است، اما لحظه دقیق آن مشخص نیست.

به گفته تحلیلگران فنی، بازار به پایان برج نزدیک می شود و این بی روحی بازار بیشتر خواهد شد. از نگاه وی، عدد طلای دلار هرات در روز یکشنبه 59 هزار و 560 تومان بود و تا زمانی که زیر این ارزش باشد، می‌تواند به نزول خود ادامه دهد. .

از نظر فنی، پشتوانه مهم قیمت دلار کف 59 هزار تومانی است که در صورت از دست دادن آن قیمت می تواند به هدف 57 هزار تومان برسد. از نظر فنی، بازار ممکن است در کف 59 هزار تومان دچار شکست و اصلاح شود.

آنها با تجربیات بازار به بازارساز هشدار می دهند که کاهش قیمت دلار خریداران بیشتری را وارد بازار می کند. آنها معتقدند تزریق بیشتر قیمت را برای خریدار مناسب می کند.

مقصد بعدی قیمت دلار کجاست؟

قیمت دلار هرات در روز یکشنبه به کاهش ادامه داد و در زیر کف مهم حمایتی تثبیت شد. با این تثبیت قیمت دلار هرات در زیر خط حمایت، قیمت دلار در تهران و سلیمانیه نیز در معاملات بعدازظهر وارد کانال 59 هزار تومانی شد.

با این حال از ابتدای هفته بازار ارز روند نزولی را در پیش گرفت و از محدوده تعیین شده خارج شد اما قیمت ارز در کانال 41 میلیون متوقف شد.

قیمت دلار هرات روز یکشنبه از 59 هزار و 980 تومان آغاز شد و در نیمه اول به سقف حمایتی 59 هزار و 700 تومان رسید. در نیمه دوم، قیمت دلار در هرات با افتی جدید روی 59 هزار و 500 تومان بسته شد.

البته قیمت دلار هرات در پشت خط سیر نزولی را ادامه داد و به انتهای کانال 59 هزار تومانی نزول کرد.

قیمت درهم امارات 16 هزار و 390 تومان و زیر مرز مهم خود باز شد و با کاهش به 16 هزار و 300 تومان رسید.

در همین حال، دو توییت در روز یکشنبه در بازار مهم تلقی شدند. توییت اول توییت سیروان بارزانی بود که پاکش کرد. سیروان بارزانی، افسر نظامی و یکی از تامین کنندگان ارشد مالی منطقه در توییتر نوشت که مقامات بانک مرکزی ایران در حال سفر به اقلیم کردستان عراق هستند.

توئیت دوم ادعای یکی از اعضای اتاق بازرگانی بود که نوشت بیش از سه هفته است که امکان ثبت سفارش مواد اولیه وجود ندارد و تولیدکننده عملا با کمبود مواد اولیه مواجه شده است.

موضوع داغ بازار روز یکشنبه سخنرانی نماینده جدید مجلس آقای صمصامی بود. نماینده جدید مجلس گفت: برای خرید و فروش طلا و سکه مالیات 90 درصدی اعمال شود. البته این ویدئو از آقای صمصامی یک هفته است که در محافل بازار دست به دست می شود.

نکته بازار این بود که بورس پشتوانه روانی خود را از دست داده و در صورت تثبیت زیر آن، فشار فروش افزایش می یابد. در نتیجه این اتفاق، شاهد خروج سرمایه از بورس نیز خواهیم بود.

قیمت درهم روز یکشنبه 16 هزار و 300 تومان معامله شد و 110 تومان کاهش یافت. تتر روی 60 هزار و 350 تومان ایستاد و 700 تومان کاهش یافت.

قیمت پوند استرلینگ 75 هزار و 410 تومان بسته شد و 900 تومان کاهش یافت. یورو نیز با 400 تومان کاهش به 65 هزار و 210 تومان رسید.

لازم به ذکر است قیمت اسکناس و حواله دلار در روز یکشنبه تغییری نداشته است. اسکناس یک دلاری 44 هزار و 879 تومان و حواله دلاری 41 هزار و 904 تومان فروخته شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا