دانستنی ها

عواقب غیرمنتظره خواب بسیار کم و زیاد که از آن بی اطلاعید

اثرات مضر کمبود خواب بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، خواب بیش از حد نیز می تواند عواقب منفی برای سلامتی داشته باشد.

به گزارش روزیاتو، به گفته کارشناسان، افراد بین 26 تا 64 سال باید بین 7 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابند و کمتر یا بیشتر از آن می تواند سلامت فرد را دچار مشکل کند.

1- افزایش وزن

مطالعات نشان داده است افرادی که کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند، معمولاً سریع‌تر وزن اضافه می‌کنند و بیشتر در معرض چاقی قرار دارند. به طور مشابه، کسانی که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند نیز مستعد افزایش وزن هستند.

2- تیرگی زیر چشم

اگرچه کمبود خواب اغلب دلیل سیاهی زیر چشم در نظر گرفته می شود، اما خواب بیش از 9 تا 10 ساعت در شب نیز می تواند همین تأثیر را داشته باشد.

3- افزایش احتمال بیماری های قلبی عروقی

اگرچه دانشمندان هنوز دلیل ارتباط خواب زیاد با بیماری های قلبی عروقی را پیدا نکرده اند، اما مطالعات نشان داده است کسانی که بیش از 9 تا 10 ساعت در شب می خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

4- تمرکز مشکل می شود

تاثیرات منفی کم خوابی بر توانایی های شناختی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، جالب است که خواب زیاد نیز به مهارت های تصمیم گیری سریع و حل مسئله آسیب می زند و بر عملکرد حافظه تأثیر منفی می گذارد.

5- خشکی و چین و چروک پوست

مطالعات نشان داده اند که الگوهای خواب ما بر وضعیت پوست ما تأثیر می گذارد. کمبود خواب می تواند باعث از دست دادن رطوبت بدن شود و باعث خشکی و کدر شدن پوست شود. خواب بیش از حد می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. این به این دلیل است که خواب بیش از 8 ساعت توانایی بدن برای بازگرداندن تعادل آب را مختل می کند که می تواند منجر به چین و چروک های زودرس و افتادگی پوست شود.

6- تضعیف سیستم دفاعی بدن

خواب بیش از حد می تواند اثرات مضری بر سیستم ایمنی داشته باشد، از جمله افزایش التهاب در بدن. این امر شما را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند.

7- جوشاندن

کمبود خواب مزمن می تواند باعث آکنه شود. کمبود خواب باعث افزایش سطح کورتیزول یا هورمون اضطراب در بدن می شود. این می تواند فعالیت غدد چربی پوست را افزایش دهد و در نتیجه منافذ مسدود شده و آکنه ایجاد شود.

8- افسردگی

خواب زیاد می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. اگرچه کمبود خواب اغلب با افسردگی مرتبط است، تحقیقات نشان می دهد که خواب زیاد در افراد مبتلا به افسردگی رایج است که می تواند علائم افسردگی را تشدید کند.

9- سردرد

خواب زیاد می تواند تولید هورمون سروتونین را مختل کرده و باعث سردرد شود. همچنین خواب زیاد باعث ایجاد یا تشدید کمردرد می شود.

10- رفتار ناگهانی و بدون فکر

تحقیقات نشان می دهد که خواب با خودکنترلی مرتبط است. افرادی که خواب کافی ندارند اغلب رفتارهای تکانشی (تکانشی و تکانشی) دارند و قدرت مقاومت در برابر وسوسه را ندارند.

11- تضعیف قدرت تشخیص

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب می تواند توانایی ما را برای تفسیر دقیق حالات چهره دیگران مختل کند. وقتی خسته هستیم، ممکن است حالت خنثی صورت را با پرخاشگری اشتباه بگیریم یا سایر حالات صورت را اشتباه درک کنیم و نتیجه گیری نادرستی بگیریم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا