اخبار روز

ما پول نداریم وام مسکن را پرداخت کنیم

دنیای اقتصاد نوشت: سیاست حمایت مالی از مستاجران برای تامین بخشی از هزینه های اجاره خانه در دو ماه پایانی سال 1403 به درهای بسته نظام بانکی ضربه زد.

نتایج بررسی وضعیت درخواست‌های وام اجاره، نحوه برخورد بانک‌ها با متقاضیان و همچنین وضعیت پرداختی این موسسات نشان می‌دهد که «فصل اوج واگذاری مستاجر» در ابتدای سال جاری آغاز نشده است بانک هایی که مسئولیت پرداخت وام های سپرده اجاره ای را بر عهده داشتند باید به سه دسته تقسیم شوند.

دسته اول که شامل 9 بانک می شود، بانک هایی هستند که در فهرست رسمی بانک های ارائه دهنده سپرده مسکن به مستاجران پس از ثبت نام الکترونیکی، جایی ندارند. این بانک ها که رسماً در پرداخت وام و سپرده فعالیت ندارند، بانک هایی هستند که وام یا وجهی برای این تسهیلات دریافت نکرده اند.

بانک های دسته دوم در فهرست و فهرست سامانه ای قرار دارند که متقاضیان باید در آن ثبت نام کنند و اسامی آنها در هنگام ثبت نام برای متقاضیان قابل مشاهده است. 11 بانک در دسته دوم قرار دارند. یعنی این بانک ها از اعتبار بانک مرکزی برای پرداخت سپرده مسکن به متقاضیان واجد شرایط برخوردار هستند.

اگرچه امکان ثبت نام مستاجران در سایت وجود دارد، اما برخی از شعب این بانک ها می گویند اعتباری برای پرداخت تسهیلات سپرده مسکن ندارند و برخی نیز می گویند هنوز ابلاغیه وام سپرده 1403 را دریافت نکرده اند و منتظر دریافت تسهیلات سپرده گذاری مسکن هستند. اطلاعیه شما بانک مرکزی هستید.

اما دسته سوم بانک‌هایی هستند که در فهرست بانک‌هایی قرار می‌گیرند که به عنوان بخشی از فرآیند ثبت وام و سپرده به متقاضیان معرفی می‌شوند و در بازدید شخصی مشتریان، تمایل خود را برای پرداخت وام و سپرده اعلام می‌کنند. اعتبار لازم برای پرداخت ودیعه مسکن را داشته باشد. اما چیزی که متقاضیان این دسته با آن روبرو هستند این است که مسیری که برخی از بانک های این دسته برای پرداخت وام و سپرده در اختیار مستاجرین قرار می دهند مانند یک ماراتن پیچیده است و در صورت تحقق این شرایط از سوی مستاجر شرایطی را برای مستاجر قائل می شوند. برآورده شد بانک می تواند به او تسکین دهد.

این شرایط از نوعی است که گاهی مستاجران هرگز نمی توانند آن را فراهم کنند. از شرایط معمول این دسته از بانک ها می توان به تامین دو ضامن دولتی با حداقل حقوق 20 میلیون تومان توسط مستاجران اشاره کرد. وضعیتی که اکثر مستاجران توان پرداخت آن را ندارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا