دانستنی ها

چند فنجان چای می توان نوشید؟

یک لیوان چای شیرین با نان و پنیر یک نوستالژی فراموش نشدنی است که هنوز هم بسیاری از افراد به دلیل تغییر ذائقه مردم آن را برای صبحانه ترجیح می دهند. پذیرایی از میهمانان، رفع خستگی و تشنگی مواردی است که مصرف زیاد این نوشیدنی را در بین بسیاری از افراد می طلبد.

جالب است بدانید که در میان طرفداران این نوشیدنی در بین ایرانیان، به گزارش ایسنا، ترک ها در نوشیدن این نوشیدنی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده اند. بر اساس گزارش های بین المللی، کشوری که بیشترین مصرف چای را در جهان دارد، ترکیه است. کشور ما بعد از ایرلند و انگلیس رتبه چهارم مصرف چای را دارد.

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که نوشیدن چای در بین ایرانیان از چه زمانی آغاز شد، اما کشت آن در ایران از سال 1314 هجری شمسی آغاز شد. سرکنسول ایران در هند محمد میرزا کاشف السلطنه در بازگشت از این کشور با تلاش فراوان تعدادی از گیاهان این گیاه را به ایران آورد. وی با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام داد، شهر لاهیجان را برای تربیت خود برگزید. این شهر همچنان مرکز اصلی کشت چای سیاه و سبز در ایران است و کاربردهای فراوانی برای چای آن در سراسر کشور وجود دارد.

کسانی که نمی خواهند چایشان بیش از حد کافئین داشته باشد، می توانند قبل از دم کشیدن آن را چند دقیقه در آب خیس کنند، این کار باعث کاهش کافئین چای می شود. برخی از افراد نگران بی خوابی هستند، به خصوص در ساعات اولیه شب، با توجه به مصرف زیاد این نوشیدنی در بین ایرانیان و طرفدارانشان، نوشیدن چای به این روش ممکن است این تاثیر را کاهش دهد. با مهشید محمدی زادگان متخصص تغذیه گفت و گو کرده ایم. می توانید در زیر بخوانید:

لطفا ابتدا به من بگویید نوشیدن چای چه فوایدی برای بدن دارد؟

آنتی اکسیدان های موجود در چای می توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهند. این نوشیدنی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. همچنین ممکن است سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. کافئین موجود در چای همچنین می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​چای ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. البته نباید فراموش کرد که تمام فواید چای در صورتی رخ می دهد که به مقدار کافی و به رنگ دلخواه استفاده شود.

زمان مناسب نوشیدن چای را مشخص کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن چای حدود یک ساعت قبل از غذا و یک و نیم تا دو ساعت بعد از غذا است. زیرا کافئین و مواد معدنی موجود در چای از جذب آهن غذاها به ویژه غذاهای حاوی آهن بالا جلوگیری می کند.

آیا رنگ چای می تواند بر فواید و مضرات این نوشیدنی تأثیر بگذارد؟

بهتر است رنگ چای خیلی روشن و تیره نباشد. زیرا ممکن است مشکلات گوارشی و ناراحتی معده را در برخی افراد افزایش دهد. به طور کلی زمان دم کردن چای بین 5 تا 10 دقیقه است، زمان بیشتر ممکن است باعث تیره شدن رنگ چای شود. از طرفی اگر رنگ چای خیلی کمرنگ باشد، خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهد.

کسانی که نمی خواهند چایشان بیش از حد کافئین داشته باشد، می توانند قبل از دم کشیدن آن را چند دقیقه در آب خیس کنند، این کار باعث کاهش کافئین چای می شود. برخی از افراد نگران بی خوابی هستند، به خصوص در اولین ساعات شب، مصرف چای به این روش می تواند این تاثیر را کاهش دهد.

بسیاری از مردم عادت دارند در طول روز چای زیادی بنوشند. این مشکل چه عوارضی برای فرد می تواند داشته باشد؟

مصرف متعادل چای از نظر کمیت و غلظت می تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد. مقدار دقیق نوشیدن چای توصیه نمی شود. اما مصرف 3 تا 5 فنجان در روز ممکن است مصرفی معقول و متعادل باشد تا از فواید چای بهره مند شویم و با نوشیدن چای به بدن خود آسیب نرسانیم.

مصرف بیش از حد چای و مصرف بیش از 5 فنجان چای در روز ممکن است به دلیل سطح بالای کافئین باعث ایجاد مشکلاتی در افراد شود. مهمترین آنها این است که باعث کم خونی می شود. موضوع دیگر تکرر ادرار است. زیرا چای ادرار آور است و آب را از بدن دفع می کند. ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، فشار خون بالا و حالت تهوع از جمله بیماری هایی هستند که می توانند در اثر نوشیدن زیاد چای ایجاد شوند.

عوارض مصرف چای در کودکان چیست؟

در کودکانی که به نوشیدن چای عادت دارند، بهتر است چای بسیار کم رنگ بنوشند. یکی یکی از مشکلاتی که نوشیدن چای در کودکان ایجاد می کند این است که این چای حتماً شیرین باشد. این می تواند باعث چاقی در کودکان شود.

یکی یکی از نوشیدنی های سالمی که می تواند جایگزین چای در صبحانه شود، شیر است. اگر بخواهیم برای آنها نوشیدنی گرم بنوشیم به خصوص در فصول سرد سال می توانیم از شیر استفاده کنیم. می توانیم در ماه های تابستان از آب میوه های مختلف به عنوان نوشیدنی برای کودکان استفاده کنیم. اما باید مقدار آنها را نیز کنترل کنیم تا باعث چاقی در کودکان نشوند.

آیا نوشیدن چای برای صبحانه گزینه خوبی است؟

چای که ماده ای انرژی زا و محرک است، می تواند نوشیدنی خوبی در صبح باشد تا افراد با تمرکز بیشتری کار کنند. نوشیدن چای برای صبحانه یک عادت قدیمی برای ما ایرانی هاست. شاید به عقیده بسیاری از افراد این نوشیدنی به دلیل داشتن خواص انرژی زا، افزایش تمرکز و رفع خواب آلودگی برای صبح مناسب باشد. اما بهتر است در وعده صبحانه از مواد غذایی حاوی آهن مانند عدس، تره، زبان به خصوص چای پررنگ استفاده نکنید تا آهن این غذاها کاملا جذب شود.

برخی افراد عادت دارند برای صبحانه یک لیوان آب پرتقال بنوشند که سرشار از ویتامین C است، به خصوص در ماه های زمستان می تواند جایگزین خوبی برای چای باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا