اخبار روز

آیا آمریکا و ناتو سناریوی اسرائیل را برای اوکراین نوشتند؟

به گزارش خبرآنلاین، ناتو حداقل در حالی که آتش جنگ شعله ور است از عضویت اوکراین استقبال نمی کند. با این حال، این بدان معنا نیست که اوکراین تنها خواهد ماند. به گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا و کشورهای غربی به دنبال الگوی اسرائیلی برای حمایت بلندمدت و تقویت سیستم دفاعی اوکراین هستند. اسرائیل یکی از اعضای ناتو نیست، اما مدت طولانی است که رابطه ویژه ای با ایالات متحده، غنی از کمک های تسلیحاتی، حفظ کرده است.

پیتر دی فویر از دانشگاه دوک در فارین پالیسی نوشت: «مدل اسرائیلی اوکراین را به اندازه کافی قوی می‌کند تا بتواند در برابر هرگونه ماجراجویی احتمالی آینده با روسیه مقاومت کند، در حالی که فضایی را برای کمک‌های آمریکا بدون درگیری مستقیم با روسیه باقی می‌گذارد.» این گزینه نقشی را که غرب مشتاقانه در تجهیز و آموزش نیروهای مسلح اوکراین بر عهده گرفته است، به حداکثر می‌رساند و در عین حال احتمال دخالت ناتو در جنگ اوکراین را به حداقل می‌رساند.

نیویورک تایمز گزارش داد که مدل اسرائیل برای اوکراین «بر اساس ماده ای مانند ماده 5 ناتو است که می گوید حمله به یک کشور عضو، حمله به ناتو به عنوان یک کل است. سوال بزرگ این است: آیا مدل اسرائیل به اوکراین کمک می کند تا از حملات روسیه در آینده جلوگیری کند؟

به خواندن ادامه دهید:

هر چیزی که در عملیات چرخ گوشت/بخموت اتفاق افتاد مهم نبود، اما…

مایک پنس: بایدن در اوکراین فاجعه ایجاد کرد

آیا بحران موشکی کوبا تکرار خواهد شد؟

متخصصان چه می گویند؟

جان ویلیک برای واشنگتن پست نوشت: «(این مدل) گواهی بر موفقیت اسرائیل در دفاع از خود است که اکنون توسط دوستان اوکراینی به عنوان یک الگوی امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد.» یکی از مزایای این مدل برای اوکراین این است که متحدان غیر از معاهده آمریکا آزادی بیشتری در تصمیم گیری های سیاست خارجی دارند. به عنوان مثال، اسرائیل سابقه «اقدام تهاجمی و یکجانبه» در برابر تهدیدات درک شده دارد. رهبران آمریکا همیشه از این استقلال برخوردار نبودند. اگر غرب می‌خواهد الگوی اسرائیل را برای اوکراین اتخاذ کند، باید معنای آن را دقیقاً روشن کند.

الیوت کوهن در آتلانتیک نوشت: «اسرائیل چیزی را دارد که اوکراین ندارد: زرادخانه هسته ای. ایالات متحده نباید بخواهد که اوکراین در مسیر توسعه تسلیحات هسته‌ای خود حرکت کند، زیرا این تنها به درگیری بیشتر منجر می‌شود. روس ها می توانند پیشگیرانه به برنامه توسعه تسلیحات هسته ای اوکراین حمله کنند. از سوی دیگر، اوکراینی‌ها ممکن است وسوسه شوند تا توانایی‌های هسته‌ای خود را به رخ بکشند.» این نتیجه‌ای است که هیچ‌کس نباید آرزویش را داشته باشد. بایدن باید پذیرایی ناتو در اوکراین را رهبری کند، مگر اینکه بخواهد پدر بمب هسته‌ای اوکراین باشد.» یان برژینسکی برای شورای آتلانتیک نوشت: «عضویت اوکراین در ناتو برای تضمین پیروزی سریع و قاطع در جنگ علیه روسیه بسیار مهم است.» کمک آمریکا به اسرائیل برای بقای این کشور حیاتی بود، اما اسرائیلی‌ها به اندازه دشمنان اوکراینی بزرگ نبودند. اوکراین بسیار آسیب پذیرتر است و به کمک ائتلاف بسیار بیشتری نیاز دارد. مدل اسرائیل اوکراین را «به طور نامحدود در منطقه خاکستری عدم قطعیت» رها می کند.

اما اشفورد و کلی آ. گرکو برای مرکز استیمسون نوشت: «الگوی اسرائیل پایدارتر از عضویت در ناتو است و احتمالاً حتی ارجح است». اما تهدید روسیه از این مدل کمتر از عضویت اوکراین در ناتو نیست. خود اسرائیل به عنوان مثال نشان می دهد که اگر این مدل برای اوکراین نیز اجرا شود. مشکلات بیشتری برای سیاستگذاران آمریکایی ایجاد خواهد کرد. حتی اگر مدل اسرائیل شاید بهترین گزینه از همه بد باشد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به وضوح تمایل خود را برای عضویت در ناتو ابراز کرده است، اما رادیو ملی عمومی ایالات متحده گزارش داد که عضویت اوکراین در نشست اخیر رهبران این ائتلاف اعطا نشد. در مقابل، ناتو به اوکراین قول داده است که پس از پایان جنگ به عضویت این کشور در خواهد آمد. در همین حال، زلنسکی دوباره از غرب وعده داد که غرب از این کشور و همچنین اسرائیل حمایت خواهد کرد. رسیده است. بایدن گفت: «آنچه زلنسکی می داند این است که تا زمانی که حمایت و تعهدات لازم را داشته باشد، حضور یا عدم حضور او در ناتو است. مهم نیست.”

مدل اسرائیل می تواند از متعهد شدن ایالات متحده به دفاع مستقیم اجتناب کند. اما همانطور که فوئر در فارین پالیسی اشاره کرد، این امر گران خواهد بود. (کمک به اسرائیل معمولاً هزینه سالانه 2 تا 4 میلیارد دلار دارد.) دخالت ایالات متحده در اوکراین احتمالاً برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. خواه عضویت در ناتو را انتخاب کند یا صرفاً برای کمک های نظامی عظیم. خواسته های ایالات متحده در آینده قابل توجه خواهد بود.

*منبع: هفته / مترجم: ماهان نوروزپور

۳۱۱۳۱۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا