اخبار روز

امکان افزایش یارانه ها به 520 هزار تومان با استقاده از کالابرگ های الکترونیکی! + اعلام جزئیات

علیرضا عسگریان معاون وزارت رفاه و تعاون از افزایش 120 هزار توانای یارانه ها برای سه دهک اول در صورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی خبر داد. در ادامه گفت گوی های عسگریان در خصوص یارانه ها را مشاهده می کنید.

به گزارش پی ام آپ، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین جزئیات اجرای کالابرگ الکترونیکی محصولات را تشریح کرد.

علیرضا عسگریان در نشست خبری با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در سال 1401 حذف شد و در آن زمان یارانه 45 هزار و 500 تومانی به یکباره 8 تا 9 برابر شد، 78 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه شدند.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این یارانه برای سفره مردم داده شد و نگرانی این بود که اگر تورم وارد سفره مردم شود دچار مشکل تغذیه شوند و برای جلوگیری از این مشکل این مبلغ را با توجه به هر فرد پرداخت کرد. به گونه ای که یک خانواده 4 نفره یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه دریافت کردند. در آن زمان هیچ زیرساختی برای تامین کالا وجود نداشت، بنابراین خانوارها این مبلغ را در جایی که تصمیم می گرفتند خرج می کردند، در حالی که این 400 هزار تومان فقط برای این بود که به تغذیه مردم آسیب نزند. در این راستا و برای اصلاح آن، 11 مورد استاندارد برای ایجاد سلامت بین نسلی تعریف شد و در پایان سال 1401 دو پایلوت برای پروژه کالابرگ به اجرا درآمد تا زیرساخت های لازم برای اجرای ملی طرح کالابرگ فراهم شود.

با اشاره به اینکه دو هفته پیش آخرین مرحله آزمایشی طرح کالا برگ اجرا شد که طی آن تنها مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی با جمعیتی حدود 8.5 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفت، افزود: سه دهم درآمد تحت پوشش این طرح قرار گرفت. بنابراین در مجموع می توان گفت 29 میلیون نفر تحت پوشش طرح کالاهای الکترونیک هستند.

عسگریان با اشاره به اینکه در آخرین مرحله اجرای آزمایشی، امتیازات جدیدی به مشمولان این طرح معرفی شد، گفت: دولت همواره به دنبال منابع برای ارائه خدمات ارزنده به مردم است. در آن زمان ما از طرف سازمان اعلام می کنیم که سه قشر تحت پوشش قرار می گیرد. به این معنا که مبنای قیمت 11 قلم کالای اظهاری مقایسه شده است اردیبهشت ماه سال 1401 ثابت و بدون تغییر است، بنابراین هر چقدر هم که تورم روی این 11 قلم اتفاق بیفتد، دولت مابه التفاوت افزایش قیمت این کالاها را نسبت به سال 1401 پوشش می دهد.

وی ادامه داد: در مرحله قبل طرح گفته شد که اگر فردی از 400 هزار تومان مبلغ یارانه آگهی شده سبد کالایی 320 هزار تومان خریداری کند، 80 هزار تومان از اعتبار یارانه وی اخذ می شود. در مرحله جدید طرح کالابرگ آزادی عمل بیشتری به سه دهک درآمدی داده شد، زیرا اعلام شد اگر این افراد 200 هزار تومان از 400 هزار تومان یارانه خود را برای سبد کالایی خریداری کنند، یارانه آنها اعتباری خواهد بود. دوباره 120 هزار تومان شارژ می شود یعنی کل یارانه ای که این افراد می گیرند به 520 هزار تومان می رسد.

به گفته معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم اکنون در آخرین مرحله آزمایشی اجرای طرح کالابرگ هستیم که مختصات آن مانند قبل است و در حال حاضر سه دهک درآمدی و قیمت را پوشش می دهد. سبد غذا بر اساس سال 1401 است.

عسگریان با تاکید بر اینکه بهره مندی از طرح اختیاری است و هرکس بخواهد می تواند این 400 هزار تومان را نقد دریافت کند و محصول دیگری بخرد، گفت: اما اگر 200 هزار تومان از سبد غذایی بخرد 2 امتیاز به او می دهند. نکته اول اینکه دولت شکاف تورم را پوشش می دهد و نکته دوم اینکه 120 هزار تومان دیگر دریافت می کند.

معاون رفاهی وزارت رفاه اعلام کرد که از 26 مردادماه در صورت خرید 200 هزار تومانی از این سبد غذایی در طرح کالابرگ، مابه التفاوت تورمی توسط دولت تامین می شود. همچنین 120 هزار تومان به یارانه اضافه می شود.

عسگریان در خصوص فروشگاه های تحت پوشش این طرح افزود: اکنون تعداد فروشگاه های متصل به طرح به 90 هزار فروشگاه افزایش یافته است. میانگین فاصله بین فروشگاه ها در شهرهای بزرگ 300 تا 500 متر است. از نظر مدیریت و دسترسی هم مشکل تا حد قابل قبولی برطرف شده است. همچنین ممکن است فردی کارت بانکی به همراه نداشته باشد که با ارسال کد از اپلیکیشن «شام» می توان آن را خریداری کرد.

وی در بخشی دیگر از این جلسه در خصوص میزان عرضه کالاهای مشخص شده در سبد غذایی گفت: یکی از مهمترین موضوعات عرضه کالا این است که این عرضه کالا انجام شده است. خرید و استفاده از این امتیاز به افراد توصیه می شود زیرا در صورت عدم استفاده از این امتیاز در شارژ 120 هزار تومانی صرفه جویی نمی شود ضمن اینکه ماهانه به ازای هر نفر 120 هزار تومان اضافه دریافت می شود.

عسگریان یادآور شد: این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده دهک های بیشتری از درآمد در دارایی ها لحاظ شود.

وی در ادامه این نشست با اشاره به استقبال یک میلیون خانوار از طرح کاتالوگ الکترونیکی در پاسخ به این سوال که آیا بر تعداد اقلام این سبد افزوده می شود، اشاره کرد. وی گفت: در حال حاضر هیچ اقلامی به این سبد اضافه نشده است و این امر مستلزم بررسی دقیق بررسی دقیق است.

عسگریان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر پیگیری کم فروشی و گران فروشی اقلام سبد خرید، گفت: بحث گران فروشی و بحث فروش مطرح است. این 11 قلم کالای تعزیری هستند و باید برای آنها در بازار برنامه و برنامه ریزی شود، بنابراین سازوکار دقیقی برای گران فروشی داریم که اکنون تقویت شده است تا گران فروشی و کم فروشی نباشد. طرح کاتالوگ محصولات تورم و تورم را پوشش می دهد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا