اخبار روز

اسناد ساواک درباره همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می گویند؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینفرزند آیت الله مرتضی حائری یزدی (و نوه مؤسس حوزه علمیه قم)، عروس امام خمینی (ره) و همسر آیت الله سید مصطفی خمینی که در تبعید با پدر همراه بود و در تبعید به شهادت رسید. هر یک از این روابط خانوادگی کافی بود تا معصومه حائری یزدی زیر نظر و مراقبت ساواک باشد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی اخیرا اسنادی را مبنی بر این نظارت منتشر کرده است. گزارش این مرکز و اسناد پیوست را می توانید در زیر مشاهده کنید:

معصومه حائری یزدی پنجشنبه 15 اردیبهشت ماه او در سال 1403 در سن 86 سالگی درگذشت و جسدش در روز هشتم به خاک سپرده شد. اردیبهشت ماه پس از دفن در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در مقبره شیخ فضل الله به خاک سپرده شد. محل دفن ایشان نمادین است زیرا مقبره شیخ فضل الله نوری در سالهای قبل محل دیدار امام خمینی (ره) و آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی بوده است که علاوه بر فعالیت در کمیته اصلاحات حوزوی، با هر یک از آنها سخنرانی می کردند. دیگر هر روز در غروب آفتاب[۱]

ازدواج مصطفی و معصومه در سال 1333 پیوند دو خانواده یزدی خمینی و حائری بود. این زندگی مشترک پس از ده سال با تبعید حاج مصطفی خمینی به همراه پدر و اولین مرحله تا شهادت همسرش وارد مرحله جدیدی شد. آبان در سال 1356 معصومه حائری بارها به نجف سفر کرد.

یکی اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی (پرونده شماره 392) نشان می دهد که اداره کل سوم ساواک با درخواست معصومه حائری برای صدور گذرنامه برای سفر به عراق موافقت کرده است.

بر اساس این اسناد، پلیس کشور طی نامه ای محرمانه به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور، درخواست صدور مجوز خروج از کشور را استعلام کرد:

«شهرسازی کل کشور

تاریخ 13/6/46

از پلیس ملی (اداره اطلاعات)

مسئول ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور

درباره معصومه حائری یزدی فرزند مرتضی شناسنامه 69235 قم متولد 1317

نامبرده در اظهارات خود اظهار داشت که مدتی پیش برای دیدار با بستگان خود از عراق به ایران بازگشته و برای اینکه بتواند به کشور مذکور نزد همسرش حاج سید مصطفی خمینی برگردد، درخواست خروج از کشور را داده است. . لطفاً برای تحقق خواسته مشارالیس سفارش دهید.

رئیس نیروی انتظامی کل کشور. سپهبد مبصر به نمایندگی از سردار سرتیپ صمد پاکپور

اداره کل امنیت داخلی (ساواک) در گزارشی کاملا محرمانه دستور می‌دهد که اگرچه خروج عروس آیت‌الله خمینی را تایید می‌کند، اما در بدو خروج وی تفتیش بدنی انجام شود.

«سازمان اطلاعات و امنیت کشور

تاریخ: 19/6/46

گزارش

درباره: خانم معصومه حائری یزدی (همسر مصطفی خمینی فرزند آیت الله خمینی)

با احترام بیان می شود که نیروی انتظامی کشور از ساواک درباره صلاحیت مارشال ها برای صدور مجوز خروج به عراق سوال کرده است.

از آنجایی که همسر مشارالی در عراق زندگی می کند و خروج وی از قبل هماهنگ شده است، در صورت تایید، وسایل وی هنگام خروج از مرز توسط خانم بررسی می شود.

اسناد ساواک درباره همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می گویند؟

در پایان اداره کل سوم ساواک سفر وی به عراق را تایید می کند:

«سازمان اطلاعات و امنیت کشور

از اداره کل سوم

به مدیریت کل اداره نهم (911)

درباره: معصومه حائری یزدی فرزند سید مرتضی

بازگشت 911.7869-46.6.18

از نظر این اداره کل، عزیمت مشارالی به عراق بلامانع است.

مدیر کل اداره سوم. مقدم 46.7.1″

اسناد ساواک درباره همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می گویند؟

ساواک همچنین سفر رفت و برگشت همسر سید مصطفی خمینی به ایران را در سالهای بعد زیر نظر داشت. یکی ساواک قم در سال 1355 از سفر خانم خدیجه ثقفی (همسر امام) به همراه معصومه حائری یزدی (همسر مصطفی خمینی) و نوه هایشان از عراق به تهران و قم برای دیدار اقوام خبر می دهد.

در این گزارش با موضوع ورود همسر و داماد خمینی به ایران آمده است: روز پنجشنبه 4 اسفند، همسر خمینی به همراه عروسش (همسر مصطفی) و … نوه هایش وارد شدند. در تهران با هواپیما از بغداد . همسر خمینی به منزل پدرش رفته و چند روزی در تهران خواهد ماند تا اقوام خود را ببیند، اما همسر مصطفی (عروس خمینی) به قم آمده و وارد منزل آقای مرتضی حائری شده است. همسر محمدعلی موسوی، دختر آقای بنابی و دوستی دیرینه با عروس خمینی در نجف، در قم به دیدار ایشان رفته بود و به نقل از ایشان نقل می‌کرد که آقای خویی اخیراً وقتی می‌خواست درس بخواند، گفت: شخصی را نزد آقای خمینی فرستاد و او را نصیحت کرد. و به لطف آقای خمینی کلاس را شروع کرد ولی خود خمینی هنوز کلاس را شروع نکرده و از اوضاع آنجا بسیار ناراحت است. وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آخوندها در نجف خوب است و افرادی که از طرفداران خمینی هستند به هیچ وجه مورد حمله حکومت قرار نمی‌گیرند، بلکه آزادتر از دیگران زندگی می‌کنند، اما منطقه نجف بسیار محدود است. محمدعلی منتظری هم در نجف بود و عمدتاً در سفر بود.

تئوری شنبه – بدون نظر.

نظریه یکشنبه – محتوای گزارش صحیح است. همسر مصطفی خمینی دختر آقای مرتضی حائری است که برای دیدار پدر و مادر و بستگان خود به ایران بازگشت و به قم آمد. همچنین همسر خمینی دختر ثقفی است و پدر و مادرش ساکن تهران هستند. شخص مذکور حتماً پس از مدتی طبق معمول برای دیدن فرزندان خود به قم خواهد آمد.

نظریه دوشنبه – نظریه یکشنبه تایید شده است. همچنین دو فتوکپی از نامه خمینی و همسرش به دخترشان در قم جهت مراجعه بیشتر پیوست می باشد.

نظریه سه شنبه – محتوای خبر و نظرات بیان شده تایید می شود.

اسناد ساواک درباره همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می گویند؟

چند ماه پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی، اداره کل سوم ساواک در 22. تیر در سال 1357، ساواک از اراک خواست تا در مورد بازگشت پسر و همسرش به قم تحقیق کند: «به گفته نوه خمینی به نام حسین مصطفی خمینی، پسر مصطفی به همراه مادرش به ایران سفر کرده و ظاهراً در همین منطقه معمولی است نتایج تحقیقات ضروری اعلام شد – ثابت شد

گیرنده – سازمان قم اقدامات لازم را انجام و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

اسناد ساواک درباره همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می گویند؟

سه ماه بعد نماینده ساواک در کویت در گزارشی کاملا محرمانه اعلام کرد که منبع تایید نگرانی آیت الله شهاب الدین مرعشی نجفی و علمای تهران و قم در مورد محاصره بیت امام خمینی توسط دولت عراق «همسر مرحوم مصطفی:

موسویان در مکالمه تلفنی با شیخ فاتوت در کویت به وی گفت که آقای نجفی مرعشی و چند تن از علمای تهران و قم متوجه شده اند که خانه آقا (خمینی) در محاصره دولت عراق قرار گرفته و آقایان عصبانی هستند. شما تحقیق کنید و نتیجه را به ما بگویید. شیخ فطوت نیز سعی کرد مستقیماً با بیت خمینی تماس بگیرد، اما موفق نشد و سپس با فرزندش مصطفی تماس گرفت و عروس خمینی نیز موضوع را تأیید کرد و افزود که برای نماز و زیارت به حرم می رود، اما من از این وضعیت خیلی ناراحتم و دولت عراق به بهانه حفاظت از آقا این کار را می کند، اما چون اعتراض کردند قرار است تا فردا ماموران را برکنار کنند، شیخ مذکور فردای آن روز تماس گرفت و متوجه شد که خانه از محاصره خارج شده است.

نظریه منبع – زمانی که مصطفی خمینی در قید حیات بود، شیخ فطوت به دلیل آشنایی قبلی از قم به منزل وی در عراق سفر کرد و از این حیث، عروس خمینی او را به خوبی می شناسد و آنچه می گوید درست است.

نظریه 1 – محتوای گزارش و نظریه منبع درست است.

نظریه 2 – نظریه 1 تأیید می شود.

اسناد ساواک درباره همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می گویند؟

PS:

1- زندگانی پیشوای بزرگ علمای شیعه، آیت الله بروجردی، علی دوانی، ص 313

۲۵۹۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا