اخبار روز

جایی برای نمایش عمومی الواح هخامنشی وجود ندارد

معاون میراث فرهنگی گفت: الواح هخامنشه را به ایران آوردیم اما به دلیل محدودیت بودجه نمیتوانیم آن را در معرض دید مردم قرار دهیم.

انجمن نیکوکاران میراث فرهنگی همکاری خود را با جامعه ای متشکل از خیرین، شخصیت های فرهنگی، هنری و ورزشی، سرمایه گذاران و اعضای اتاق بازرگانی آغاز کرد. در حالی که معاون وزیر میراث، گردشگری و صنایع دستی از تاخیر در میراث فرهنگی به دلیل کمبود بودجه و نیروی انسانی و لزوم حمایت از خیرین در این شرایط صحبت کرد.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، علی دارابی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم افتتاحیه مجمع خیرین میراث فرهنگی گفت: با تشکر فراوان از آیت الله مکارم شیرازی که به نامه بنده پاسخ دادند و مطالبی را بیان کردند. : , «هر گونه کمک در مرمت و بازسازی. بناها و آثار تاریخی به‌ویژه آثار مذهبی از محل کمک‌های مردمی آثاری شایسته محسوب می‌شوند. سپاسگزاریم و این یک سرمایه معنوی بزرگ برای فعالیت مجمع خیرین میراث فرهنگی است.»

وی در ادامه یادآور شد: وقتی از ایران و تمدن بزرگ آن صحبت می کنیم، از بیش از هفت هزار سال تاریخ و بیش از یک میلیون سال سکونت انسان صحبت می کنیم. کشوری با بیش از یک میلیون اثر ارزشمند تاریخی که تنها توانستیم 35 هزار اثر آن را به ثبت برسانیم و ایران جزو 10 کشور برتر جهان در زمینه ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو است.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: بین ثبت مکان های جهانی و افزایش گردشگری، توسعه کسب و کار، اشتغال زایی و رونق اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد. دولت سیزدهم و شورای اسلامی است، اما علیرغم همه تلاش ها و اقدامات انجام شده که از آن کمال تشکر را داریم، بودجه و منابع میراث فرهنگی به قدری محدود است که نمی توان اقدام قابل توجهی انجام داد و بنابراین بگوییم. : «اکنون بناها و آثار تاریخی ایران حفظ شده است» خوب نیست» و نیاز به حرکت مردمی است.

دارابی سپس با اشاره به بی‌توجهی به حفاظت از چهره‌های ایران، تصریح کرد: ابوریحان بیرونی، ستاره‌شناس، منجم، ریاضی‌دان و دانشمند بزرگ ایرانی که لقب «همه‌دان» را داشت، گفت: زمین حدود ۶۰۰ سال قبل از گالیله وجود داشته است. 500 سال قبل از کوپرنیک می دانست که زمین به دور خورشید می چرخد.

او اولین کسی بود که شعاع زمین را اندازه گرفت. 1000 سال پس از او، اینشتین مفهوم اجزا را کشف کرد. آیا می دانیم قبر او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سید جمال الدین اسدآبادی، رئیسعلی دلواری و ده ها نفر دیگر از بزرگان این مملکت هستند و چرا ما نباید موزه بزرگی از مشاهیر و بزرگان دوران جوانی خود نداشته باشیم؟ نسلی گنجینه های بزرگ انسانی را خواهد دید. آیا به هویت و تمدن خود افتخار می کنید؟

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه است و کتاب زندگینامه ایرانیان یا شناسنامه ملی ما را نوشته است. اثری حماسی که تا 60000 بیت می خواند و 2000 بار از کلمه ایران و 800 بار از حکمت سخن می گفت.

امروز مایه افتخار بشریت است، اما چرا نمی توانیم مجموعه بزرگ توس و آرامگاه او را ثبت کنیم؟ تخت جمشید، تخت سلیمان، حافظ، سعدی، خیام و… اینها آثار و یادگارهای افتخارآمیز تاریخی ما هستند.

میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصریه. اگر هر کشوری فقط یکی از این موارد را داشت به خود می بالید، اما متاسفانه پدیده های طبیعی مانند سیل، زلزله و فرونشست مشکل بزرگی است و تهدیدی برای ثبات و بقا است. این اتفاق افتاده است و با شنیدن شکاف در دیوارها یا سقف ساختمان ها، دلمان می شکند.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور همچنین ثبت جهانی 54 کاروانسرا ایران را یادآور شد و گفت: در چهل و پنجمین مجمع عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریورماه امسال در ریاض، 54 کاروانسرا تاریخی ایران را به ثبت رساندیم.

بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به احترام ایران و ایرانی دست زدند و بارها و بارها کف زدند که باعث شد احساس خوبی داشته باشیم و به نمایندگی از ملت شایسته ایران که این کاروانسراها در 24 استان ثبت شده کشور پراکنده شده اند احساس خوبی داشته باشیم و افتخار کنیم. کشور. بیش از 1000 کاروانسرا از قدیم تا دوره قاجار در ایران وجود دارد که از این تعداد 700 کاروانسرا در سراسر کشور ثبت شده است. اکنون که جهان را که آغاز کار است ثبت کرده ایم، چیزی نداریم. بدون نیروی انسانی، بدون بودجه و بدون اعتبار.

دارابی تصریح کرد: من هیچ قصدی ندارم خدمات ارائه شده را تحقیر کنم یا خدای نکرده بی توجهی کنم. راستش را بخواهید وگرنه به وظیفه و رسالت تاریخی خود عمل نکرده ام.

من شهادت می دهم که دولت، قوه قضائیه و شورای اسلامی و شورای داوری که نهادهای اصلی هستند، در طول تاریخ از میراث فرهنگی حمایت کرده اند و در حال حاضر نیز از آن حمایت می کنند، اما وسعت و وسعت کار در زمینه میراث فرهنگی در دستان است. ایران. و فراتر از هر حکومتی است.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور گفت: موزه داری امروز نشانه رشد و توسعه یک جامعه است. ما هر چقدر هم که موزه داشته باشیم، مکانی است که می توانیم با گذشته و تاریخ ارتباط برقرار کنیم، هویت و تمدن سرافراز را به یاد بیاوریم، صلح و نوع دوستی را ترویج کنیم و تاب آوری را تقویت کنیم. اینها همه آثار موزه داری است.

بالاخره چرا نباید در همه شهرهای کشور موزه داشته باشیم؟ اگر در مدت کوتاهی شعار «هر شهر یک موزه است» را دنبال کنیم، می‌توانیم یکی از کشورهای پیشرو دنیا در این زمینه باشیم و این دست یافتنی است.

وی افزود: ما یک موزه منطقه ای داریم. با اعتباراتی که داریم، معلوم نیست چند دهه دیگر باید منتظر بمانیم تا 1000 میلیارد تومان برای بودجه امروز تامین شود؟» ایوان مدائن یا طاق کسری، مهمترین یادگار دوران ساسانی که نمایانگر معماری عالی ایرانیان است، در نزدیکی ما در عراق قرار دارد. موسسه Alif از سوئیس می آید تا آن را بازسازی کند. چرا؟ چرا که چند سال پیش میراث فرهنگی وقت پرداخت بلیط هواپیما برای اعزام مرمتگران را نداشت. اینها فرصت های طلایی است که ما از دست می دهیم. ایمنی، امنیت، الکترونیک و تجهیزات صوتی (راهنمای صوتی) در کشوری با چنین جایگاه فرهنگی نادر است.

دارابی افزود: اینها نیازهای اولیه موزه ها است و معتقدم افراد کمی نیستند، بلکه یکی از شما به تنهایی می تواند جدا از مراحل اداری این نیازها را خریداری و برآورده کند.

ما یک میلیون اشیا و دارایی فرهنگی داریم، جایی نداریم که بتوانیم آنها را در دسترس عموم قرار دهیم. همه در تانک هستند. الواح هخامنشی را با خود آوردیم، کجا هستند؟ در این تانک ها! چرا؟ ما جا نداریم ضمن اینکه به طور جدی در حال بررسی بازگرداندن اشیاء و اموال فرهنگی هستیم. موزه ها گل سرسبد و شهرت هر کشوری هستند.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور همچنین از تمایل بسیاری از سرمایه گذاران و خیرین برای مشارکت در حفاظت، مرمت و آموزش میراث فرهنگی از بدو تاسیس این انجمن خبر داد.

احد عظیم زاده، سرمایه گذار و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز به عنوان یک کارآفرین به لزوم سرمایه گذاری در آثار تاریخی پرداخت و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری 50 میلیارد تومانی در این حوزه اعلام کرد.

سیروس مقدم کارگردان تلویزیون و سینمای ایران نیز گفت: ایران کشوری بزرگ و متنوع است.

چند سال پیش مستندی چند قسمتی درباره صنایع دستی در حال انقراض کار کردم و دیدم بسیاری از هنرهای سنتی روزهای پایانی خود را می بینند و هیچ تلاشی برای انتقال این هنرها به نسل بعد انجام نمی شود.

از خیرین تقاضا دارم به هنرهای سنتی و صنایع دستی زیبا و زیبا توجه کنند و بتوانیم نسل های جوان را به این هنرها علاقه مند کنیم. با توجه به سیستم های مدیریت بوروکراتیک و منابع مالی محدود، انجام این کار غیرممکن است، اما ایجاد چنین انجمنی موثر خواهد بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا