دانستنی ها

این داروها و غذاها باعث کاهش پلاکت خون می شوند

شمارش پلاکت خون پایین (ترومبوسیتوپنی) بیماری است که در آن بدن به دلیل عوارض یا شرایط دیگر نمی تواند پلاکت کافی تولید کند. علائم شامل خونریزی داخلی و خارجی است. تشخیص زودهنگام ترومبوسیتوپنی نتایج مثبتی را در درمان به همراه دارد، اما تاخیر در تشخیص می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند حمله قلبی، آسیب به اندام‌های بدن (مانند آمبولی طحال، روده، کلیه و حتی ریه) شود.

به گزارش مگتو، ترومبوسیتوپنی اختلالی در پلاکت های خون نامیده می شود و وضعیتی است که در آن تعداد پلاکت ها در خون بیمار کاهش می یابد و سلول های خونی قادر به انجام وظایف اولیه بدن نیستند.

پلاکت چیست؟

پلاکت ها کوچکترین ذرات خون هستند که حاوی آنزیم های لازم برای لخته شدن خون هستند. پلاکت ها بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. این اجزای کوچک مسئول بازسازی بافت های آسیب دیده هستند و نقش مهمی در لخته شدن خون دارند. میانگین طول عمر هر پلاکت 10 روز و محل تولید آن مغز استخوان است.

پلاکت های خون چگونه کار می کنند؟

وظیفه اصلی پلاکت ها جلوگیری از خونریزی است. تجمع پلاکت ها در محل خونریزی باعث لخته شدن خون و شروع روند بهبودی می شود. پلاکت های فعال شده حاوی پروتئین چسبنده ای به نام فیبرین هستند که نقش مهمی در تشکیل لخته خون دارد.

علت پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت خون یکی از انواع اختلالات خونی است و معمولاً عوارض جدی ایجاد نمی کند، اما در صورت آسیب می تواند بر روند انعقاد و انعقاد خون تأثیر بگذارد. تعداد پلاکت ها در خون اغلب به دلیل بیماری های زمینه ای و عوارض جانبی برخی داروها کاهش می یابد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

1) داروها و غذاهایی که باعث کاهش پلاکت خون می شوند

مصرف برخی از داروهای حاوی الکل، ترکیبات سمی و سگ هایی که برای تسکین گرفتگی عضلات تجویز می شوند، اثرات منفی بر پلاکت های خون دارند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها، مانند آب مقوی (یک نوشیدنی گازدار حاوی سگک که برای پیشگیری از مالاریا استفاده می‌شود) ممکن است در کاهش پلاکت‌های خون مؤثر باشد.

این داروها دارای خواص ضد انعقادی هستند و پلاکت ها را کاهش می دهند:

داروهای ضد انعقاد یا مهارکننده های گلیکوپروتئین مانند آبسیکسیماب (این دارو ضد پلاکت است و برای جلوگیری از عوارض ایسکمیک قلبی تجویز می شود)

Optifibatide (این دارو یک ضد انعقاد است و برای درمان لخته های خون و حملات قلبی استفاده می شود)

و تیروفیبان (برای درمان سندرم حاد کرونری)

هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، آمیودارون (برای درمان پرکاری تیروئید)، سایمتیدین (برای درمان زخم معده و ورم معده)، پیپراسیلین (نوعی آنتی بیوتیک)، داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، سولفونامیدها مانند تری متوپریم-سولفامتوکسازول (نوع ونکومی). آنتی بیوتیک).

2) بیماری هایی که باعث کاهش پلاکت خون می شوند

برخی از بیماری ها بر تولید پلاکت های خون تأثیر می گذارند و باعث ترومبوسیتوپنی می شوند. اینها شامل سرطان مغز استخوان، لوسمی، HIV و هپاتیت C، عفونت های ویروسی، کم خونی، سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)، سپسیس (نوعی عارضه عفونی) و غیره است. بیماری های ایمنی مانند ITP (نوعی عفونت ویروسی مانند آبله مرغان)، زمینه ارثی و ژنتیکی، مصرف زیاد الکل، تماس با ترکیبات سمی، بارداری و ….

کاهش پلاکت خون گاهی اوقات می تواند باعث برخی عوارض فیزیکی مانند کبودی شود. درمان پلاکت خون پایین شامل تجویز داروهای خاص و تلاش برای اصلاح هر گونه مشکل اساسی است. در برخی موارد از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند (مانند کورتیکواستروئیدها) در درمان استفاده می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا