دانستنی ها

۷ نوشیدنی که باعث بالا رفتن هیجان خونتان می شوند!

آیا تا به حال به معجزه طبیعت فکر کرده اید؟ آیا می دانید برگ های خشک همان ادویه ها و گیاهانی که هر سال در کابینت آشپزخانه شما گردگیری می کنند، می تواند شما را چند قدم به شادی و آرامش درونی نزدیک کند؟

دارچین

دارچین نه تنها به عنوان یک گیاه دارویی، بلکه به عنوان یک ادویه معطر و لذیذ نیز استفاده می شود، در سراسر جهان مصارف زیادی دارد و در تمام کشورهای جهان از ژاپن گرفته تا انگلیس و مصر شناخته شده است. تحقیقات جدید نشان می دهد که دارچین علاوه بر خواص دارویی، تقویت کننده مغز نیز هست و می تواند حافظه شما را تقویت کند! البته نوشیدن چای دارچین یا حتی بوییدن این ادویه می تواند باعث خوشحالی شود. همچنین گروهی از محققان می گویند استفاده از دارچین یا عطر آن عملکرد شناختی مغز را بهبود می بخشد و پاسخ های بصری افراد را بهتر و بهتر می کند. یکی دیگر از ویژگی های مهم دارچین این است که بوی بد دهان را به راحتی از بین می برد تا کسی از صحبت کردن با شما طفره نرود!

اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از معطرترین گیاهان دارویی در جهان است و نام آن به دلیل خاصیت آرامش بخشی آن مشهور است. این گیاه خودرویی که به راحتی در ایران رشد می‌کند، دارای گل‌های سنبله‌مانند بنفش و سرشار از خواص دارویی مختلف است.

قدمت استفاده از این گیاه خاص به سال‌های دور برمی‌گردد و اسطوخودوس گیاهی پرمصرف هم در طب سنتی چین و هم در طب ایرانی است. حتی در جنگ جهانی اول، اروپایی ها از این گیاه برای درمان زخم های سربازان استفاده می کردند تا دچار عفونت نشوند. یکی از ویژگی های مهم اسطوخودوس آرامشی است که به روح شما می دهد و باعث می شود احساس شادی و انرژی بیشتری داشته باشید.

همچنین اگر دچار بی خوابی و مشکلات مرتبط با آن هستید، اسطوخودوس بهترین راه حل است. برای تهیه چای با این سبزی باید یک قاشق از برگ های خشک آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و درب آن را ببندید تا 10 دقیقه دم بکشد.

گل یاس

همانطور که یک قرص والیوم می تواند شما را آرام کند، یاسمین نیز می تواند شما را آرام کند! این گل با خواص متفاوت یکی از معروف ترین گیاهان دارویی در سراسر جهان است و چای تهیه شده از آن به طور سنتی در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار می گیرد. تقویت سیستم قلبی عروقی، کاهش کلسترول بدن و بهبود جریان خون در عروق تنها تعدادی از خواص این گیاه است. گل یاس به عنوان یک ضد افسردگی قوی نیز شناخته می شود و افکار منفی را از ذهن شما دور می کند. علاوه بر این، مطالعات دانشگاهی انجام شده تا به امروز در این زمینه نشان داده است که استفاده از چای یاس و حتی قرار گرفتن در معرض رایحه آن می تواند هوشیاری و همچنین خواص مطبوع آن را تقویت کند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم این نوشیدنی که می تواند به طور ثانویه به شما احساس شادابی بدهد، تاثیر آن بر روند کاهش وزن است، زیرا گل یاس حاوی کافئین است و می تواند تا حدودی با تقویت متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک کند.

وانیل

با شنیدن نام وانیل به یاد چه چیزی می افتید؟ البته شنیدن یا بوییدن این ادویه گران قیمت باعث می شود شیرینی ها را به یاد بیاورید و هوس یک لقمه شیرینی خشک کنید. بد نیست بدانید که استفاده از وانیل در کنار چای، چه به عنوان عطر و چه ادویه، روحیه شما را تغییر می دهد و نشاط را برای شما به ارمغان می آورد. مطالعه ای در سال 2004 در این زمینه نشان داد که رایحه وانیل برای افرادی که در معرض آن قرار می گیرند دلپذیر و آرامش بخش است.

بابونه

ویژگی های بابونه آنقدر زیاد است که اگر آن را با داروخانه سیار مقایسه کنیم اغراق نمی کنیم. بابونه به تقویت مو و پوست، درمان التهابات پوستی و آکنه کمک می کند، همچنین استرس و عصبانیت را از بین می برد، شما را شاد و آرام می کند. این گیاه همچنین به دلیل اسیدهای چرب غیراشباع موجود در آن جریان خون را در مغز بهبود می بخشد و باعث می شود سطح کورتیزول، یکی از مهم ترین هورمون های استرس در بدن، به شدت کاهش یابد. همچنین اگر آن را با عسل مخلوط کنید، خواص آن افزایش می یابد.

با جینکو آرام بخواب

مهم نیست که چرا استرس و افسردگی دارید و لذت زندگی خود را از دست می دهید، زیرا می توانید خود و زندگی خود را با جینکو نجات دهید! جینکو یک داروی گیاهی معروف به ویژه در طب چینی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی یا ضد سرطانی قوی است و همچنین به رفع اختلالات خواب کمک می کند. علاوه بر این ویژگی، کسانی که می خواهند مغز خود را تقویت کنند باید با جینکو دوست بیشتری داشته باشند. برای تهیه چای جینکو باید از برگ های خشک آن استفاده کرد و بعد از جوش آمدن حدود 10-15 دقیقه اجازه داد دم بکشد.

نعناع

نعناع نه تنها درد دل و دل پیچه را تسکین می دهد و به هضم غذا کمک می کند، ضد استرس نیز می باشد. بنابراین اگر می خواهید چنین حسی را تجربه کنید، توصیه می کنیم روزی یک یا دو لیوان از این گیاه را به صورت دم کرده یا چای بنوشید. برای تهیه این دمنوش کافی است برگ های خشک یا تازه نعناع را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و در قابلمه را بگذارید تا پس از دو دقیقه یک دمنوش گیاهی معطر و خوش طعم به دست آید.

علف چای

یکی دیگر از گیاهان دارویی پرمصرف که به ویژه در مناطق شمالی کشور در ایران می روید و دارای خواص بی شماری است، علف چای است که می توان از آن به صورت تازه یا خشک استفاده کرد. این گیاه یکی از ترکیبات قوی ضد استرس محسوب می شود و بیش از دو هزار سال است که در طب سنتی برای درمان اضطراب و بازگرداندن آرامش مورد استفاده قرار می گیرد، به طوری که نام آن حتی در کتاب های مشهور زکریای رازی دانشمند ایرانی نیز آمده است.  سبزی خشک را بکوبید و در صافی بریزید سپس این صافی را در ظرفی آب جوش بریزید و به مدت 30 دقیقه روی آن را بپوشانید تا کاملا دم بکشد.

میخک

بسیاری از ما می خواهیم زندگی شاد و بدون تنش، اضطراب و استرس داشته باشیم و یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به این نوع زندگی تکیه بر خواص گیاهانی است که آرامش و زیبایی عجیبی به شما می دهند. به راحتی می توانید افسردگی و علائم آن را دور بزنید و در نهایت از آرامش خاطر لذت ببرید.

میخک یکی از این گیاهان دارویی است که به خاطر زیبایی و کاربردهای زینتی و همچنین خاصیت آرامش بخش و ضد استرسش شناخته شده است، اما برخی افراد از آن به عنوان ادویه برای طعم دادن به وعده های غذایی خود نیز استفاده می کنند.

برای بهره مندی از خواص این گیاه که به دلیل دارا بودن ترکیب شیمیایی به نام اوژنول به وجود می آید، کافی است حدود 10 گرم میخک را با مخلوط کردن در یک لیتر آب بجوشانید. سپس اجازه دهید 5-7 دقیقه دم بکشد و سپس امتحان کنید. همچنین می توانید میخک را بجوشانید و با نعنا مصرف کنید تا خواص آن بیشتر شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا