اخبار روز

بالاخره دستمزد کارگران ترمیم می شود؟/ خبر مهم در جلسه شورای عالی کار

جلسه هشتمین شورای عالی کار آبان اردیبهشت ماه ماه برگزار شد و در حالی که کارگران انتظار داشتند موضوع معیشت و دستمزد مطرح شود، خبری از ترمیم دستمزد کارگران نبود و پیشنهادهایی برای اختصاص ظروف الکترونیکی مطرح شد. کارگران مسکن کارگران را تامین کردند. حالا قرار است جلسه بعدی شورای عالی کار اواخر آبان برگزار شود، اما احتمال موافقت با افزایش دستمزد کارگران در فاصله چهار ماه مانده به پایان سال چقدر است؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره محوریت جلسه آتی شورای عالی کار گفت: در جلسه قبل چندین دستور کار داشتیم از جمله طرح طبقه بندی مشاغل که حاوی تغییراتی بود و موارد دیگری مانند معافیت. خیریه ها از شمول موادی از قانون کار که اجرا نشد و مطالبه: ما خواستار بازنگری در معیشت بودیم و وزیر کار معتقد بود در جلسه بعدی بررسی معیشت و به ویژه مسکن انجام شود. .

فوری/ تکلیف افزایش مجدد دستمزد کارگران مشخص شد

محمدرضا تاجیک ادامه داد: مسکن بخش قابل توجهی از هزینه های کارگران را پوشش می دهد، بنابراین وزیر کار معتقد بود در جلسه آینده باید راهکارهایی برای تامین مسکن کارگران بررسی شود. تشکل های کارگری و کارفرمایی که نظر و پیشنهادی در این زمینه دارند در جلسه بعدی طرح ارائه کنند. همچنین درخواست کردیم که موضوع معیشت در کمیته ای در شورای عالی کار مورد بررسی دقیق قرار گیرد و معاونت روابط صنعتی وزارت کار نیز مقرر شد مقدمات لازم برای برگزاری جلسه کمیته معیشت و دستمزد را فراهم کند.

آیا امکان تامین مسکن برای کارمندان وجود دارد؟

موضوع مسکن چندین بار در جلسات شورای عالی کار مطرح شده اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. نماینده کارمندان در شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد راهکارهای تامین مسکن اجرایی شود و مسکن در اختیار شاغلان قرار گیرد؟ وی گفت: دولت یکی از اعضای اصلی شورای عالی کار است و با توجه به جایگاه حاکمیتی دولت و حضور وزرای کار، صلح و اقتصاد در شورای عالی کار، این پتانسیل وجود دارد که تلاش ما در زمینه اسکان کارگری به ثمر خواهد نشست زیرا همانطور که گفته شد تامین اسکان کارگری برای دولت کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و وزارت راه و شهرسازی این فرصت را دارد که در این کار مشارکت کند و کمک کند. جامعه کارگری با اعطای وام زمین و مسکن به کمک و کارفرمایان نیز برای پیشرفت کار مشارکت خواهند داشت. بر این اساس، این بار به صراحت معتقدیم که کار باید بر اساس دستورالعمل دولت در خصوص ساخت و ساز مسکن آغاز شود، ضمن اینکه قرار شد نماینده وزارت راه، شهرسازی و مسکن نیز در جلسه بعدی مجلس حضور داشته باشد. شورای عالی کار حضور خواهد داشت.

آیا دستمزد کارگران بازگردانده می شود؟

علیرغم ارائه طرح های بانکداری الکترونیک و مسکن به کارگران، خواسته اصلی کارگران کاهش شکاف بین دستمزد و هزینه زندگی و افزایش دستمزدها متناسب با تورم است. تاجیک درباره احتمال ترمیم دستمزد کارگران قبل از جلسه مزد سال 1403؟ وی گفت: در حال حاضر موضع وزیر کار این است که اگر حقوق کارکنان دولت افزایش می یابد، افزایش حقوق کارگران نیز باید در دستور کار قرار گیرد، اما همه می دانیم که این منفعت برای کارگران و کارمندان است. و در هیچ کجای قانون نوشته نشده است که دستمزد فقط یک بار در سال افزایش یابد، زیرا دیدیم که در دولت های گذشته دستمزد در سال پس از تصویب هم با کاهش و هم با افزایش همراه بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: با توجه به موضع وزارت کار و کارفرما، ممکن است تا پایان سال امکان ترمیم حقوق عددی وجود نداشته باشد اما بر اساس اصل 43 قانون اساسی دولت ممکن است راه حل های دیگری را برای کشش کارگران کشور در نظر بگیرد که فقط افزایش مستقیم است. حقوق نیست، اما عملاً می‌توانیم به افزایش‌های غیرعددی فکر کنیم، زیرا برای ما مهم این است که یا تورم کاهش یابد یا قدرت خرید کاهش یابد، مستمری کارگران افزایش یابد و آنها بتوانند از پس زندگی خود برآیند.

دستمزد 1403 کارگر چقدر خواهد بود؟

با ادامه مذاکرات برای ترمیم دستمزد کارگران 1402، برخی اخبار حاکی از آن است که بر اساس مقررات مالی بخشنامه بودجه 1403 کل کشور، حقوق کارکنان دولت 20 درصد افزایش می یابد. در همین حال، کارگران نگران هستند که این موضوع بر حقوق کارگران در سال آینده تأثیر بگذارد. تاجیک در واکنش به این خبر گفت: همیشه شایعاتی در مورد حقوق سال آینده وجود دارد اما تا به امروز سند رسمی برای صحبت در این مورد نداریم اما تاکید می کنیم ارتباطی بین افزایش حقوق کارمندان و . نیروی کار.”

۲۱۷۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا