دانستنی ها

دور شدن از 7 بیماری مختلف با مصرف این مواد غذایی

استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بدن با مصرف قوی ترین مواد مغذی یعنی آنتی اکسیدان ها خنثی می شود. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها، سبزیجات و چای از بدن در برابر رادیکال های آزاد و در نهایت از برخی بیماری ها محافظت می کند.

اگر رژیم غذایی خود را به درستی انتخاب کنید، می توانید روزانه از تمام منابع آنتی اکسیدانی بهره مند شوید.

با مصرف منظم آنتی اکسیدان ها می توانید از ۷ بیماری زیر جلوگیری کنید:

بیماری های قلبی عروقی:

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، آجیل و چای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. انگور قرمز همچنین سرشار از رسوراترول است. شاید باور نکنید که شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است.

ناباروری:

مطالعات جدید نشان داده است که مردانی که مکمل های لیکوپن، ویتامین E و C، روی، سلنیوم، فولات و سیر مصرف می کنند دو برابر بیشتر از سایر مردان در معرض خطر ناباروری قرار دارند.

دژنراسیون ماکولا:

شایع ترین علت نابینایی در سالمندان است. در این بیماری لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا از بین می رود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه است که مسئول دید مستقیم و واضح مورد نیاز برای کارهای حساس مانند خواندن و رانندگی است. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان هایی به نام لوتئین و زآگزانتین از این بیماری چشمی محافظت می کنند.

دیابت:

قند خون به سرعت تولید برخی از رادیکال های آزاد غیر معمول را افزایش می دهد. این مولکول های مخرب باعث ایجاد عوارض متعدد دیابت از جمله کوری، آسیب عصبی و نارسایی کلیه می شوند. برخی از مطالعات امیدوارکننده نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است علائم دیابت را کاهش دهند.

به عنوان مثال، مطالعات انجام شده در اروپا نشان می دهد که مکمل های غذایی حاوی آلفا لیپوئیک اسید (که در اسفناج، بروکلی و گوشت گاو وجود دارد) می تواند درد و ناراحتی نوروپاتی دیابتی را کاهش دهد. برخی از دانشمندان همچنین دریافته اند که ترکیب آنتی اکسیدانی کورکومین موجود در زردچوبه منجر به کاهش آسیب کلیه در بیماران دیابتی می شود.

زوال عقل:

سلول های مغزی بیماران مبتلا به زوال عقل، از جمله آلزایمر، شواهدی از آسیب رادیکال های آزاد نشان می دهند. به نظر می رسد رادیکال های آزاد یکی از علل رسوب آمیلوئید در مغز است که مشخصه بیماری آلزایمر است. هیچ کس مطمئن نیست که چگونه آنتی اکسیدان ها از آلزایمر جلوگیری می کنند، اما ثابت شده است که مصرف برخی آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E و ث ممکن است مغز را از این آسیب محافظت کند.

آلرژی و آسم:

کودکانی که زیاد گوجه فرنگی، بادمجان، کدو سبز و لوبیا سبز می خورند کمتر به آسم مبتلا می شوند. آنتی اکسیدان های آلفا کاروتن، بتاکاروتن، ویتامین C و لیکوپن می توانند از بافت ریه محافظت کنند.

سرطان:

مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات در برابر برخی از انواع سرطان محافظت می کند. اما برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، نگرانی این است که مصرف زیاد آنتی اکسیدان ها ممکن است در درمان اختلال ایجاد کند زیرا برخی از داروهای شیمی درمانی از رادیکال های آزاد برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. بنابراین، در مورد این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: همشهری آنلاین

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا