دانستنی ها

با مصرف 4 استامینوفن چه اتفاقی می افتد؟

حذف ارز ترجیحی داروها به دلیل عدم پوشش بیمه ای، قیمت داروهای بدون نسخه یا فرابورس را نیز افزایش داده است. به نظر می رسد این افزایش قیمت تا حدودی استفاده بی رویه از داروهای بدون نسخه را مهار کرده است. نایب رئیس سابق انجمن داروسازان ایران، دکتر. سیدعلی فاطمی این نکته را بیان می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته این کارشناس داروسازی، مسکن ها و داروهای سرفه پرمصرف ترین داروهای OTC هستند. البته میزان مصرف این داروها در ایران و جهان تقریباً یکسان است و اینکه قیمت این داروها پس از اصلاح سیاست های ارزی و لغو ارز 4200 تومانی محقق شد، ما را به این وضعیت رسانده است. همین وضعیت از نظر میزان مصرف در سطح کشورهای دیگر قرار دارد.

عوارض حاد و مزمن

فاطمی با اشاره به فرهنگ خرید دارو بدون به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیمار، بیان می کند: برای فروش دارو به بیمار یا متقاضی باید تاریخچه و مشکل کامل به پزشک داروخانه ارائه شود اما خرید باید زیاد باشد. -داروهایی که در داروخانه های کشور بدون نسخه به فروش می رسند بدون شناسایی بیماری ساخته می شوند و بیماران داروهای مورد نیاز خود را خریداری نمی کنند. این فرهنگ تقریباً در بین مردم جا افتاده است و نیازی به این اظهارات نمی بینند و مستقیما دارو را مطالبه می کنند. داروساز این داروها را طبق قوانین جاری تهیه می کند.

وی با تاکید بر اینکه داروهای OTC 100 درصد ایمن نیستند، ادامه می دهد: این داروها می توانند عوارض حاد و مزمن داشته باشند. عوارض جانبی حاد آنهایی هستند که مصرف کننده بلافاصله پس از مصرف دارو تجربه می کنند. در صورت بروز عوارض مزمن، ممکن است همان فرد سال ها بعد با مشکلات ناشی از مصرف این داروها مواجه شود. مثلاً فردی که مشکلات کلیوی دارد با مصرف آنها به تدریج ورشکست می شود.

4 مصرف ضربه ای از استامینوفن

فاطمی با اشاره به مصرف زیاد استامینوفن در کشور گفت: مردم این دارو را به عنوان یک داروی بی ضرر یا کم ضرر می شناسند اما در صورت مصرف زیاد عوارض این دارو جدی است. اگر بیمار از 4500 میلی گرم استامینوفن در روز استفاده کند، مسمومیت کبدی یا کما را تجربه خواهد کرد.

وی تاکید می کند: در حال حاضر نزدیک به 200 داروی مسکن در لیست دارویی کشور وجود دارد که اگر همه آنها بدون نسخه مصرف شوند، حتما باید طبق تجویز و توصیه پزشک داروخانه مصرف شوند که ما او را نمی بینیم.

عفونت را به تنهایی درمان نکنید

این متخصص دارو در مورد عوارض داروهای بدون نسخه می گوید: برخی افراد در مواجهه با اسهال به دنبال داروهای بدون نسخه برای رفع مشکل می گردند، اما موارد اسهال عفونی را نباید با مصرف بی رویه درمان کرد. داروهای بدون نسخه دارو. عفونت در بدن فرد نیاز به درمان دارد. در این راستا بیمار نباید خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف کند زیرا آنتی بیوتیک ها داروهای OTC نیستند.

عوارض سرماخوردگی نسل قدیم

فاطمی با اشاره به اینکه داروهای بدون نسخه نسل قدیم و جدید برای سرماخوردگی یا آلرژی های فصلی استفاده می شود، تصریح می کند: نسل قدیمی این داروها باعث خواب آلودگی شدید می شود و در صورت مصرف زیاد آنتی هیستامین در حین کار یا مصرف با خطراتی مواجه می شود. رانندگی. نسل جدید این داروها کمتر خواب‌آلود هستند، اما OTC نیستند و باید با تجویز پزشک تجویز شوند.

داروی توصیه شده را خریداری نکنید

به گفته این کارشناس داروسازی، یکی دیگر از فرهنگ های بدی که در کشور ما وجود دارد این است که افرادی که تجربه مصرف داروها را دارند آن را به دیگران توصیه می کنند.

فاطمی تصریح می کند: این فرهنگ غلط است، زیرا حتی سردرد در افراد یکسان نیست و برای دریافت مسکن باید از پزشک داروخانه سابقه پزشکی گرفت. مهم این است که هر دردی و سردردی را نمی توان با هر مسکنی تسکین داد. بنابراین انواع مسکن ها در بازار دارویی کشور وجود دارد و پزشکان یا پزشکان داروسازی می توانند با توجه به نیاز بیمار آن ها را تجویز کنند. از آنجایی که درد قاعدگی، مفاصل یا سردرد به مسکن های مختلف پاسخ متفاوتی می دهد، به هیچ وجه تجویز دارو برای به اصطلاح عمه و عمه توصیه نمی شود.

نظر پزشک خود را بخواهید

فاطمی با بیان اینکه تداخلات دارویی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، بیان می کند: تداخلات دارویی برای داروهای OTC بسیار مهم است. این داروها با داروهای انعقاد خون تداخل دارند.

به این صورت است: فرد مبتلا به بیماری قلبی که وارفارین مصرف می کند نباید بدون تجویز پزشک از داروهای OTC استفاده کند. حتی مصرف همزمان آنتی بیوتیک ها و مسکن ها نیز می تواند بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارد.

به گفته این کارشناس دارویی، OTC ها می توانند جذب ویتامین ها را نیز مختل کنند و به همین دلیل کسانی که دارو مصرف می کنند باید اطلاعات لازم در مورد تداخلات دارویی را از پزشک داروخانه دریافت کنند تا اثربخشی داروی اصلی مصرفی افزایش یابد. کاهش نمی یابد و مشکلی برای بیماران ایجاد نمی کند.

فاطمی مطالعه بروشورهای دارویی را نیز بسیار مهم عنوان می کند و می گوید: البته فرهنگ مطالعه بروشور یا نسخه دارو در ایران ضعیف است و مردم به نوعی به آن توجه نمی کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که درصد کمی از مردم هنگام خرید دارو، بروشور دارو را درخواست کرده و مطالعه می‌کنند یا تمام اطلاعات مربوط به دارو را از مسئول فنی یا پزشک داروخانه دریافت می‌کنند. اگرچه این موضوع اصل اساسی خرید دارو است، اما لازم است از عوارض آن، میزان مصرف و احتمال تداخل با سایر داروها مطلع شود.

وی بر این نکته تاکید می کند: توصیه جدی این است که انواع داروهای بدون نسخه پس از مشورت با پزشک داروخانه از داروخانه تهیه شود. اگر به برگه دارو دسترسی ندارید، سایت های معتبر در اینترنت منابع خوبی برای به دست آوردن اطلاعات لازم هستند. این منابع موثق به راحتی در دسترس مصرف کنندگان هستند و هشدارهای دارویی در آنها قابل مطالعه است.

این متخصص داروسازی هشدار می دهد که مصرف طولانی مدت داروهای OTC توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارضی داشته باشد و برخی به تدریج اثر خود را از دست بدهند.

اثرات منفی برخی داروها

فاطمی که گفته می شود اثربخشی مصرف مداوم داروها را کاهش می دهد، می گوید: این موضوع برای همه داروهای OTC صدق نمی کند. به عنوان مثال، اگر آنتی بیوتیک ها بدون نسخه یا تجویز پزشک مصرف شوند، باکتری های بدن با آنها سازگار می شوند و باید آنتی بیوتیک های قوی تری تجویز شود.

در ادامه این مطلب آمده است: این مشکل در برخی از داروهای ضد اسهال و ضد احتقان بینی نیز وجود دارد و در صورت مصرف بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد. داروهای ضد یبوست نیز می توانند این شرایط را ایجاد کنند. بیشتر آنها سبزی هستند و بهتر است هر چند وقت یکبار آنها را عوض کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا