اخبار روز

بررسی نقش پژوهش در سینمای مردم شناسی ایران

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، اولین نشست فنی جشنواره ملی فیلم اقوام ایران عصر پنجشنبه بیست و هفتم برگزار شد. اردیبهشت ماه در دومین روز جشنواره با حضور دکتر شهاب‌الدین عادل، محقق و استاد دانشگاه و محمد مقدم، مستندساز، با موضوع «بررسی نقش پژوهش در سینمای مردم‌شناسی ایران» به کارگردانی محمدرضا مهراندیش در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.

شهاب الدین عادل، عکاس و پژوهشگر در ابتدای این نشست گفت: ما جزو فارغ التحصیلان قبل از انقلاب هستیم و در دوره کارشناسی واحدی به نام مردم نگاری داشتیم، کتاب «سینمای قوم شناسی» در واقع پایان نامه من و من است انجام داد در این سالها سعی کرد این موضوع را بیشتر دنبال کند. چرا که جامعه ایران زیر چتر یک کشور حرکت می کند و با اقوام، آیین ها و آداب و رسوم مختلف در تعامل است. موزه ها و جشنواره های اصلی مردم شناسی از پاریس تا آمریکا و شیکاگو اسناد انسان شناسی تصویری و انسان شناسی تصویری را به خوبی حفظ می کنند. یکی یکی از رشته های مهم در زمینه تولید، ساخت و ساز و تحقیقات است.

محمد مقدم، مستندساز و پژوهشگر در این نشست گفت: سینمای مردمی دارای تعاریف و تقسیم بندی های متفاوتی است که شش دهه است که سینمای مستند جدی دارد. من کسی را نمی شناسم که آگاهانه اتنوگرافی یا قوم نگاری را انتخاب کند. در واقع، اغلب بر اساس انگیزه های درونی و دستوراتی است که به آنها داده شده است.»

وی ادامه داد: مستندسازان متعددی مانند فرهاد ورهرام هستند که در دهه 1340 وارد این عرصه شدند و میراثی از خود به جای گذاشتند که با وجود ایرادات آن، هر جا که بخواهیم به آن اشاره کنیم از آن استفاده می کنیم.

این مستندساز همچنین افزود: ما در سینمای مردم‌شناسی هم مفاهیم معمولی داریم و هم مفاهیم اجتماعی، چه خوب و چه بد، بعداً تبدیل به گنج می‌شود، زیرا اسناد بصری هستند و خوانش خاص خود را دارند، اما آن‌ها هم زیاد است. کمبودها در این زمینه

عادل در ادامه سخنان مقدم گفت: ما در دوران قبل از انقلاب مستندسازانی داشتیم که در زمینه قوم شناسی و مردم شناسی بسیار کار کردند و جوایز زیادی دریافت کردند در کنار آنها اولین نمونه از فیلم نسبی، مستند معروف «» است. میدو» نوشته ماریان کوپر و ارنست بی. شودسک است که درباره کوچ ایل بختیاری و یکی این یکی از نمونه های برجسته سینمای قوم نگاری در جهان است.»

او گفت: «در انسان‌شناسی بصری باید یک یا دو زیرمجموعه مطالعه شود و این کار بسیار دشواری است. در واقع، اولین تصاویری که برادران لومیر از قطاری که وارد شهر می‌شوند نیز ممکن است همان فیلم مردم‌شناسی باشد، زیرا شامل یک ناظر است. سینما به آنچه امروز است تکامل یافته است. تک تک تصاویری که ویرایش می شوند نیز سند هستند و فیلم حاصل توسط بسیاری از مستندهای قوم نگاری بایگانی می شود و آن را بسیار مهم می دانند.

این استاد دانشگاه درباره تعریف انسان شناسی گفت: شناخت ماهیت زندگی اجتماعی و جوامع مختلف، تعریف امروزی انسان شناسی است و باید دید انسان شناسی فیزیکی و فرهنگی، مردم شناسی، انسان شناسی اجتماعی و چه جنبه هایی از زبان شناسی است با کنار هم گذاشتن اینها، می بینیم که نکات زیادی وجود دارد که باید بررسی و توضیح داده شود.»

عادل توضیح داد: اگر فیلم قوم‌نگاری می‌سازید ابتدا باید به دنبال اسناد باشید. یکی این شامل فیلم هایی نیز می شود که قبلاً فیلمبرداری شده اند. اگر مستند بلوط ساخته غلامحسین طاهری دوست را بررسی کنیم، می بینیم که بعدها فیلم های زیادی درباره بلوط لرستان ساخته شد. خود فیلم ها منبع دوره های قبلی می شوند. ما پروژه‌های مردم‌شناسی در کانادا داشته‌ایم که بر افراد بومی متمرکز شده‌اند که سال‌ها طول کشیده و در طول زندگی آن‌ها ادامه داشته است.»

در ادامه محمدرضا مهراندیش، دبیر این نشست گفت: ما در حوزه مستند آرشیو خوبی نداریم، بر خلاف حوزه عکاسی که آرشیو خوبی در کتابخانه کاخ گلستان داریم قرنی که در جهان بی نظیر هستند.

مقدم درباره رشته های مختلف علوم انسانی و غیرانسانی و ارتباط آنها با یکدیگر گفت: ما اغلب فیلم هایی داریم که با موضوعات متعدد ساخته شده اند و از اقوام مختلفی تشکیل شده و بسیار جذاب است. مهاجرت و آب دو موضوع مهمی است که آثار متعددی در مورد آنها ساخته شده است. هیچ ویرایشی در مورد مهاجرت به عنوان یک عامل حیاتی در تاریخ کشور انجام نشده است.

سازنده مستند «چرخه سوری» گفت: فیلم های اقوام زیرمجموعه های زیادی دارند و همچنان تکرار می شوند، در حالی که امروزه مهاجرت به شکل دیگری رخ می دهد که امروزه بسیاری از پدیده های ثبت شده در واقع تمهیدات و تفریح ​​هستند و چیدمان نمایان می شود .

عادل همچنین توضیح داد: وقتی یک مستندساز مستند می سازد، باید اساساً به داستان نگاه کند و نه فقط در سطح تصویر، روایی و روابط مونتاژی، ما به عمق نیاز داریم و به مطالعه زیاد نیاز داریم دانش و اگر ما فقط روی جذابیت های سطحی تمرکز کنیم، مستند کافی نیست. یک مستند تحقیقی خوب حتی می تواند راه حلی را به دولت ها پیشنهاد کند.»

وی در خصوص اقدامات لازم برای یک فیلم مردم شناسی گفت: نکته اول منابع است، انتشار روزنامه نگاری بخشی از آن است، ثانیاً علاقه و توجه به فرهنگ های شفاهی. سوم، این مطالعات کیفی مربوط به فرهنگ های خارجی، از جمله مهاجرت است که به ما قوم نگاری می دهد. ابزار ما اشیا، متون، عکس ها و فیلم ها هستند. مردم نگاری شاخه ای از مردم شناسی است و کمی با مردم شناسی متفاوت است. این تفاوت از آنجا ناشی می شود که مردم شناسی تحلیلی است و مردم نگاری جنبه توصیفی دارد.

عادل در پایان سخنان خود گفت: انسان شناسی تصویری امروز عنوانی است که غالباً در کتاب های سینمایی آمده و از این باور سرچشمه می گیرد که فرهنگ از طریق نمادهای مشهود آشکار می شود و فرهنگ در لباس و لوازم دیده می شود. چیزی که آن را قابل مشاهده می کند تصویر فیلم یا صدا است. این یک انسان شناسی بصری ترکیبی است.

نشست «بررسی نقش پژوهش در سینمای مردم شناسی ایران» با همکاری بنیاد ایران شناسی و پژوهشگاه فرهنگ و هنر فصل هنر و با مشارکت پژوهشگاه مردم شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. موسسه.

جشنواره ملی فیلم مردم ایران با شعار «مردم ریشه کشور ایران» تا 30 مرداد در پردیس سینمایی باغ کتاب ادامه دارد.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا