اخبار روز

تصمیم نهایی دولت درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین

به گفته وی، نمایندگان مجلس در بودجه 1403 وزارت نفت را موظف کردند تا 95 درصد از عملیات سوخت رسانی را از طریق کارت سوخت شخصی پردازش کند.

بر این اساس مقرر شد سوخت گیری در پمپ بنزین ها تنها با کارت سوخت شخصی امکان پذیر باشد.

همانطور که مسئولان دولتی مدعی شدند این اقدام با هدف کنترل مصرف بنزین و به عنوان راهکاری مقرون به صرفه مطرح شده است.

در همین راستا جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی صدا و سیما اعلام کرد که در صورت اجرا و حذف فرآیندهای سنتی و یکپارچه سازی فرآیندها، قطعا کارت سوخت کمتر از 10 روز دیگر به دست متقاضیان می رسد و زمان تولید کارت سوخت شرکت ملی صدا و سیما بیش از 48. ساعت زمان را نگه نمی دارد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که طبق پیگیری های انجام شده بیش از دو ماه طول کشید تا این کارت ها به دست مردم برسد. به دنبال اعلام وزیر نفت و افزایش تقاضا برای صدور کارت سوخت، مشکلاتی در توزیع کارت به وجود آمد.

بنابراین، اگر قرار باشد سوخت‌گیری تنها از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام شود، مشکل دسترسی قشر وسیعی از جامعه به کارت سوخت و تاخیر در صدور کارت در مهلت اعلام شده، اجرای چنین طرحی را با موانع جدی مواجه خواهد کرد.

آیا لغو کارت سوخت باعث کاهش قاچاق می شود؟

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار تجارت نیوز، حذف کارت سوخت پمپ بنزین ها و شناسایی کارت سوخت شخصی به عنوان شناسنامه هر فرد را راهکاری موثر برای افزایش شفافیت در بحران بنزین و مبارزه با قاچاق دانست. برای کاهش.

به گفته وی، این طرح مشکل خاصی نداشت و بوروکراسی موجود یکی از اصلی ترین عواملی بود که تا کنون مانع از اجرای این طرح شده است. پس از صدور کارت سوخت شخصی، کارت سوخت پمپ بنزین حذف می شود و هیچکس نمی تواند بیش از سهمیه کارت سوخت شخصی خود بنزین دریافت کند.

وی همچنین تصمیم‌گیری اشتباه مدیران دستگاه‌های اجرایی، تصمیم‌گیری‌های متعدد، نبود شجاعت، اقتدار و تصمیم‌گیری به موقع را از دلایل تاخیر در روند اجرایی صدور شناسنامه عنوان کرد.

گفتنی است، بر اساس این گزارش، دولت از سال 1365 به دنبال افزایش مصرف بنزین در سال های پس از جنگ و به ویژه در نیمه دوم دهه 70، کارت سوخت را وارد مدار مصرف بنزین کرد تا هر فرد می تواند مصرف خود را مدیریت کند تا دیگر مجبور به پرداخت نباشید. در سال 2013 مصرف بنزین به 70 میلیون لیتر بنزین در روز کاهش یافته است.

تمرکز دولت بر اجرای سیاست های غیر مرتبط با قیمت است

بهزاد قانعی دبیر اتحادیه پمپ بنزین ها در گفت و گو با تجارت نیوز اظهار داشت: تمام تلاش شبکه بر این است تا سیاست دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین و کنترل فروش با محدودکردن کارت های رایگان را اجرا کند.

به گفته وی، جاه طلبی دولت این است که با سیاست های غیر قیمت گذاری، مصرف سوخت را تا حد امکان بهینه کند تا جامعه دچار التهاب نشود. از سوی دیگر با راهکارهای مقرون به صرفه سعی در کاهش فروش سوخت و کنترل آن دارند. راهکارهای مدیریت فروش مختلفی از طریق سیستم هوشمند پیاده سازی شده است اما مصرف تا کنون کاهش نیافته است.

وی همچنین توضیح داد: در شهرهای بزرگ کنترل کارت سوخت رایگان دشوارتر از شهرهای دیگر خواهد بود. را یکی این یکی از دلایل طولانی شدن اجرای چنین پروژه ای در شهرهای بزرگ است.

به گفته قانعی، افزایش سالانه قیمت بنزین با درصد کمتر از درصد تورم، فشار افزایش ناگهانی قیمت را بر جامعه وارد نمی کند و هزینه سوخت گیری را نیز پوشش می دهد.

وی از سوی دیگر زیان دولت در تامین مالی هزینه های تولید، انتقال، توزیع و ذخیره سازی را یکی از عوامل تاثیرگذار در اعمال سیاست قیمت گذاری دانست. سیاست ها یا برنامه ها توسط دولت و صدا و سیما بررسی می شود و ستادهای صنفی و انجمن های استانی تلاش می کنند صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند. اما در نهایت، مدیران فعلی تابع سیاست دولت خواهند بود.

پیش از این، شرکت ملی صدا و سیما اعلام کرده بود که استفاده از کارت سوخت شخصی نه تنها باعث شفافیت میزان برداشت سهمیه و نیاز واقعی خانوارها به سوخت می شود، بلکه کمک موثری به دولت در مدیریت صحیح و مهار مصرف بی رویه سوخت می کند. به ویژه از طریق عرضه خارج از شبکه هدف از این اقدام افزایش شفافیت فرآیند تامین سوخت در کشور است.

حتی اگر بحث افزایش قیمت بنزین هنوز به طور مفصل مطرح نشده باشد، لغو کارت سوخت رایگان نمی تواند راه حلی مقرون به صرفه برای کنترل و بهبود مصرف انرژی باشد.

بهینه سازی مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف سرمایه دولتی با ثبت دقیق اطلاعات سوخت رسانی به حل بحران بنزین کمک می کند زیرا صنعت خودرو نیز به فکر راه حلی برای این بحران است.

وجود خودروهایی که 30 سال کار می کنند و هنوز اسقاط نشده اند باعث می شود مصرف بنزین دو برابر استاندارد جهانی شود. در چنین شرایطی، سوخت گیری با کارت های شخصی نمی تواند کمکی به بهینه سازی مصرف انرژی کند و راه حلی مقرون به صرفه محسوب می شود.

یک راه حل بدون قیمت می تواند منجر به بهینه سازی مصرف انرژی شود اگر کارایی آن در شرایط اقتصادی اندازه گیری شود. در نظر گرفتن سایر مولفه‌ها، مانند حضور خودروهای سوخت‌بر، باید یک دغدغه سیاستی باشد تا راه‌حل‌های بهینه‌سازی انرژی مقرون‌به‌صرفه مؤثر باشد. بی توجهی به بحران صنعت خودرو و اصرار بر سیاست قیمت گذاری ناکارآمد یا سیاست غیر قیمت گذاری، نه تنها به بهبود وضعیت انرژی در کشور منجر می شود، بلکه ممکن است به تشدید بحران بنزین نیز منجر شود.

پیامدهای جدی یک سیاست انرژی ناکارآمد شامل افزایش تنش در جامعه است. گسترش اختیارات و کاهش سطوح تصمیم گیری لزوما نمی تواند بحران انرژی را حل کند. به نظر می رسد به دلیل ناکارآمدی سیاست های قیمت گذاری، سیاست گذاران به راه حل های غیر قیمتی روی آورده اند که لزوماً منجر به شفافیت نمی شود. زیرا کنترل همه پمپ بنزین ها برای عدم استفاده از کارت سوخت پمپ بنزین غیرممکن به نظر می رسد و همچنان ممکن است مردم به طرق مختلف بنزین بیشتری نسبت به تخصیص کارت خود مصرف کنند.

منبع: آکونگار

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا