اخبار روز

تعطیلی شنبه شامل چه کسانی می شود؟ / آیا کار با کافران اشکال فقهی دارد؟


به گزارش مانیبان؛ شورای اسلامی طرح اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته را تصویب کرد و شنبه را برای این روز انتخاب کرد و این طرح در حال حاضر در انتظار تصویب شورای نگهبان است.

دو گزینه اصلی برای این روز جدید روی میز بود، شنبه و پنجشنبه که مجلس برای شنبه انتخاب کرده است. هواداران روز شنبه می گویند این روز همسو با تعطیلات جهانی است و بیشتر برای سفر و تفریح ​​مناسب است و برخی از موافقان روز پنجشنبه این روز را از نظر فرهنگی و مذهبی برای ایرانیان مهم می دانند. علاوه بر این، نظرسنجی ها نشان می دهد که گروهی موافق این تعطیلات دو روزه و گروهی دیگر مخالف آن هستند.

چه کسانی شامل کار 5 روزه می شوند؟

روز گذشته بهارستان میزبان مناظره موافقان و مخالفان این طرح بود. مخالفان تاکید کردند که کاهش ساعات کاری و تعطیلی شنبه ها ممکن است بر فرهنگ کار و زندگی اجتماعی ایرانیان تأثیر بگذارد. با این حال، حامیان معتقد بودند که ایران ساعات کاری طولانی تری نسبت به سایر کشورها دارد و تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه، کشور را از ضرر 8 میلیارد دلاری نجات می دهد. این تعطیلات فقط شامل کارمندان دولت می شود، اما یکی از نمایندگان مجلس پیش بینی کرد که این تعطیلات بر بخش خصوصی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

کسانی که مشمول کار 5 روزه هستند

در جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی، ادامه بررسی لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار قرار گرفت و به پایان رسید. اگرچه در جریان بررسی این لایحه پیشنهادات متعددی مطرح شد، اما هیچ یک در مجلس تصویب نشد و در نهایت گزارش کمیسیون لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به تصویب رسید. بر اساس این گزارش جمعه و شنبه تعطیل است. ضمناً روز کاری در طول هفته به 40 ساعت کاهش می یابد. «دنیای اقتصاد» از یک دهه قبل بارها بر لزوم کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات آخر هفته تاکید کرده بود و مشکل در تقویم تعطیلات کشور را مطرح کرده و ساعات کاری ایران را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کرده بود. این تحقیق همچنین نشان داد که با افزایش تعطیلات آخر هفته که البته باید با تعطیلات هفتگی بین المللی همخوانی داشته باشد، کارایی نیروی کار نیز در طول هفته افزایش می یابد.

استدلال مخالفان تعطیلی شنبه چه بود؟

یکی از جمله پیشنهاداتی که دیروز در بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح شد، پیشنهاد تعطیلی روزهای پنجشنبه به جای شنبه ها بود. محمدرضا میرتاج الدینی در تشریح پیشنهاد خود تاکید کرد: پنجشنبه ها در کشور ما نهادینه شده است. اگر شنبه ها تعطیل باشند، پنجشنبه ها همچنان تعطیل و نیمه تعطیل است و در این شرایط کشور 3 روز تعطیل می ماند که اصلا با اقتصاد سازگاری ندارد. وی ادامه داد: کسانی که می گویند اگر پنجشنبه تعطیل شود ارتباط با تجارت جهانی قطع می شود. آنها تبلیغات رسانه ای را شروع می کنند و این یک افسانه است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: 85 درصد روابط تجاری خارجی ما با 10 کشور که اکثریت آنها مسلمان هستند و 15 درصد مابقی با کشورهای دیگر است.

بنابراین تصمیمی نگیرید که فرهنگ جامعه را مختل کند. علی اکبر علیزاده نماینده دامغان نیز با پیشنهاد تعطیلی پنج شنبه ها موافقت کرد و گفت: 90 درصد کار ما با همسایگان است و مدل تعطیلی آنها نیز مانند ماست و ربطی به روزهای پنجشنبه و شنبه ندارد. با تعطیلی پنجشنبه ها هیچ اتفاقی برای اقتصاد نخواهد افتاد و روند غربی به دنبال تعطیلی در روزهای شنبه است. اگر به دین مردم اهمیت می دهیم پنجشنبه ها تعطیل باشد و اگر به دین مردم اهمیت نمی دهید هر کاری می خواهید بکنید. در ادامه عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی که درخواست ابلاغ را کرده بود، بر اساس این پیشنهاد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: چرا می خواهید سبک زندگی مردم را تغییر دهید؟ تعجب می کنم که تعطیلی از پنجشنبه تا شنبه در جریان تصویب این لایحه به صحن مجلس چگونه تغییر کرد؟ آیا دوران چاپار است که اقتصاد ما دچار مشکل شده است؟ عصر اقتصاد الکترونیک است. وی ادامه داد: برخی از دانشگاهیان فراخوان تعطیلی روزهای شنبه را تکذیب کردند.

حامیان تعطیلی روز شنبه چه گفتند؟

محسن پیرهادی نماینده تهران در مخالفت با این پیشنهاد به تبعات منفی تعطیلی روز پنجشنبه بر اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: با تعطیلی روز پنج شنبه تعامل ما با دنیا به مدت چهار روز قطع می شود. 36 تشکل اقتصادی درخواست تعطیلی شنبه ها کردند تا ارتباط ما با دنیا قطع نشود. چرا به فعالان اقتصادی توجه نمی کنیم؟ وی گفت: بگذارید برای اقتصاد در کشور کاری انجام شود. تعطیلی روز شنبه کم هزینه ترین و سودمندترین برای اقتصاد است. از دفتر مرجعیت در مورد تعطیلی شنبه سوال کردم و روز گذشته با دفتر آیت الله جوادی آملی صحبت کردم و گفتند تعطیلی شنبه ربطی به کفار ندارد. این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس نباید با احساسات تصمیم بگیرد. اگر خواهان رشد اقتصادی و کاهش تورم هستیم باید در جهت کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، شورای نگهبان به آن رسیدگی خواهد کرد.

پیرهادی خاطرنشان کرد: برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران احترام قائل هستیم. ما نباید مردم را مجبور به مهاجرت کنیم و سرمایه گذاران را ترک کنند. در ادامه محسن پیرهادی در یادداشتی در پی اظهارات گدرزی در خصوص رد درخواست تجدیدنظر تاکید کرد: کار کارشناسی انجام شده است و نباید به کسانی که به دنبال تعطیلی شنبه هستند غربی خوانده شوند. می گویند غربی ها بد هستند، غربی ها هستند که به اقتصاد آسیب می زنند و سفره مردم را کم می کنند. وی سپس شفاعت آیت الله جوادی آملی را قرائت کرد. محمدرضا پورابحیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نیز خواستار تذکر بود اما به عنوان مخالف تعطیلی روزهای پنج شنبه صحبت کرد و بر لزوم تعطیلی روزهای شنبه تاکید کرد: امروز شاهد هجمه شدید علیه جمهوری اسلامی هستیم.

توجه به اعتقادات، اگر قرار است تصمیمی بگیریم، باید منافع و اقتدار جمهوری اسلامی حفظ شود. ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی پس از اعلام نظرات موافقان و مخالفان و نظر دولت مبنی بر اینکه نظر خاصی نسبت به این پیشنهاد ندارد، برای اعلام نظر کمیسیون متبوع خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما از دو جناح اقتصادی کشور یعنی اتاق تعاون ایران هستیم و با اتاق بازرگانی ایران رایزنی کردیم و موافقت کردند که روزهای شنبه تعطیل شود. اگر به امتحان شرعی نرسیده بودم از تعطیلی شنبه ها دفاع نمی کردم. با 4 روز تعطیلی معادل 8 میلیارد دلار ضرر خواهیم داشت و این یعنی خودخواسته. وی تصریح کرد: آقای پیرهادی دارای امضای کتبی مراجع است. در پایان نمایندگان مجلس با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

حداکثر استفاده از قدرت قانونگذاری مجلس

در ادامه میرتاج الدینی پیشنهاد دیگری در خصوص تعیین دومین روز آخر هفته از سوی دولت ارائه کرد. وی در تشریح پیشنهاد خود گفت: کل روابط ما با غرب 3 درصد است و با اقتصاد الکترونیک این مشکل قابل حل است. آیا آن 36 تشکل اقتصادی شنبه ها تعطیل می شوند؟ این نماینده مجلس که در انتخابات مجلس نتوانست آرای لازم را کسب کند در زیر گزارشی از اقدامات انجام شده در دوران نمایندگی خود ارائه می دهد! سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: تعطیلی پنج شنبه و شنبه برای مذاکره کافی است و تعطیلی روز شنبه برای اقتصاد کشور مفید است، در صورتی که مشکلات اصلی کشور اقتصادی است، کارشناسان معتقدند که باید در این زمینه تصمیم گیری شود. در نظر گرفته شده است. و ادامه داد: تعطیلی شنبه منافاتی با اعتقادات مردم ندارد.

محسن زنگنه در پذیرش این پیشنهاد تاکید کرد: این بحث کارشناسی است. در مورد اقتصاد هم شرکتی را در ایران پیدا نمی کنید که ارتباط مستقیم با غرب و اروپا داشته باشد. گمرک و بنادر ما 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته باز هستند. طبق آمار گمرک ایران، کل صادرات ما به غرب تقریباً 3 درصد است. وی ادامه داد: در کنار آن مسائل اقتصادی با مسائل اجتماعی و فرهنگی عجین شده است. این پیشنهاد مدعی است که به دولت حق انتخاب روز می دهد. دولت لایحه ای ارائه کرده است پس به حرف دولت احترام بگذاریم. در حوزه اجرا باید دست خود را به روی دولت باز بگذاریم. مجلس باید دست دولت را در مسائل جزئی باز بگذارد. کاری نکنیم دولت ها در رأس قوا مشکلاتشان را حل کنند. دولت بعداً با این پیشنهاد موافقت کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی برای ارائه نظر کمیسیون متبوع خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نمی توانیم اختیارات خود را به دولت بسپاریم. ما باید امروز تصمیم بگیریم و دولت آن را اجرا کند. در ادامه علیرضا سلیمی در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: تعطیلی روز شنبه برخلاف اصل 17 قانون اساسی است و این اصل یک روز در هفته را تعطیل رسمی می داند. عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در پاسخ به این هشدار گفت: تذکر شما را معتبر نمی دانم. اصولاً روز هفدهم تعطیل رسمی است و در لایحه دولت یا مصوبه کمیسیون هیچ تعطیلی رسمی ذکر نشده است. تعطیلات رسمی ما جمعه است. اما نمایندگان با 83 رای موافق، 120 رای مخالف و 4 رای ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

نتیجه کدام بود؟

در نهایت نمایندگان مجلس با 136 رای موافق، 66 رای مخالف و 3 رای ممتنع لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را تصویب کردند. بر این اساس و البته در صورت تصویب نهایی این لایحه توسط شورای نگهبان، کارکنان دولت در روزهای جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا