اخبار روز

جزئیات جدید پرداخت یارانه ها در بودجه 1403


جزئیات قسمت دوم لایحه بودجه 1403 اخیرا منتشر شد که بر اساس آن پیش بینی می شود کل بودجه کشور بالغ بر 6 میلیارد و 347 میلیون تومان باشد که نسبت به سال گذشته حدود 24.2 درصد رشد را نشان می دهد.

به طور کلی، بودجه سالانه شامل دو بخش از منابع بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است. منابع بودجه عمومی شامل درآمدها، انتقال دارایی های سرمایه ای، انتقال دارایی های مالی و درآمدهای خاص دولت است.

یکی از مهمترین نکات این لایحه افزایش درآمد مالیاتی و کاهش درآمد نفتی است. بر این اساس پیش بینی درآمد مالیاتی در سال جاری نسبت به سال قبل 56 درصد افزایش و درآمدهای نفتی 3.5 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر 400 میلیارد تومان در بودجه عمرانی کشور در سال جاری پیش بینی می شود که تقریباً یک پانزدهم منابع عمومی کشور را نشان می دهد.

جزئیات پرداخت یارانه ها در بودجه 1403

این در حالی است که طبق لایحه بودجه مانند سال گذشته منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل و صادرات فرآورده های نفتی به دست می آورد برای توزیع مجدد بین خود مردم مصرف می شود و منابع کل یارانه نقدی نیز به همین میزان است. سال گذشته 330 میلیارد تومان در سال. کمک هزینه معیشتی ویژه ماهانه پنج حمت به کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت می شود که نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.

از نظر کالا، 220 هزار تومبا به ازای هر نفر هفت دهم و 200 همات برای یارانه تضمینی خرید گندم، آرد و نان در نظر گرفته شده است. یارانه دارو نیز در بودجه امسال 85 درصد در نظر گرفته شده است. شش درصد از منابع دولتی امسال به یارانه نهاده های دامی و کشاورزی اختصاص دارد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری اخیر خود به دیگر نکات مهم بودجه امسال اشاره کرده است. از جمله اینکه امسال شرکت های دولتی باید 670 تلاش سرمایه گذاری انجام دهند و فهرست این سرمایه گذاری ها منتشر خواهد شد. هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال، 31 تصفیه خانه فاضلاب و 550 کیلومتر راه آهن افتتاح می شود.

بیشتر بخوانید: یارانه نقدی فروردین سپرده شد

وی همچنین گفت: در سال جاری سعی شده است آمار درآمدها واقعی‌تر باشد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود درآمد نفت در بودجه امسال کمتر از سال قبل باشد و در بخش تولید و واگذاری کسب‌وکار، درآمد حاصل شود. پیش بینی نیز به نصف کاهش یافته است.

نکته مهم دیگر اینکه گفته شده اولویت بودجه دولت در سال جاری، پرداخت های عمرانی برای بهبود بخشی از زیرساخت های کشور است و باید دید این وعده تا چه حد تاثیرگذار خواهد بود.

روند بررسی بودجه چگونه خواهد بود؟

روند بررسی لایحه بودجه 1403 مطابق با اصلاحات صورت گرفته در ماده 182 آیین نامه داخلی اصلاح شد. بر این اساس دولت لایحه بودجه را در دو بخش تقدیم مجلس کرد. قسمت اول شامل ماده واحده مشتمل بر احکام لازم برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت از طریق تفکیک درآمد و نقل و انتقال سرمایه و دارایی های مالی و اصلی آنها می باشد. اجزاء، مخارج عملیاتی و سرمایه ای و ترازهای مالی بودجه عمومی دولت و فرض برآورد منابع و مصارف. این یک بودجه است.

سال گذشته قسمت اول لایحه بودجه قانون شد اما قسمت دوم آن به امسال موکول شد. اما بودجه در قالب یک دوازدهم تصویب نشد و مجلس به دولت اجازه داد تا دولت قسمت دوم بودجه را به تعویق نیندازد و بر این اساس دولت بتواند به صورت علی الحساب پرداخت و دریافت کند. .

البته قسمت دوم لایحه بودجه 1403 مربوط به جداول تفصیلی شامل اعداد و ارقام بودجه در جلسه روز یکشنبه نوزدهم می باشد. فروردین ماه آغاز شده و رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس گفت: تخصیص قسمت دوم لایحه بودجه امسال تا اواسط سال جاری به اتمام می رسد. اردیبهشت ماه ماه در شورای اسلامی مشخص می شود.

همچنین به گفته وی، در بخش دوم پروژه بودجه، ردیف های جدیدی در قالب کمک به برخی بخش ها ایجاد شده و منابع طرح های تملک دارایی در برخی استان ها نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که باید کاهش یابد. مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در قسمت اول بودجه برخلاف مصوبات بدون مجوز مجلس تغییراتی ایجاد شده است. بنابراین به نظر می رسد احتمال ایجاد تغییراتی در قسمت دوم این لایحه وجود داشته باشد و باید دید نمایندگان در این زمینه چه تصمیماتی می گیرند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا