اخبار روز

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

فروش خودرو در سرتاسر جهان هرگز آسان نیست و خودروسازان باید قوانین ایمنی و آلایندگی مختلف را در هر منطقه رعایت کنند، سلیقه خریداران را به دقت در نظر بگیرند و عوامل ژئوپلیتیکی را که بر تولید و فروش تأثیر می‌گذارند، در نظر بگیرند. با این حال، شرکت هایی که در انجام این کار موفق شوند، سود زیادی به دست خواهند آورد. در زیر به برجسته ترین نمونه های این موضوع می پردازیم.

فورد مدل T

به گزارش پدال، فورد پیشگام تولید انبوه خودرو بود. این شرکت برای صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل ده ها مرکز تولیدی در سراسر ایالات متحده راه اندازی کرد. فورد همچنین به بازارهای خارج از آمریکا نگاه می کرد و کانادا به دلیل نزدیکی به دیترویت اولین انتخاب بود، اما کارخانه های تولید مدل T در 12 کشور اروپایی و همچنین ژاپن، آرژانتین و برزیل ساخته شد. بیش از 15 میلیون دستگاه از مدل T ساخته شد و این اولین خودرویی بود که واقعاً جهان را روی چرخ ها قرار داد.

فولکس واگن بیتل

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

بیتل که در اواخر دهه 1930 به عنوان یک خودروی مردمی آلمان متولد شد، در دهه 1960 بازارهای سراسر جهان را فتح کرد، به عنوان مثال در آمریکا. البته محبوبیت بیتل در دهه 1970 در ایالات متحده کاهش یافت زیرا رقبا، به ویژه ژاپنی ها، خودروهای مدرن تر و بهتری را با قیمت های پایین تر عرضه کردند، اما به جای کنار گذاشتن بیتل، فولکس واگن راه هایی برای ترویج بیشتر آن در کشورهای دیگر پیدا کرد تا تولید کند.

بیتل یک وسیله حمل و نقل ارزان قیمت در مکزیک ارائه کرد و هم به عنوان تاکسی و هم به عنوان خودروی شخصی محبوب باقی ماند تا اینکه سرانجام در اواخر دهه 1990 تسلیم خودروهای مدرنی مانند نیسان تسورو شد و در جولای 2003 متوقف شد. بیتل تا سال 1996 در برزیل با نام فوسکا تولید می شد، فولکس واگن آن را در آفریقای جنوبی، استرالیا، بلژیک، مالزی و … نیز تولید می کرد و در مجموع بیش از 21 میلیون بیتل ساخته شد.

جیپ سی جی

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

جیپ که در اصل برای جنگ طراحی شده بود، توانایی های خود را در زمین های ناهموار ثابت کرد. پس از جنگ، تقاضا برای یک وسیله نقلیه شبیه جیپ افزایش یافت و جیپ نسخه غیرنظامی به نام CJ را منتشر کرد.

میتسوبیشی و ماهیندرا مجوز این خودرو را برای بازارهای ژاپن و هند صادر کردند و نسخه های بعدی CJ نیز در کشورهایی مانند استرالیا و برزیل ساخته شد. زمانی که رنو شرکت مادر جیپ AMC را خرید، سی جی وارد بازار اروپا شد و با موتور دیزلی برگرفته از رنو ترافیک فروخته شد.

فولکس واگن تیپ 2

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

بخش برزیلی فولکس واگن در اوایل دهه 1950 مونتاژ حمل و نقل Type 2 را با استفاده از کیت های CKD آغاز کرد و چند سال بعد تولید انبوه را با استفاده از قطعات داخلی آغاز کرد. تیپ 2 که به موازات بیتل تولید می شد یکی این خودرو به یکی از پرفروش ترین خودروهای تجاری در برزیل تبدیل شد.

بدنه این ون هرگز تغییر نکرده است، اما در طول زمان به تکامل خود ادامه داده است. بزرگترین تغییر تجهیز آن به موتور آب خنک بود که منجر به نصب رادیاتور در جلوی ون شد. با این حال، به دلیل قوانین ایمنی جدید برزیل که تمامی خودروها را ملزم به مجهز شدن به کیسه هوا و ترمز ABS می کند، سرانجام تولید تیپ 2 در سال 2013 متوقف شد.

فیات 124

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

سدان 124 سنگ بنای برنامه های توسعه جهانی فیات در دهه 1960 بود. این خودرو در سال 1966 عرضه شد و فیات قصد داشت آن را در سراسر جهان تولید کند. ابتدا دولت شوروی مجوز تولید 124 را خریداری کرد که منجر به توسعه لادا 2101 بر اساس آن شد. این شرکت تا سال 2012 بیش از 17 دستگاه از این خودرو و مدل های بعدی جدیدتر آن را تولید کرد.

در سال 1968، Seat نیز نسخه اصلاح شده 124 را روانه بازار کرد و شرکت هندی Premier نیز 118NE را بر اساس 124 با موتور نیسان تولید کرد. علاوه بر این، شرکت توفاس در ترکیه مجوز تولید 124 را از فیات خریداری کرد و شرکت کره ای آسیا موتور که در زمینه تولید خودروهای نظامی فعالیت می کرد، تولید 124 را به عنوان اولین خودروی سواری خود در سال 1970 آغاز کرد.

رنو 12

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

رنو 12 پس از معرفی در نمایشگاه پاریس 1969، برای تسخیر بازار آمریکای شمالی راهی آن سوی اقیانوس اطلس شد، اما موفق نشد و همین داستان در چندین کشور آمریکای لاتین مانند کلمبیا و شیلی تکرار شد. با این حال، 12 به طور شگفت انگیزی در اروپای شرقی محبوب بود.

داچیا در سال 1969 تولید این خودرو را با نام 1300 آغاز کرد و بر اساس آن مدل های مختلفی مانند استیشن، کوپه و پیکاپ را ساخت. 1300 چندین بار در طول عمر خود به روز شد تا اینکه سرانجام در سال 2004 از بازار خارج شد و نسل اول لوگان جایگزین آن شد.

مرسدس بنز W123

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

W123 که در اواخر سال 1975 عرضه شد، به قدری محبوب بود که لیست های انتظار طولانی مدت و بازار سیاه وجود داشت، به این معنی که نمونه های استفاده شده در آلمان از قیمت فروش مرسدس بیشتر بود. تا ژانویه 1986، 2.7 میلیون دستگاه از این خودرو ساخته شد و از آن به عنوان موفق ترین مرسدس در تاریخ یاد شد.

W123 به دلیل کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان بالا به انتخاب بسیاری از شرکت های تاکسیرانی تبدیل شد. نمونه های زیادی از این خودرو دیده شده که یک میلیون کیلومتر را با مشکلات فنی جزئی طی کرده است. به همین دلیل زمانی که نمونه های W123 در اروپا به پایان عمر خود رسیدند، به سادگی به کشورهای آفریقایی مانند مراکش فرستاده شدند و سال ها در آنجا کار کردند.

W123 تا همین اواخر به عنوان تاکسی در مراکش مورد استفاده قرار می گرفت، زمانی که دولت جایگزینی آن را با مدل های جدیدتر داچیا ممنوع کرد.

جیپ چروکی

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

پس از چندین تلاش پرهزینه و ناموفق برای ورود به بازار خارج از ایالات متحده، AMC اولین جوینت ونچر خودرویی خود را در چین برای تولید جیپ چروکی تأسیس کرد. این پروژه در سال 1983، بیش از یک دهه قبل از تبدیل شدن چین به سودآورترین بازار خودرو در جهان، آغاز شد.

در ابتدا، AMC و شریک چینی آن، بیوک، نسخه معمولی چروکی را که در ایالات متحده فروخته می‌شد، تولید کردند، اما بعداً این سرمایه‌گذاری مشترک نسخه‌های خود از چروکی را تولید کرد، مانند نسخه‌ای با سقف بلند مشابه لندرور دیسکاوری و نسخه اصلاح‌شده. نسخه ای با طراحی جلویی مشابه گرند چروکی. این جیپ تا سال 2014 در چین تولید می شد.

Opel Kadett E

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

اوپل در دهه 80 یکی این شرکت به یکی از شاخه های اصلی جنرال موتورز تبدیل شد و مدل Cadet E را به عنوان یک خودروی جهانی عرضه کرد. این خودرو که در نسخه‌های مختلف مانند سدان‌های دو در و چهار در و هاچ‌بک تولید می‌شد، برای هر بازاری از آمریکا گرفته تا کره جنوبی اندازه‌گیری می‌شد.

این خودرو در برزیل با نام شورولت ایپانما و در آمریکا با نام پونتیاک لمانز عرضه شد. دوو همچنین در سال 1986 Cadet را با نام Racer در کره جنوبی عرضه کرد و بعداً نسخه جدیدی را با نام Silo روانه بازار کرد. سیلو که در ازبکستان با نام نکسیا به فروش می رسید در سال 2008 فیس لیفت شد و تا سال 2016 در این کشور تولید می شد.

دوو ماتیز

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

اولین نسل از دوو ماتیز در سال 1998 وارد بازار شد. طراحی این خودرو برگرفته از کانسپت لوچولا ایتال دیزاین بود که توسط فیات رد شد. ماتیز بازارهای جهانی را فتح کرد و در پاکستان با نام شورلت جوی، در چین با نام شورولت لاچی، در تایوان با نام فروموسا ماتیز، در کلمبیا با نام دوو ماتیز، در مکزیک با نام پونتیاک ماتیز و در لهستان با نام FSO Matiz فروخته شد. داستان Matiz به همین جا ختم نشد و در سال 2003 شرکت چینی چری نسخه آن را با نام QQ منتشر کرد که منجر به شکایت جنرال موتورز شد.

پژو 206

خودروهای معروف با ارقام فروش شگفت انگیز، از بیتل تا ماتیز تا پژو 206 (+ عکس)

پژو در ابتدا جایگزینی برای 205 در نظر نگرفت و معتقد بود که 106 و 306 با هم می توانند به راحتی جایگزین 205 شوند. با این حال، این اتفاق نیفتاد و در نتیجه پژو منصرف شد و شروع به توسعه یک جایگزین کرد. سرانجام 206 در سال 1998 و بلافاصله وارد بازار شد یکی این خودرو به یکی از پرفروش ترین خودروهای اروپا تبدیل شد.

این هیچ کس را شگفت زده نکرد زیرا 205 در دهه 80 همین کار را انجام داده بود، اما موفقیت 206 فراتر از اروپا بود. این خودرو در مالزی با نام نازا 206، در چین سیتروئن C2 و در ایران با نام 206 SD به فروش می رسید. بعدها نسخه فیس لیفت شده 206 که مشابه 207 بود در برزیل عرضه شد و همچنان در ایران تولید می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا