اخبار روز

خودکشی در ایران ناشی از فقر و جیب خالی است. فردی که خودکشی می کند کجا باید دفن شود؟

مظاهر گودرزی: آیا نباید برای کسی که خودکشی می کند مراسم یادبود برگزار شود؟ در یکی در دو روز گذشته یک نظر درباره افرادی که خودکشی می کنند بیشترین بازدید را داشته است: “برگزاری مراسم یادبود برای کسی که…” خودکشی کردن اشتباه است و نباید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. این جمله را رئیس شبکه بهداشت بویار احمد، بهنام نیازی در بخشی دیگر از گفت و گو با ایلانا گفت: چندی پیش یک کودک 11 ساله خودکشی کرد، او فرزند طلاق بود، پدرش معلول و خانواده اش فقیر بودند. وزارت آموزش و پرورش و مدرسه مراسم یادبودی برای این دختر برگزار کردند که به اعتقاد من الگوهای منفی برای دانش آموزان ایجاد می کند.

در همین جمله بالا به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد، آسیب های اجتماعی متعددی وجود دارد، آسیب هایی مانند طلاق، فقر، بیکاری، شاید اگر قرار باشد از الگوی منفی خودکشی پیشگیری شود، دستورالعمل هایی برای رفع این گونه موارد. آسیب های اجتماعی بسیار اساسی تر از عدم حضور در مراسم ترحیم است.

فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسان و محققین حوزه علمیه قم در این خصوص به مگتو گفت: بیشتر خودکشی های اخیر در ایران ناشی از فقر، فقر و جیب خالی است. این که می گویند فقر بدتر از بی ایمانی است، درست است: در جامعه ای که تورم بالای 40 درصد است و درآمد ساکنانش پایین است و حتی برخی از آنها بیکار هستند، «طبیعی است که دولت». ذهن برخی افراد به جایی می رسد که دست به خودکشی می زنند، بنابراین مراسم پذیرایی و تدفین این افراد نوعی احترام به خانواده اوست».

وی ادامه می دهد: «برگزاری مراسم برای این افراد احترام و تکریم خانواده است. به این ترتیب گاهی باید پرسید که خانواده آن شخص چه گناهی کرده است، آن هم به این دلیل که خانواده آن شخص بیشتر غصه می خورد.» مراسم باید به نحو احسن برگزار شود.

افرادی که خودکشی کرده اند باید جدا از دیگران دفن شوند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویار احمد در ادامه اظهارات جنجالی خود گفت: پیش از این مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد هنگام خودکشی حتی در مراسم تشییع وی شرکت نمی کردند و او را در محلی دورتر از قبرستان دفن کردند. برای اینکه نشان دهیم این عمل زشت و تابو است، اکنون فضای فرهنگی تغییر کرده است و می بینیم که دیگر مثل قبل نیست.

اما فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که آیا توصیه ای برای دفن افراد خودکشی در خارج از قبرستان های دیگران وجود دارد، به مگتو گفت: از نظر شرعی توصیه ای برای دفن این افراد خارجی نداریم. هرکس بگوید ما نباید برای این افراد مراسم برگزار کنیم، منطق و احساس و وجدان را زیر پا می گذارد. دستور عام شرع این است که برای تسلی خانواده متوفی باید احترام گذاشت.»

عضو مجمع پژوهشگران و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فردی که خودکشی می کند حتما دلیلی داشته است. شما نمی توانید بگویید که او 100٪ گناهکار است. فردی که خودکشی می کند عوامل زیادی دارد، بنابراین این عوامل باید بررسی شوند.» هیچکس. آنها در شرایط عادی چنین کارهایی را انجام نمی دهند. من معتقدم باید به خانواده های افرادی که خودکشی کرده اند تسلیت بیشتری داده شود و مراسم آنها مهمتر باشد تا بتوانند با خیال راحت از این وضعیت سخت روانی عبور کنند.»

افزایش نرخ خودکشی در ایران

وی با بیان اینکه مراسم تشییع جنازه افرادی که خودکشی کرده اند برگزار نمی شود، گفت: برخی کارشناسان روند خودکشی در ایران رو به افزایش است. پیش از این مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات به مگتو گفته بود: «اختلالات روانی در ایران بدتر از میانگین جهانی است. ایران از نظر خودکشی کمتر از میانگین جهانی است، در یادداشت آمده است که متاسفانه روند خودکشی رو به افزایش است.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا