اخبار روز

دلایل افزایش وزن که نمی دانید

خستگی و افزایش وزن مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. این علائم اغلب نتیجه طبیعی استرس و کمبود خواب هستند، اما گاهی اوقات می توانند ناشی از یک بیماری زمینه ای باشند. در مقاله دیجی کالا مگ امروز شایع ترین علل خستگی و افزایش وزن ناخواسته را ارائه می دهیم. با ما بمان.

1. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند. در نتیجه کاهش متابولیسم بدن منجر به افزایش وزن و خستگی می شود. سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

بی حسی و گزگز دست ها

یبوست

درد بدن و عضله

افزایش سطح کلسترول در خون

عدم تحمل سرما

پوست و موی خشک و خشن

کاهش میل جنسی

پریودهای مکرر و سنگین

تورم یا افتادگی پلک

صدای ضعیف و خشن

فراموشی

برای درمان کم کاری تیروئید معمولا داروهایی که جایگزین هورمون های تیروئیدی می شوند تجویز می شود. مصرف زیاد دارو باعث افزایش سطح هورمون های تیروئید می شود که منجر به خستگی، افزایش اشتها و افزایش وزن می شود. بنابراین، رعایت دستورات پزشک در طول درمان بسیار مهم است.

2. سندرم PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های تولیدمثلی زنان دچار عدم تعادل می‌شوند. افزایش وزن و ناتوانی در کاهش وزن در افراد مبتلا به PCOS رایج است. اغلب افزایش وزن در این بیماران ناشی از مقاومت به انسولین است.

سلول های بدن قند خون (قند خون) را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. در افرادی که مقاومت به انسولین دارند، سلول ها نمی توانند گلوکز را با کمک این هورمون جذب کنند که باعث افزایش سطح قند خون می شود. این امر باعث می شود بدن برای کنترل سطح قند خون انسولین بیشتری تولید کند که منجر به افزایش وزن و دیابت نوع 2 می شود.

علاوه بر چاقی، زنان مبتلا به PCOS ممکن است خستگی را نیز تجربه کنند. سایر علائم این سندرم عبارتند از:

قاعدگی نامنظم یا عدم وجود قاعدگی

عقیمی

افزایش سطح کلسترول در خون

علائم افزایش هورمون های مردانه (مانند رشد بیش از حد مو در صورت، بازوها، سینه و معده)

افسردگی

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما بیماران می توانند علائم خود را با دارو کنترل کنند. درمان های PCOS عبارتند از:

متفورمین، دارویی که قند خون را کاهش می دهد.

قرص های ضد بارداری

هورمون درمانی با پروژسترون

درمان های ناباروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)

علاوه بر این، رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای طبیعی و فرآوری نشده مانند ماهی، سبزیجات با برگ سبز تیره و غذاهای غنی از فیبر می تواند به کنترل برخی از علائم PCOS کمک کند.

3. افسردگی

افسردگی یا اختلال افسردگی اساسی یک اختلال خلقی است که در آن غم و اندوه بر توانایی عملکرد فرد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب با خستگی مزمن دست و پنجه نرم می کنند. متأسفانه، خستگی یکی از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی رایج، به ویژه مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است.

از سوی دیگر، اشتهای یک فرد افسرده ممکن است تغییر کند که بسته به عادات غذایی او می تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شود. آمار نشان می دهد که حدود 43 درصد از افراد افسرده چاق هستند. بیماران مبتلا به افسردگی نسبت به افرادی که افسرده نیستند بسیار بیشتر از چاقی رنج می برند.

افسردگی علاوه بر خستگی و افزایش وزن، علائم دیگری نیز دارد که عبارتند از:

علاقه خود را به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردید از دست بدهید.

مشکل در خوابیدن یا پرخوابی

کندی حرکات یا گفتار

احساس بی ارزشی یا گناه

مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری

فکر کردن به مرگ یا خودکشی

درمان افسردگی شامل روان درمانی، دارودرمانی و تغییر سبک زندگی است.

4. بی خوابی

بی خوابی نوعی اختلال خواب است که خوابیدن یا بیدار شدن در شب را دشوار می کند. وقتی فردی به دلیل بی خوابی به اندازه کافی نمی خوابد، به طور طبیعی احساس خستگی و فرسودگی می کند. اختلالات خواب همچنین با افزایش وزن و چاقی مرتبط است زیرا:

اشتها را افزایش می دهد

در یک مطالعه، محققان دریافتند که اثرات محرومیت از خواب بر بدن شبیه به فعال شدن سیستم اندوکانابینوئید (ECS) است. ECS نقش مهمی در تنظیم سطح اشتها و انرژی دارد. این مطالعه نشان داد که سطوح ECS در بعد از ظهر در شرکت کنندگان محروم از خواب بالاتر بود. افزایش ECS تقریباً در همان زمانی اتفاق افتاد که این افراد گرسنگی و اشتها را افزایش دادند و شروع به مصرف بیشتر و کمتر تنقلات سالم کردند.

مربوط به افسردگی است

بی خوابی با مشکلات دیگری مانند افسردگی مرتبط است که می تواند منجر به خستگی و افزایش وزن ناخواسته شود. بی خوابی یکی از معیارهای تشخیص اختلال افسردگی اساسی است، زیرا حدود 90 درصد از افراد افسرده در طول روز دچار بی خوابی یا خواب آلودگی می شوند.

5. یائسگی

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که قاعدگی برای 12 ماه متوالی متوقف شود. یائسگی معمولا بعد از 45 سالگی اتفاق می افتد و در این مدت تولید دو هورمون استروژن و پروژسترون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

افزایش وزن

در دوران پیش از یائسگی، سطح استروژن شروع به کاهش می کند و این تغییر هورمونی متابولیسم بدن را کند می کند. حتی اگر فرد به تغذیه سالم ادامه دهد، احتمال افزایش وزن بسیار زیاد است.

خستگی

خستگی در افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند، شایع است. زیرا استروژن و پروژسترون هر دو نقش مهمی در خواب دارند. استروژن سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی) را که بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارند، متابولیزه می کند. استروژن به پایین نگه داشتن دمای بدن در شب کمک می کند و بنابراین برای خواب مفید است.

علاوه بر این، گرگرفتگی یا تعریق شبانه در هنگام خواب باعث ایجاد احساسات ناخوشایندی می شود که خواب را مختل کرده و منجر به بی خوابی می شود.

علائم دیگر

سایر علائم مرتبط با یائسگی عبارتند از:

تغییرات در دوره‌های قاعدگی (دوره‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تر، افزایش یا کاهش میزان خونریزی، فواصل طولانی‌تر یا کوتاه‌تر بین دوره‌ها)

گرگرفتگی و تعریق شبانه

خشکی واژن

نوسانات خلقی

کاهش موهای سر و افزایش موهای صورت

گاهی پزشکان درمان با استروژن یا استروژن- پروژسترون را برای تسکین گرگرفتگی، تعریق شبانه و نوسانات خلقی توصیه می کنند. داروهای غیر هورمونی می توانند افسردگی و اضطراب را تسکین دهند و خشکی واژن را از بین ببرند.

6. بیماری کوشینگ

بیماری کوشینگ یک اختلال غدد درون ریز است که در آن سطوح کورتیزول (هورمون استرس) در افراد مبتلا افزایش می یابد. ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) از غده هیپوفیز منجر به تولید کورتیزول می شود. گاهی وجود تومور در غده هیپوفیز علت افزایش تولید کورتیزول است.

در بیشتر موارد، افزایش وزن اولین علامت بیماری کوشینگ است. زیرا افزایش سطح کورتیزول می تواند میزان چربی بدن و توزیع آن را تغییر دهد. در بیماران مبتلا به این بیماری، چربی در صورت، وسط و بالای کمر و بین شانه ها تجمع می یابد.

بیماران کوشینگ علاوه بر اضافه وزن، از خستگی شدید نیز رنج می برند. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

ضعف عضلانی

استخوان های نازک و شکننده که به تدریج منجر به پوکی استخوان می شود

سیستم ایمنی ضعیف

نوسانات خلقی

مشکل در تمرکز و حافظه

فشار خون بالا

نازک شدن پوست منجر به ترک خوردگی و کبودی می شود

اختلال در تنظیم قند خون منجر به دیابت می شود

رشد بیش از حد موهای صورت

اگر تومور هیپوفیز در ایجاد سندرم کوشینگ نقش داشته باشد، جراحی برای برداشتن آن علاوه بر پرتودرمانی و شیمی درمانی ضروری است. پزشک همچنین ممکن است داروهای مسدودکننده هورمون را برای کاهش سطح کورتیزول تجویز کند.

7. استفاده از دارو

برخی از داروها می توانند باعث افزایش وزن شوند، از جمله:

داروهای دیابت

داروهای ضد روان پریشی مانند لیتیوم

داروهای ضد افسردگی

داروهای صرع

استروئیدها (کورتون ها)

داروهای ضد بارداری

داروهای کاهش دهنده فشار خون

داروهای ضد افسردگی، ضد فشار خون، برخی از داروهای ضد تشنج و آنتی هیستامین ها می توانند باعث خستگی شوند.

8. نارسایی قلبی

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی (CHF)، قلب نمی تواند خون کافی را به سایر قسمت های بدن پمپ کند. در نتیجه برخی از این بیماران با تجمع آب و مایعات در بدن مواجه می شوند. افزایش وزن ناگهانی (1 تا 1.3 کیلوگرم در 24 ساعت یا 2.2 کیلوگرم در چند هفته) از علائم احتباس مایعات است و ممکن است نشانه ای از نارسایی قلبی باشد.

نارسایی قلبی می تواند باعث خستگی شود زیرا وقتی قلب خون کافی را در سراسر بدن پمپاژ نمی کند، خون و اکسیژن کافی به مغز نمی رسد. سایر علائم CHF عبارتند از:

آسم

ضعف پا

سرگیجه، گیجی، یا مشکل در تمرکز

ضربان قلب نامنظم یا تند

درمان CHF بر تسکین علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر به قلب متمرکز است و معمولاً شامل تغییرات سبک زندگی و داروها برای کاهش تجمع مایعات و بهبود عملکرد قلب است.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند منجر به خستگی و افزایش وزن ناخواسته شوند، از جمله مشکلات هورمونی، بی خوابی، افسردگی و یائسگی. از آنجایی که خستگی و افزایش وزن از علائم رایج بسیاری از بیماری ها هستند، تشخیص علت آن ها بسیار مهم است. تنها در این صورت می توانید علائم خود را درمان کنید.

اگر احساس خستگی و افزایش وزن ناخواسته دارید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا بیماری زمینه ای شما تشخیص داده و درمان شود. تشخیص به موقع این بیماری به بهبود سریعتر و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا