اخبار روز سینما

زوج هنرمند همیشه جذاب محسن تنابنده و احمد مهرانفر







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تولید سریال پایتخت 7 آغاز شده و بازیگران اصلی دوباره گرد هم می آیند.

فیلم نیوز نوشت: به بهانه این مهم نگاهی می اندازیم به اجرای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر.

شهادت برای خدا علیرضا امینی 1386

اولین همکاری محسن تنابنده و احمد مهرانفر در فیلم «اشهادی برای خدا» به کارگردانی علیرضا امینی در سال ۱۳۸۵ بود. تنابنده در این فیلم در نقش روحانی به نام شیخ محمد بازی کرد و با گریمی متفاوت بازی درخشانی را ارائه کرد. آنها به همراه شخصیت رحمت کارمند مخابرات روستا با بازی احمد مهرانفر موقعیت های خنده داری را در فیلم خلق کردند. ماجرا از این قرار است که شخصی به نام فتحی پس از سال ها به روستای خود باز می گردد تا قبل از مرگ از همه اهالی ده بخواهد که کفن او را به نشانه رضایت امضا کنند تا در آرامش بمیرد.

مردم ده معتقد بودند فایده ای ندارد تا اینکه همسرش از او راضی شد و امضا نکرد. حتما باید رضایت همسرش را جلب می کرد و شیخ محمد و رحمت در این سفر او را همراهی می کردند. محسن تنابنده علاوه بر این نقش، در فیلمنامه شهادت برای خدا نیز حضور داشت و به همین دلیل کاملاً در احاطه ابعاد مختلف شخصیتی شیخ محمد قرار گرفت.

شیخ محمد روحانی صمیمی بود که با لهجه مشهدی و سادگی و طنز گفتارش حال و هوای فیلم را عوض کرد. دیالوگ های او و شخصیت رحمت بسیار جالب است و می توان گفت که مقدمه ای برای خلق شخصیت های نقی و ارسطو در پایتخت بوده است. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر شد.

پایتخت کوروش مقدم 1402 تا 1390

مهم ترین دوئل تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» رقم خورد و این زوج هنری توانستند در قالب یک زوج کمدی وجوه دیگری از بازیگری خود را به نمایش بگذارند. محسن تنابنده موتور محرک سریال پایتخت بود. نه فقط به عنوان یک بازیگر، که به عنوان نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از جذابیت سریال را به دوش می کشد.

با این حال بازی او در نقش نقی از همه به یاد ماندنی است. شخصیت ساده ای که خود را در تمام ایام سال دارای عقل سلیم می بیند، اما همیشه با تصمیمات بد و رفتارهای عجیبش موقعیت های جالبی ایجاد می کند. نقی در فصل اول پایتخت به عنوان شخصیت اصلی مطرح شد، اما به تدریج تکامل یافت و در فصل های بعدی بر جذابیت او افزود. احمد مهرانفر قبل از اینکه در سال 1389 با بازی ارسطو در سریال پایتخت شناخته شود، آثار زیادی در تئاتر، سینما و تلویزیون از خود به جای گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیم»، «عاشقانه ساده»، «اشتهاد برای خدا» و… آثار مهم او بودند که از او به جا ماند.

با این حال، نقش ارسطو در سرمایه نقطه عطفی در کار تصویری او به حساب می آمد. زوج نقی و آریستو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال چنان مورد توجه قرار گرفتند که نمی توان «پایتخت» را بدون حضور آنها تصور کرد. یکی آنها را تصور کنیم. ارسطو پسر عموی نقی بود که از فصل اول روی کامیون کار می کرد و به عنوان شخصیتی عاشق و علاقه مند به ازدواج معرفی شد.

با هر دختری که تلاش می‌کرد، شکست می‌خورد و اوضاع طوری پیش می‌رفت که او تنها می‌ماند. بنابراین بخش مهمی از داستان هر فصل حول محور زندگی او و درگیری هایی که با نقی داشت می چرخید. نقش ارسطو در کارنامه کاری مهرانفر آنقدر مهم است که بسیاری او را با نام ارسطو می شناسند.

ایران برگر مسعود جعفری جوزانی ۱۳۹۳

محسن تنابنده و احمد مهرانفر پس از درخشش زوجی در پایتخت، در فیلم ایران برگر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با یکدیگر همکاری کردند. داستان فیلم درباره دو خان ​​به نام های امرالله خان و فتح الله خان است که برای انتخابات شهرداری در همان روستا با هم مبارزه می کردند.

تنابنده نقش فتح الله خان را بازی کرد و توانست با گریمی کاملا متفاوت تصویر یک خان را به تصویر بکشد. علی نصیریان در نقش امرالله خان و احمد مهرانفر نقش رهام را بازی می کرد، او به نوعی مشاور امرالله خان بود. نقش او در این فیلم زیاد نیست نبود و در چند صحنه ظاهر شد. اگرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمد و سبک بازی او متفاوت بود، اما بسیاری در آن زمان معتقد بودند که شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.

در عوض سیروس مقدم 1396

سیروس مقدم در سال 1396 پس از روشن کردن پایتخت در چند فصل، تصمیم به تغییر رویه گرفت و به جای فیلمبرداری فصل جدید پایتخت، سریال طنز روستایی دیگری با عنوان «علی البدل» را تصویربرداری کرد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را با بازیگران دیگر جفت کرد. داستان در مورد روستایی بود که دو خان ​​با هم اختلاف داشتند و حالا مجبور بودند معاونی را برای رسیدگی به امور انتخاب کنند.

محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را بازی می کرد که نقش مشاور را بر عهده داشت و به هر دو خان ​​مشاوره می داد. احمد مهرانفر نیز در این سریال نقش قائم مقام را بازی می کرد. این دو از پایتخت با گریمی کاملا متفاوت ظاهر شدند و سبک بازیگری آن ها با آنچه در سری های قبلی دیدیم کاملا متفاوت بود.

«علی‌بادل» سریال موفقی است نبود. با اینکه تماشاگران زیادی آن را دنبال کردند، نتوانست جایگاه خود را در بین تماشاگران تسخیر کند و به اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم تبدیل شود. به همین دلیل در فصل های بعدی حضور نداشت و مقدم به فیلمبرداری «پایتخت» بازگشت.




آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا