اخبار روز

«سازمان سنجش» از وزارت علوم جدا شد :: بازتاب آنلاین

رئیس سازمان سابق سنجش آموزش کشور از خروج این سازمان از نظارت وزارت علوم و اداره آن به صورت هیات‌امنایی و نیز تغییر نام آن از امروز خبر داد.

به گزارش بازتاب آنلاین، عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در نخستین نشست خبری خود در این سمت که امروز در ساختمان مرکزی این سازمان در حال برگزاری است، به تشریح جزئیات تشکیل این سازمان پرداخت و گفت: از حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در خرداد گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن در دوره ۳ ماهه تقدیم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در واقع بعد از طی این مرحله اساسنامه به شورای معین در شورا ارجاع و پس از آن در صحن آن به تصویب رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: در گام دوم انقلاب قرار است تغییرات و اتفاقات گسترده‌ای بیفتد. البته در ۴۰ سال اول تحولات خوبی در آموزش عالی از جهت کمی داشتیم، اما باید علاوه بر تضمین کمی، اعتبارسنجی کیفیت هم داشته باشیم تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تعاملات ملی و بین‌المللی قابل رقابت با مراکز آموزش عالی دنیا باشند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خاطرنشان کرد: در سازمان سنجش آموزش کشور تعامل با ۳ وزارتخانه وجود داشت، اما توسعه مهارت و حرفه و صلاحیت‌های حرفه‌ای هر روز پررنگ‌تر شده است و باید فراسازمانی عمل می‌شد و از این رو در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خدماتی فراتر از وزارت علوم ارائه می‌شود.

پورعباس افزود: بنابراین سازمان سنجش از وزارت علوم جدا شد تا تعامل‌های وسیع‌تری با ۳ وزارتخانه‌ها از جمله وزارت علوم داشته باشد و در عین حال با وزارت کار هم در حوزه مهارتی و صلاحیت حرفه‌ای همکاری می‌کند.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ۲ بال دارد؛ یکی ارزیابی داوطلبان مراکز آموزش عالی یا کسانی‌ که می‌خواهند در حوزه فنی و حرفه‌ای و دانشی مدرکی دریافت کنند و همه آزمون‌های رسمی و غیررسمی بر عهده این سازمان‌ است و تعامل گسترده‌ای یا نهادهای مجری خواهیم داشت.

به گفته وی، بال دوم این سازمان مسئولیت ارزشیابی اعتبارسنجی و کیفیت است و فعالیت گسترده‌ای تحت عنوان ارزیابی درونی در همه سازمان‌ها خواهد داشت که راستی‌آزمایی می‌کند و کار را به نقطه‌ای می‌رساند که همه مردم جامعه و سازمان‌های همتراز سازمان ملی سنجش از این کیفیت مطمئن شوند. همچنین این سازمان جدید وظیفه راستی‌آزمایی اسنادی مانند سند تحول آموزش و پرورش یا سند راهبردی وزارت علوم را بر عهده دارد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: سازمان سنجش ۴۸ سال قبل تأسیس شد که در سازمان جدید از تجربه وسیع گذشته استفاده می‌شود. دانشگاه‌ها هم کارهای زیادی انجام داده‌اند و این تجربیات باید جایی نهادینه شود که در سازمان ملی سنجش خواهد بود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه ظرف ۶ ماه آینده این سازمان به‌ طور کامل مستقر می‌شود، گفت: این سازمان از امروز هیئت امنایی اداره می‌شود و هیئت امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می‌شوند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا