اخبار روز

سفر به تهران قدیم حسن هندی متخلف ترین راننده تهران (+عکس)

ماجرای جریمه های تهران و ورود و خروج رانندگان به «دادگاه خلف» داستانی شنیدنی است که هر راننده تهرانی باید بداند.

زمانی که نظمیه در تهران تأسیس شد و خیابان های تهران از کوچه های باریک و باریک به خیابان های عریض تبدیل شد و تعداد خودروها افزایش یافت، گزینه ای به نام جریمه در قوانین راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شد. رانندگان با دریافت اخطار جریمه مجبور شدند برای تسویه حساب به مرکزی به نام دادگاه خلف مراجعه کنند. آنجا مشخص شد که چگونه باید مجازات شوند. گاهی جریمه ها علاوه بر جریمه با توبیخ و توبیخ همراه بود.

«عباس حسینی» نویسنده و محققی که 18 سال است در مورد تاریخچه حمل و نقل در تهران تحقیق می کند، می گوید: در آن زمان به رانندگان «ماشین» می گفتند که هر صفحه به یک موضوع اختصاص می یافت. تخلفات رانندگان در صفحه 4 این بروشور درج شده است.

برخی از رانندگان آنقدر تخلف کردند که در این صفحه فضایی برای ثبت تخلف جدید باقی نمانده بود. به همین دلیل برخی از آنها عمدا گواهینامه خود را گم کردند تا با صفحه سفید تخلف، گواهینامه جدیدی دریافت کنند. نظمیه البته برای وصول تخلفات راننده هم شکایت کرد. برخی از رانندگان خلافکار آن زمان به قدری معروف شدند که مجبور شدند با آرایش صورت رانندگی کنند.

حسینی در ادامه سخنان خود از فردی به نام «حسن هندی» یاد می کند و می گوید: «حسن هندی آنقدر تخلفات رانندگی انجام داده بود که همه در دادگاه او را متخلف به نظم و قانون می دانستند. او برای اینکه شناخته نشود در مسیرهای اتوبوس دیگر با صورت گریم کار می کرد. شخص دیگری به نام میرزا احمدخان به شماره گواهی 877 مشتری ثابت نظمیه بود. او بارها مورد انتقاد و جریمه قرار گرفت.»

این نویسنده و پژوهشگر درباره انواع جریمه های رانندگان تهرانی در گذشته می گوید: سرعت غیرمجاز، بوق زدن در جاده به هنگام ترساندن و ضرب و شتم، برداشتن یا انداختن احشام از قبیل الاغ و اسب مسافران خارج از ایستگاه، چیدن. مواردی که در آنها جریمه شده است شامل جراحات کارکنان و کارگران (به دلیل کثیف بودن لباس)، فحاشی و بی احترامی به مسافر، مصرف مشروبات الکلی، اضافه بار و غیره بود. البته موارد جالبی نیز وجود داشت. به عنوان درخواست مسافر در ایستگاه های قطار، یعنی راننده ای که فریاد می زند مسافر را سوار کنید یا راننده اتوبوسی که مسافر را در حالت ایستاده سوار می کند، جریمه می شود. اگر برخی از رانندگان دستورات ماموران را رعایت نمی کردند، جرمشان حبس بود.

جریمه رانندگان از 3 قران شروع شد و به 15 قران رسید. به گفته حسینی حدود سال 1330 این جریمه 20 تومان بوده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا