اخبار روز

سلول های بدن شما حتی می توانند در یک روز پیر شوند!

بسیاری از سلول های بدن ما دارای یک کد ژنتیکی هستند که پس از رمزگشایی، به بدن ما می گوید که چگونه پروتئین های لازم برای بقا را بسازد. با گذشت زمان و تجربه سختی های زندگی، تغییرات کوچکی به نام «کلیدهای ژنتیکی» رخ می دهد که بر نحوه تفسیر سلول های ما بدون تغییر خود کد تأثیر می گذارد.

به گزارش گجت نیوز، تجمع این تغییرات که «تغییرات اپی ژنتیک» نامیده می شود، اغلب برای تخمین «سن بیولوژیکی» سلول ها و بافت های ما استفاده می شود. با این حال، محققان می گویند این تغییرات می تواند در طول روز در نوسان باشد. این نشان می دهد که آزمایش های مبتنی بر یک نمونه بافت به اندازه کافی دقیق نیستند.

سلول های بدن انسان چگونه پیر می شوند؟

محققان چندین نمونه خون از یک مرد 52 ساله را هر سه ساعت به مدت 72 ساعت بررسی کردند و 17 “ساعت اپی ژنتیک” مختلف را در مخزن گلبول های سفید هر نمونه بررسی کردند.

محققان با مطالعه 17 «ساعت اپی ژنتیک» در گلبول های سفید خون افراد در یک دوره 72 ساعته دریافتند که 13 مورد از آنها در طول روز نوسانات قابل توجهی دارند. این نوسانات آنقدر زیاد بود که سلولها در ساعات اولیه صبح “جوانتر” و حوالی ظهر “پیرتر” به نظر می رسیدند. این تفاوت ها با تغییر سن بیولوژیکی در حدود 5.5 سال مطابقت دارد.

به گفته کارولز کونسویسیوس، آمارگیر دانشگاه ویلنیوس و همکارانش، اکثر تحقیقات مربوط به پیری که ساعت های اپی ژنتیک را بررسی می کنند، از خون کامل به عنوان بافت هدف استفاده می کنند. با این حال، آزمایش‌ها در آزمایشگاه ما و سایر گروه‌ها نشان داده‌اند که تعداد زیرگروه‌های گلبول‌های سفید و نسبت آنها در عرض 24 ساعت در نوسان است. به عبارت دیگر، انجام آزمایش اپی ژنتیک در یک زمان خاص از روز ممکن است تصویر کاملی به ما ارائه نکند.

با تکیه بر نمونه هایی از افراد، تیم توانست بر روی مجموعه ای از تغییرات تمرکز کند، اما به قیمت عدم توانایی تعمیم نتایج به جمعیت بزرگتر. با این حال، تجزیه و تحلیل بیشتر نمونه های خون مختلف گرفته شده از یک گروه کوچک در طول پنج ساعت نیز نوسانات سنی را نشان داد.

برخی از این تغییرات سنی سلولی ممکن است به دلیل وجود انواع مختلف گلبول های سفید در زمان های مختلف روز در خون ما باشد. اما حتی زمانی که محققان فقط بر روی یک نوع گلبول سفید تمرکز کردند، برخی آزمایش‌ها همچنان این تنوع سنی را نشان دادند.

نتایج نشان می‌دهد که در آینده، دانشمندان ممکن است نیاز به نمونه‌برداری متعدد در ساعات مختلف روز داشته باشند تا دقیق‌ترین تصویر را از سن سلول‌های شما بدست آورند. اندازه‌گیری کامل‌تر طیف سنی اپی ژنتیک نیز می‌تواند به پیش‌بینی دقیق‌تر خطر بیماری مرتبط با سن در جمعیت کمک کند.

به گفته نویسندگان: “نتایج ما نشان می دهد که پیش بینی های سنی ساعت های اپی ژنتیکی در طول روز در نوسان است.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا