دانستنی ها

هشدار برای سیگاری ها: سیگار منجر به زوال عقل می شود

ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت: مطابق با نتایج تحقیقی که به وسیله محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا صورت گرفت، سیگار کشیدن به احتمال خیلی زیاد باعث کوچک شدن مغز می شود و خبر خوب این است که ترک سیگار مانع از بین رفتن بیشتر بافت مغز بشود. اما ترک سیگار مغز را به اندازه اولیه‌اش برنمی گردانند. به گفته محققان، از آنجایی که مغز افراد به صورت طبیعی با افزایش سن حجم خود را از دست می‌دهد، سیگار کشیدن به صورت موثر منجر به پیری زودرس مغز خواهد شد.

این نتایج به توضیح اینکه چرا سیگاری ها در معرض خطر بیشتر زوال شناختی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر هستند کمک می کند.

دکتر لورا جی بیروت، استاد روان‌پزشکی این دانشگاه گفت: تا این اواخر، دانشمندان اثرات سیگار کشیدن بر مغز را نادیده می‌گرفتند، تا حدی به این دلیل که ما بر روی تمام اثرات وحشتناک سیگار بر ریه‌ها و قلب تمرکز کردیم. متوجه شدیم که سیگار کشیدن برای مغز نیز بسیار مضر است.

دانشمندان مدت‌هاست که از ارتباط بین سیگار کشیدن و حجم کمتر مغز می‌دانند، اما هرگز مطمئن نبوده‌اند که چه چیزی باعث آن می‌شود. سومین عاملی که باید در نظر گرفت ژنتیک است. اندازه مغز و رفتار سیگار کشیدن هر دو ارثی هستند. حدود نیمی از خطر سیگار کشیدن در افراد ژنتیکی است.

برای رمزگشایی رابطه بین ژن‌ها، مغز و رفتار، بیروت و محقق اصلی این مطالعه، یونهو چانگ، از داده‌های  بانک زیستی بریتانیا (یک پایگاه داده زیست‌پزشکی در دسترس عموم) استفاده کردند که حاوی اطلاعات ژنتیکی، سلامتی و رفتاری نیم میلیون اروپایی تبار است. تجزیه و تحلیل کرد.

زیرمجموعه ای متشکل از بیش از 40000 شرکت کننده از  بانک زیستی بریتانیا تحت تصویربرداری مغزی قرار گرفتند که می تواند برای تعیین حجم مغز مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع، گروه تحقیقاتی داده های شناسایی شده در مورد حجم مغز، سابقه مصرف سیگار و خطر ژنتیکی سیگار کشیدن از 32.94 نفر را تجزیه و تحلیل کردند.

هر جفت از عوامل مربوط به سابقه سیگار کشیدن و حجم مغز، خطر ژنتیکی سیگار کشیدن و سابقه سیگار کشیدن، خطر ژنتیکی سیگار کشیدن و حجم مغز مشخص شد. علاوه بر این، ارتباط بین سیگار کشیدن و حجم مغز به میزان مصرف بستگی داشت: هر چه بسته‌های سیگار بیشتر در روز مصرف شود، حجم مغز کمتر می‌شود.

هنگامی که هر سه عامل با هم در نظر گرفته شدند، ارتباط بین خطر ژنتیکی برای سیگار کشیدن و حجم مغز ناپدید شد، در حالی که ارتباط بین هر یک از این عوامل و رفتار سیگار کشیدن باقی ماند. محققان با استفاده از یک روش آماری به نام تجزیه و تحلیل میانجی، توالی رویدادها را تعیین کردند و دریافتند که استعداد ژنتیکی منجر به سیگار کشیدن و کاهش حجم مغز می شود.

بیروت اظهار داشت: بد و ناخوشایند به نظر می رسد. حجم مغز با افزایش سن کاهش می یابد. این امر با افزایش سن جمعیت ما مهم است، زیرا هم پیری و هم سیگار از عوامل خطر زوال عقل هستند و متأسفانه به نظر می رسد این کاهش غیرقابل برگشت باشد. با تجزیه و تحلیل داده‌های افرادی که سال‌ها پیش سیگار را ترک کردند، محققان دریافتند که مغز آنها برای همیشه کوچک‌تر از مغز افرادی است که هرگز سیگار نکشیده‌اند.

چانگ گفت: “شما نمی توانید آسیبی را که قبلاً وارد شده است خنثی کنید، اما می توانید از وارد شدن آسیب بیشتر جلوگیری کنید.” سیگار یک عامل خطر قابل تغییر است. تنها کاری که می توانید برای جلوگیری از پیری مغز و خطر زوال عقل انجام دهید، ترک سیگار است.

نتایج این تحقیق در مجله Biological Psychiatry: Global Open Science منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا