اخبار روز

سیگنال ارز بانک مرکزی/ اعلام جزئیات تخصیص ارز

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، محمد آرام بنیار معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به سوالات و درخواست های اعضای هیات ها و مدیران تشکل های اقتصادی گفت: به استثنای دغدغه های پتروشیمی و فولادی. بانک مرکزی هیچ گونه محدودیتی برای بازگشت ارز وارداتی برای سایر گروه های کالایی اعمال نمی کند. از جایی غیر از ارز صادراتی اعمال نشد.

وی افزود: نظر بانک مرکزی در تخصیص ارز دارویی و غذایی کاملا به نظر و اولویت اعلام شده از سوی نهادهای مرتبط با این دو بخش بستگی دارد. با توجه به تخصیص و ارائه ارزهای جدید، جای خالی در بانک TBI عراق و هالک بانک ترکیه باز شده است.

به اعتقاد وی تامین ارز برای واردات داروهای دامپزشکی اولویت اول بانک مرکزی است. متقاضیان ماشین آلات خارج از کشور نیز می توانند در صرافی خود ثبت سفارش کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: واردات بدون ذکر مبدا ارز بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ممنوع است. واردات بدون انتقال ارز برای کسانی که منابع ارزی دارند مشکلی ندارد اما اگر واردات بدون انتقال ارز باعث شود فعالان اقتصادی به سمت بازار آزاد روی بیاورند و تقاضا در بازار افزایش یابد امکان پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: به هر حال بانک مرکزی مسئول کنترل نرخ تورم در کشور است و باید به عوامل افزایش نرخ تورم نیز توجه کند. لازم به ذکر است که کشور در تحریم است و نمی توان نرخ ارز را به یک یا دو تعرفه محدود کرد و اکنون بانک مرکزی نرخ 28500، نرخ 37500 و نرخ ETS را معادل 41000 تومان می شناسد.

محمد آرام بنیار توضیح داد: بر اساس توافقات صورت گرفته نرخ ارز خروج سرمایه گذاران خارجی از کشور باید معادل نرخ ETS به اضافه 10 درصد باشد. مکانیسم بازگشت ارز در بخش کشاورزی نیز از طریق تسویه قابل انجام است. برای خشکبار تعرفه ای اعلام شده که هنوز با انجمن مسئول به توافق نرسیده ایم.

وی ادامه داد: مشکل بسیاری از کسانی که از سال 1396 باید به تعهدات خود عمل می کردند حل شده است اما کسانی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند و کالاهایشان مشمول قیمت گذاری شده و کالاهای خود را نیز فروخته اند باید تعهدات خود را بازپرداخت کنند. البته برخی از این موارد مشمول جبران خسارت هستند.

محمد آرام بن یار ادامه داد: ارزهای انتقالی به قطر برای واردات کالاهای اساسی مصرف می شود. برای بانک مرکزی تفاوتی بین واردات دولتی و خصوصی وجود ندارد، اما اگر در این بخش از منظر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت تفاوت وجود دارد، باید رویکرد خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.

وی یادآور شد: بانک مرکزی امور FATF خود را تکمیل کرده و مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفته است اما مسئولیت کلی این معاونت بر عهده وزارت امور اقتصادی است. در هر صورت برای برخی از تراکنش ها از جمله باز کردن ال سی باید این مشکل را حل کنیم. خط اعتباری 30 حمت برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: واردکنندگان مواد اولیه کفش نیز می توانند از ارز صادراتی استفاده کنند، میزان تخصیص و عرضه ارز در نیمه دوم سال بهتر خواهد شد. به گونه ای که تخصیص ظرف 30 روز صورت می گیرد و البته می توانیم دوره را یک ماه تمدید کنیم تا به نقطه تعادل برسیم.

۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا