اخبار روز

سیگنال های اقتصادی از قم تا پاستور / دغدغه های اقتصادی مراجع کپی زیر ذره بین + جدول

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، رئیسی از زمان اقامت در پاستور، چهار بار برای دیدار با علما و بزرگان حوزه علمیه، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دولت تحت رهبری خود، به قم سفر کرده است. در دولت های سابق رایج بوده و یا به صورت سفر استانی و یا به صورت سفری چند ساعته با حضور در قم به عنوان مهمان بزرگواران مورد تقلید قرار می گرفت.

اولین قرار قبل از ورود به پاستور

وی 20 روز پس از پیروزی در انتخابات 1400 به عنوان رئیس منتخب دولت مستقر در پاستور به قم سفر کرد و با آیات عظام علوی گرگانی، همدانی و مکارم شیرازی دیدار و گفتگو کرد. جلساتی که از یک سو با توصیه و از سوی دیگر با آرزوی موفقیت همراه بود. همانطور که آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی در این دیدار فرمودند و از سفر رئیس جمهور منتخب ابراز خرسندی کردند. من شما را خدمتگزار، خدمتگزار و دلسوز می دانم و مطمئن هستم که می توانید عملکرد موفقی داشته باشید.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جمهور منتخب، گفت: امروزه مردم از وضعیت زندگی و کسب و کار ناراضی هستند و ریشه این نارضایتی باید به درستی شناسایی و رفع شود.

نگرانی های اقتصادی مقامات کپی کننده

رئیسی پس از این دیدار سه بار دیگر به استان قم سفر کرد و با مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد. او داخل دی وی در ماه 1400 در قالب یک سفر استانی به قم سفر کرد. رئیسی در این سفر با آیات اعظم نوری حمدانی، سبحانی، علوی گرگانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، صافی و حسینی بوشهری دیدار و گفتگو کرد.

وی همچنین در مرداد 1402 برای ایراد سخنرانی در آیین ملی تجلیل از فعالان مسجد در مسجد جمکران قم و همچنین بازدید از دفتر عالی مقام و ارائه گزارشی از عملکرد دولت به قم سفر کرد. وی در این سفر با آیات اعظم حمدانی، سبحانی و مکارم شیرازی دیدار و گفتگو کرد.

اگرچه در این جلسات هر یک از مراجع تقلید نکات مثبت و اقدامات دولت سیزدهم را یادآوری کردند، اما محور نظرات مطرح شده در این جلسات عمدتاً جنبه اقتصادی و با توصیه ها و تذکراتی به رئیس دولت سیزدهم برای بهبود آنها بود. رفاه مردم و کنترل قیمت ها و تورم دست به دست هم داد.

دیدار اخیر رئیس دولت سیزدهم با مراجع تقلید چند ماه پس از این دیدار مرداد در قالب دومین سفر استانی صورت گرفت و موضوع اصلی بیانیه ها باز هم دغدغه های اقتصادی بود. مشکلات اقتصادی که در دیدار رئیسی و حتی در دیدار با برخی از دولتمردان تکرار شد، در سفر اخیر رئیسی به قم مجدداً توسط مراجع تقلید یادآور شد.

اگرچه در روزهای اخیر رسانه های حکومتی با برجسته کردن اظهارات مراجع تقلید در خصوص اقدامات مثبت دولت تلاش مضاعفی داشته اند تا گلایه ها و توصیه های اقتصادی مراجع را برجسته نکنند، بلکه نگاهی به اظهارات علمای قم داشته باشند. ، که دغدغه های تجارت توسط بزرگان و مقامات تقلید می شود.

در جدول زیر اظهارات مراجع تقلید در دیدار با رئیس دولت سیزدهم آمده است.

ردیف

مراجع تقلید

تاریخ جلسه

گواهی دادن

۱

آیت الله نوری همدانی

۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

* این روزها اقتصاد و معیشت مردم بسیار سخت است و هرجا که می روید از گرانی و سختی های زندگی صحبت می کنند.

* لازم به ذکر است که تمامی فعالیت ها به نفع مردم به ویژه فرهنگی و اقتصادی است. باور کنیم که این افراد ستون دین هستند.

۲

آیت الله سبحانی

۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

* تلاش برای تبدیل مشکلات و تهدیدها به فرصت های سازندگی و آبادانی، پیشرفت کشور را تسریع می کند.

*به موضوعاتی چون بهبود معیشت اقشار کم درآمد، مهار عوامل تورمی در اقتصاد کشور، کاهش تصادفات رانندگی و رعایت ملاحظات دینی در ساخت مسکن بیشتر توجه شود.


۳

آیت الله جوادی آملی

۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

* مملکت ما منابع عظیم خدادادی دارد و باید از این منابع استفاده کرد چنانکه امیرالمومنین می فرماید: «من وجد معی و ترابه ثم افتقر فعاده الله» یعنی کشوری که بر آب، خاک، و قادر به اداره خود نیست، خداوند او را از فضل حفظ کند! مسئولان باید به این سخنان توجه کنند و برای رفع فقر در کشور بر تولید و اشتغال تمرکز کنند.

۴

آیت الله مکارم شیرازی

۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

* چرا برخی غذاها اینقدر گران هستند؟ دولت باید راهی برای جلوگیری از تورم افسارگسیخته پیدا کند.

* نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد و دولت باید برای تاثیر آن بر مشکلات اقتصادی برنامه ریزی کند.

*اجاره مسکن فشار زیادی به مردم وارد می کند و دولت باید به این معضل رسیدگی کند و راه حلی برای آن پیدا کند زیرا مسکن نقش مهمی در شادی مردم دارد.

۵

آیت الله نوری همدانی

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

* از شما تقاضا داریم به وضعیت معیشتی مردم به ویژه موضوع ارزش پول ملی که توجه ویژه ای می طلبد، توجه بیشتری داشته باشید.

ریشه کنی فقر، جهل و تبعیض یکی از وظایف کارمندان دولت است.

* کاهش ارزش پول داخلی نگران کننده است. با وجود همه مشکلات، اقدامات انجام شده و دستاوردها نباید بی اعتبار شود و مردم از انقلاب ناامید نشوند، زیرا امروز دشمنان ما در صدد ناامید کردن ملت هستند.

۶

آیت الله سبحانی

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

*از توجه ویژه رئیس جمهور به مسائل فرهنگی و مقوله عفاف و حجاب تشکر می کنم. حفظ ارزش های دینی در بخش های مختلف جامعه به ویژه در ادارات، مراکز و نهادهای دولتی ضروری است.

*کنترل تورم و ثبات بازار و همچنین استفاده از ظرفیت های مردمی به ویژه بخش خصوصی لازمه فعالیت های اقتصادی است.

۷

آیت الله مکارم شیرازی

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

*با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، مردم پایبند به دین، مبانی نظام و کشور هستند، بنابراین باید برای رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی آنان تلاش کرد.

*تورم و معیشت دغدغه اصلی مردم است. مردم می خواهند نتایج فعالیت های دولت را روی میز خود ببینند.

* بی ثباتی قیمت کالاها، وابستگی به دلار و بی انصافی برخی شرکت ها از عوامل گرانی است. وابستگی قیمت ها به دلار باید از بین برود و هر چه وابستگی به دلار کمتر شود، تاثیرات آن بر سفره های مردم به وضوح نمایان می شود و موجب رضایت می شود.

* بحث قیمت و اجاره ملک به معضلی جدی تبدیل شده و چند برابر شده است که دولت باید برای آن چاره اندیشی کند. دولت باید به وعده خود در حوزه ساخت و ساز مسکن عمل کند که با تحقق این وعده ها بسیاری از مشکلات ساخت و ساز مسکن حل می شود.

۸

آیت الله نوری همدانی

۱۰ دی ۱۴۰۰

* مردم در مضیقه هستند و این مشکل باید حل شود و تنظیم و نظارت بر بازار در نظر گرفته شود.

* بارها نسبت به موضوع توجه به ساختار اقتصادی و بحث بانک ها و رفع تأخیر و ربا هشدار داده ایم اما اجرایی نشده است..

۹

آیت الله علوی گرگانی

۱۰ دی ۱۴۰۰

هر چقدر هم که کاستی ها جبران شود، شایسته است. شما نباید یک پروژه ساختمانی جدید را شروع کنید و تکمیل پروژه های نیمه تمام را در اولویت قرار دهید.


۱۰

آیت الله مکارم شیرازی

۱۰ دی ۱۴۰۰

*البته برخی از شرکت های دولتی خود باعث گرانی می شوند و برخی دلالان نالایق نیز گرانی را بالا می برند..

*متاسفانه بانک ها به مصوبات دولت توجهی ندارند که در اصلاح نظام بانکی کشور باید اساساً به این موضوع توجه شود..

۱۱

آیت الله جوادی آملی

۱۰ دی ۱۴۰۰

* مسئولان باید جسارت زیادی داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است. همه باید سعی کنند زندگی محترمانه و آبرومندانه ای به مردم بدهند، زیرا فقر به معنای نداشتن و نداشتن نیست. اسلام نمی گوید انسان فقیر است! در فرهنگ اسلامی فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است. چنین فردی به کسی اعتماد نخواهد کرد.

از نظر قرآن اقتصاد عامل قیام و آبروی جامعه است. وقتی اقتصاد شکسته و ستون فقرات جامعه درگیر است، باید به دیگران باج بدهد..

۱۲

آیت الله صافی گلپایگانی

۱۰ دی ۱۴۰۰

* انشاالله با تدابیری سریع می توانیم نگرانی و ترس مردم از گرانی را از بین ببریم و موضوع معیشت مردم را سرلوحه کار قرار دهیم..

۲۷۲۱۹

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا