دانستنی ها

شایع ترین تقلب غذایی در ایران چیست؟

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان شایع ترین تقلب های غذایی در کشور و نحوه برخورد با آنها، لزوم پرهیز از غذاهای حجیم و بدون برچسب و همچنین استفاده از غذاهای سیب سالم را تشریح کرد. وی تاکید کرد: دامپزشکی یا حفظ نباتات با تایید سازمان غذا و دارو دنبال می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی انصاری در پخش زنده اینستاگرامی خود درباره تقلب های رایج غذایی گفت: تقلب زمانی رخ می دهد که اصالت غذا از بین برود و کالا دیگر کالای اصلی نباشد. این ممکن است شامل از دست دادن اصالت، استفاده از مواد جایگزین یا تغییر بسته بندی یا تقلب در اطلاعات تبلیغاتی محصول و غیره باشد. ممکن است مربوط باشد.

وی با تاکید بر اینکه بحث تقلب در مواد غذایی بسیار گسترده است، افزود: کلاهبرداری ها اغلب به گونه ای ترویج می شود که اختلاف قیمت مواد تقلبی با مواد اصلی و معتبر زیاد است و مردم را به استفاده از مواد تقلبی و جایگزین ترغیب می کند. یا گاهی اوقات به دلیل اینکه در دسترس بودن یک ماده کم است، از مسیرهای جایگزین و تقلبی برای عرضه آن به بازار استفاده می کنند.

گاهی اوقات برای ایده گرفتن و تبلیغ یک محصول، اطلاعاتی متفاوت از آنچه در خود محصول موجود است ارائه می کنند. کلاهبرداری سابقه ای طولانی دارد، مختص کشور خاصی یا شرایط اجتماعی و اقتصادی خاصی نیست، بلکه سالانه میلیاردها دلار صرف صنایع غذایی را شامل می شود و طبیعتا موضوعی جذاب برای افراد سودجو است.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو درباره تقلب های غذایی در بازار کشور گفت: متأسفانه اکنون و در این بازار کلاهبرداری کم نیست و کلاهبرداران افراد بی سواد و بی سواد نیستند که طرز تهیه غذا را بلد نباشند. . برای ارزیابی کلاهبرداری ها، اتفاقا، گاهی اوقات آنها متخصص می شوند، بسیاری دیگر در این زمینه کار می کنند. بر همین اساس متأسفانه افراد تحصیلکرده و متخصصی را هم دیدیم که شخصاً در زمینه کلاهبرداری فعالیت می کردند و شاید به دیگران توصیه می کردند.

«عسل» یکی از رایج ترین تقلب های غذایی است

انصاری با بیان اینکه هر روز با کلاهبرداری های زیادی مواجه هستیم، ادامه داد: به عنوان مثال اگر ظرفیت تولید عسل در کشور 5 هزار تن در سال باشد یعنی 3 تا 4 برابر بیشتر عسل وارد کشور می شود و این واضح. بخشی از این عسل از طریق این معاملات جعلی وارد بازار می شود. «عسل» یکی از رایج ترین کلاهبرداری ها در کشور محسوب می شود که کشف این تقلب ها با روش های معمول آزمایشگاهی بسیار سخت است.

لزوم توجه به اصالت و شناسنامه در تولید مواد غذایی

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که به ما کمک می کند تا حد زیادی از مصرف مواد غذایی تقلبی پرهیز کنیم، اطلاع از اصالت آن غذا، سازنده آن و فرآیند تولید و توزیع آن است. بنابراین اگر می خواهید بدانید عسلی که استفاده می کنید طبیعی است و آنچه روی برچسب نوشته شده با خود محصول مطابقت دارد، یکی از مهم ترین راه ها این است که آن محصول شناسنامه داشته باشد و بداند کدام مزرعه است. از جانب. با چه منابع طبیعی در تماس است و برای استخراج، بسته بندی و عرضه به بازار چه فرآیندی طی می کند.

تشخیص زعفران واقعی از تقلبی دشوار است

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حوزه تقلب در مواد غذایی بسیار گسترده است، ادامه داد: این تقلب ها از ادویه های روزمره گرفته تا مواد گران قیمتی مانند زعفران که جذابیت کافی برای کلاهبرداری دارد، وجود دارد. موادی که از نظر رنگ و اسانس شبیه زعفران هستند اما در واقع زعفرانی نیستند و البته تشخیص زعفران واقعی از تقلبی برای مردم سخت است. به طور کلی امروزه رنگ ها، طعم ها و برخی فرآیندهای تولید به قدری متنوع هستند که از آنها برای ایجاد تقلب استفاده می شود.

عواقب جبران ناپذیر «تقلب غذایی»

انصاری ادامه داد: یکی از خطراتی که مردم را تهدید می کند این است که کلاهبرداران اصولی را رعایت نمی کنند، به فکر خط قرمز برای خود نیستند و فقط به فکر سود هستند و به راحتی از مواد رنگی و طعم دهنده مضر و سرطان زا استفاده می کنند. انجام می دهند؛ بدون در نظر گرفتن عواقب آن برای مصرف کننده. بنابراین کلاهبرداران عمدا یا ناخواسته مرتکب تخلف می شوند که می تواند ضررهای زیادی را متوجه مصرف کننده کند.

وی تاکید کرد: نقش سازمان غذا و دارو این است که در حوزه کلاهبرداری از کلاهبرداران جلوتر باشد و بتواند آنها را شناسایی کند و در صورت تایید یک محصول توسط سازمان غذا و دارو به مردم اطمینان دهد. می توان به آن اعتماد کرد اگرچه نمی توان آن را 100% تضمین کرد، اما همچنان امکان جعل تمامی قطعات در طول تولید این محصولات وجود دارد.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه البته ممکن است غذای سالم به اندازه غذای دارای افزودنی ها توجه مصرف کننده را جلب نکند، ادامه داد: غذای سالم از نظر ترکیب آلاینده هاست. تامین انرژی و نیاز بدن سلامت انسان تضمین شده است اما متاسفانه برخی ویژگی های ظاهری و سلیقه مصرف کننده راه را برای کلاهبرداران برای استفاده از رنگ های صنعتی که برای مصرف کننده جذاب به نظر می رسد هموار می کند. این مواد ممکن است خطرات و مضرات زیادی داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از رنگ های تیره، زرد و قرمز در آجیل ممکن است برای مصرف کنندگان جذاب باشد و کلاهبرداران خطرات استفاده از این رنگ ها را نادیده می گیرند.

ممنوعیت استفاده از رنگ تارترازین در مرغ کبابی

وی افزود: به عنوان مثال رنگ خوراکی «تارترازین» برای استفاده روی مرغ کبابی ممنوع است اما متاسفانه قابل استفاده است. یا استفاده از رنگ قرمز در رب گوجه فرنگی ممنوع است. علاوه بر این، رنگ های مصنوعی نباید در محصولات ادویه ای استفاده شود و استفاده از آنها ممکن است به جنین در زنان باردار، نوزاد در مادران شیرده آسیب برساند و در کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر است. برای سیستم ایمنی مضر است؛ بنابراین باید با محصولات تقلبی موجود در بازار به یکدیگر کمک کنیم و منطقه را خطرناک کنیم تا سودجویان نتوانند فرار کنند.

احتمال تقلب در غذاهای فله و بدون برچسب زیاد است

وی افزود: هر روز در بازار با مواردی مواجه می شویم و متأسفانه عرضه محصولات غذایی بدون برچسب و به صورت عمده در کشور ما بسیار رایج است. از میوه ها، سبزیجات و مواد تازه گرفته تا انواع غذاهایی که روزانه در سبد غذایی خود نگهداری می کنیم. بنابراین امکان تقلب در این معاملات بدون برچسب و انبوه بسیار زیاد است. باید از منابع معتبر استفاده کرد و توجه داشت که امکان تقلب در منابع موقت ارزان قیمت بسیار بیشتر است.

استفاده از “حواس” برای کشف تقلب در مواد غذایی

انصاری با بیان اینکه یکی از مهم ترین مواردی که در کشف تقلب می توان از آن استفاده کرد، استفاده از «حس» است، گفت: در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو آزمایشگاه ارزیابی حسی داریم که به افراد آموزش می دهد تقلبی ها را با حس چشایی، بویایی و ظاهری تشخیص دهید.”

مثلاً بعضی از روغن ها مانند روغن زیتون دارای تقلب زیاد است; بنابراین، هم رنگ و هم طعم اضافه می شود. یکی از رایج‌ترین تقلب‌ها در سال‌های اخیر زمانی است که ماده اصلی با تعدادی ترکیبات تقلبی مخلوط می‌شود و به سختی پیدا می‌شود. بنابراین، قیمت این محصولات برای تولید کننده پایین است، اما می تواند سود زیادی برای کلاهبردار باشد. بنابراین، رایج ترین و در دسترس ترین کار، استفاده از حواس است; با آموزش، به راحتی می‌توانیم برخی از تقلبی‌ها را تشخیص دهیم یا حداقل به صحت آنها مشکوک شویم.

لزوم استفاده از محصولات سالم سیب

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو اضافه کرد: به طور طبیعی زمانی که محصولی برای اخذ مجوز ورود به بازار مراحل نظارتی را طی کرده باشد، تقلب کمتر می شود. البته منکر این نیستم که ممکن است در روند تولید محصولاتی که می تواند سیب های سالم باشد تقلبی صورت گرفته باشد. اما به طور کلی با توجه به اصالت یک تولید کننده و مشخص بودن مجوزها و هویت محصولات آن، احتمال تقلب در این موارد کمتر است.

رایج ترین تقلب های غذایی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شایع ترین تقلب های غذایی گزارش شده در کشور و نحوه برخورد با آن، گفت: تقلب در مناطقی که می توان از رنگ و طعم دهنده استفاده کرد، رایج است. به عنوان مثال، تقلب در عسل بسیار رایج است.

تقریباً یک چهارم عسل موجود در بازار اصل است، می دانیم که توسط زنبور عسل تولید می شود و شاخص های بسته بندی و عرضه رعایت می شود. بنابراین وقتی عسل با قیمت پایین در بازار عرضه می شود، مصرف کننده باید نگران تقلبی بودن آن باشد. چون با آن قیمت نمی توان عسل تولید کرد. علاوه بر این، همانطور که تقلب در آب لیمو بسیار رایج است، تقلب در ادویه هایی مانند زردچوبه نیز بسیار رایج است. تقلب در چای نیز افزایش یافته است. برخی از موقعیت ها به راحتی توسط خود مصرف کننده قابل تشخیص است.

انصاری با جلب توجه به تقلب در چای گفت: وقتی چای را روی سطح سفیدی پهن می کنید، اگر دانه های چوب مانند و زرد روی آن باشد، متوجه تقلب می شود. در این زمینه می توان گفت چای کیسه ای بیشتر مورد تقلب است. بنابراین، موادی که ارزان، بدون برچسب و بسته بندی ارائه می شوند، باید ما را نسبت به این واقعیت حساس کنند که با یک محصول تقلبی سروکار داریم.

وی افزود: متاسفانه در مورد رب گوجه فرنگی و رنگ های اضافه شده به کباب و مرغ کبابی تقلب های زیادی داریم. رنگی که به بستنی اضافه می شود قابل تقلبی است و در بستنی هایی که ادعا می کنند از بادام زمینی استفاده می کنند معمولا از بادام زمینی که گران است استفاده نمی کنند بلکه از لوبیا استفاده می کنند که برای بیماران فاویسم بسیار مضر است. بنابراین تقلب در این زمینه ها زیاد است.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با تاکید بر این نکته تاکید کرد: بنابراین استفاده از محصولات غذایی که توسط کارخانه های معتبر تولید می شود، دارای سیب سالم بوده و همچنین توسط سازمان غذا و دارو مورد ارزیابی یا بازرسی قرار می گیرد، ضروری است. ممکن است. مورد استفاده سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی است.

انصاری در پایان گفت: مردم نیز می توانند شکایات خود را به صورت حضوری به سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و داروی رئیس جمهور در سراسر کشور ارسال کنند و یا در سایت سازمان قرار دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا