دانستنی ها

شایع ترین علل سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی در قسمت پایینی کبد است که در آن صفرای ترشح شده توسط کبد جمع آوری شده و در صورت لزوم از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده کوچک ریخته می شود.

به گزارش ایسنا، سنگ های صفراوی رسوبات سخت شده مایع گوارشی به نام صفرا در کیسه صفرا هستند. اندازه آنها از کوچکی به اندازه یک دانه شن تا بزرگی به اندازه یک توپ گلف متفاوت است.

دکتر جراح عمومی کلینیک مایو ایروینگ خورخه می گوید: افرادی که درد و سایر علائم ناشی از سنگ کیسه صفرا را تجربه می کنند اغلب به جراحی کیسه صفرا نیاز دارند.

به گفته این متخصص، در این موارد ممکن است درد شدید و ناگهانی در ناحیه شکم یا کمر احساس شود و حتی حالت تهوع یا استفراغ نیز احساس شود.

دکتر. خورخه می گوید: به طور معمول، علائم درد کیسه صفرا درد مربوط به غذا است که معمولاً پس از خوردن یک وعده غذایی چرب رخ می دهد.

او می‌گوید دلایل متعددی وجود دارد که کیسه صفرا ممکن است دچار سنگ کیسه صفرا شود. شایع ترین علت آن چیزی است که می خورید. رژیم غذایی سرشار از فیبر و کلسترول و چربی کم خطر را کاهش می دهد.

سنگ های صفراوی به دلیل عدم تعادل در ترکیب شیمیایی صفرا در کیسه صفرا ایجاد می شوند. به همین دلیل کلسترول صفرا بسیار بالا می رود و کلسترول اضافی به سنگ تبدیل می شود. اگر فردی اضافه وزن داشته باشد، دیابت داشته باشد و چربی زیادی مصرف کند، این خطر بیشتر است. درد مکرر شکم، اسیدیته زیاد، حالت تهوع، استفراغ و غیره. در صورت مشاهده علائم، به پزشک مراجعه کنید زیرا تاخیر در تشخیص ممکن است منجر به عوارض دیگری شود.

دکتر. خورخه می گوید که بومیان آمریکا و جمعیت اسپانیایی تبار و همچنین زنان نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند. علاوه بر این، با افزایش سن، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می یابد.

این متخصص گفت: به محض تشکیل سنگ کیسه صفرا، خود به خود از بین نمی روند و درمان توصیه شده برداشتن کیسه صفرا با جراحی است.

دکتر. خورخه می‌گوید: «این عضوی از بدن است که افراد می‌توانند بدون آن زندگی کنند و برداشتن آن عواقب طولانی‌مدتی ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا