اخبار روز

صولت مرتضوی از مصوبه 1403 حق کارگری با جزئیات پرداخت خبر داد


به گزارش ریمینو به نقل از مگتو، بر اساس بخشنامه حقوقی 1403 صولت مرتضوی وزیر کار فروردین در ماه 1403 این مصوبه لازم الاجراست و دستمزد کارگران باید بر اساس این مصوبه محاسبه شود.

1- از اول سال 1403 حداقل مزد روزانه به یک اندازه برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از با قرارداد دائم یا موقت) مبلغ دو میلیون و 388 هزار و 728 ریال (دو میلیون و دویست و هشتاد و هشت) تعیین شد. هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت ریال). همچنین از ابتدای سال 1403 سایر سطوح حقوق باید 22 درصد حقوق ثابت یا حقوق پایه روزانه (موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه 230026 ریال در روز نسبت به آخرین حقوق در 1402 .

تبصره: با اجرای این بند، حقوق کارگران مشمول طرح های طبقه بندی کار مصوب وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی و همچنین حقوق ثابت مابقی کارگران نباید بیشتر از میزان باشد. مبلغ 2388.728 ریال (دو میلیون و دویست و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت ریال) بند (1) کاهش یابد.

2- به کارگران سال 1403 با یک سال سابقه کار و گذشت یک سال از آخرین وصول آخرین سابقه کار. روزانه 70000 ریال به عنوان پایه پرداخت می شود.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به سنوات كارگران مشمول طرحهاي طبقه بندي كار مصوب وزارت تعاون، كار و تأمين اجتماعي با در نظر گرفتن رقم فوق براي گروه يك طبق دستورالعمل و جداول اعلام شده توسط وزارت تعاون، كار و تأمين اجتماعي. اداره کل روابط کار، غرامت و بیمه بیکاری رخ می دهد.

تبصره 2: به کارگران موقت به میزان مقرر در این بند یا درجه یک آنها حسب مورد تعلق می گیرد.

تبصره 3: بر اساس مصوبه 28/12/1402 شورای عالی کار و به منظور تقویت آموزش و بهره مندی کلیه کارگران دارای قرارداد غیر معین و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار یا یک سال از دریافت آخرین صلاحیت (صنعت) در همان کارگاه قبلی هستند، صرف نظر از اینکه سنوات یا مزایای ناشی از پایان کار را تسویه کرده باشند یا نه، مستحق دریافت پایه ( ارشد ) خواهند بود.

3- بر اساس مصوبه 21/07/1396 شورای عالی کار و به منظور افزایش رضایت مندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت آن و تعمیم آن به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت، مقرر گردید از اوایل سال 1402 برای ارائه یارانه برای مواد مصرفی خانوار به عنوان مزایای اجتماعی. و به عنوان مشوق موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار به ازای هر کارگر (متاهل یا مجرد) مبلغ 14.000.000 ریال توسط کارفرما پرداخت شود.

4- میزان یارانه مسکن کارگران طبق سال گذشته 9.000.000 ریال (نه میلیون ریال) در ماه می باشد. فروردین در ماه 1403 توسط روسا پرداخت شود.

5. مبلغ کمک هزینه ازدواج ماهانه برای کارگران متاهل اعم از زن و مرد تا سقف 5.000.000 ریال (پنج میلیون ریال) می باشد. فروردین در ماه 1403 توسط روسا پرداخت شود.

6- ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (1) و تبصره یک بند (2) در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل و همچنین در مورد کارگران شاغل و همچنین نحوه اعمال. برای اصلاح نوع شغل طبق دستورالعمل اداره کل روابط کار، غرامت خدمات و بیمه بیکاری خواهد بود.

7- مفاد این مصوبه شامل دانشجویانی که در تعطیلات تابستانی سال 1403 به طور موقت در کارگاه ها به کار گرفته می شوند نخواهد بود.

8- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد ارتباط بیشتر حقوق و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه در بین کارکنان خود می توانند علاوه بر اجرای این مصوبه نسبت به افزایش و برقراری حقوق و مزایا در قالب کارگاهی اقدام نمایند. موافقت نامه ها و پیمان های دسته جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام می کند.

تبصره: سقف پرداختی کارگران مشمول قانون کار که در موسسات غیردولتی و موسسات عمومی و شرکت های غیردولتی وابسته به بیمه و صندوق های بازنشستگی مشغول به کار هستند، طبق قوانین و مقررات عمومی کشور حداکثر حداکثر ( 7) برابر حداقل دستمزد ماهانه که حدود 50 میلیون تومان است.

سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا