اخبار روز

علت و علت اصلی لق شدن دندان در بزرگسالی + درمان آنها

رشد بیش از حد باکتری های طبیعی در دهان منجر به التهاب لثه می شود که در صورت عدم تشخیص و درمان، به تدریج استخوان محافظ دندان ضعیف شده و منجر به التهاب لثه می شود. ژنژیویت یک بیماری با علائم ناخوشایند و دردناک است، اما تنها زمانی رخ می دهد که بیماری بسیار پیشرفته باشد.

به گزارش نمناک، باکتری های عامل بیماری های لثه به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و زمینه را برای لق شدن یا از دست دادن دندان فراهم می کنند. حتی اگر دندان های شما سالم باشند اما به درستی از آنها مراقبت نشود، ممکن است لق شده و بیفتند.

علت لق شدن دندان در بزرگسالی

هر دندان طبیعی درجاتی از حرکت طبیعی دارد و لق شدن طبیعی که در دندانپزشکی به آن تحرک می گویند اشکالی ندارد.

بیماری لثه، مشکلات پریودنتال و مشکلات در بافت های نگهدارنده دندان، یعنی لثه و استخوان آلوئولی، منجر به لق شدن دندان ها می شود. در طول درمان ارتودنسی دندان های لق، دندان ها پس از ثابت شدن دوباره در محل جدیدی سفت می شوند.

برخی از بیماری های سیستمیک عمومی منجر به لق شدن دندان با از دست دادن استخوان در ناحیه ریشه دندان آلوئولی می شود.

ضربه ای که به دندان وارد می شود آن را شل می کند و سپس دوباره خود به خود سفت می شود. در غیر این صورت بیمار باید حداقل 6 ماه زیر نظر دندانپزشک یا متخصص باشد تا در صورت لزوم درمان انجام شود تا دندان عفونی نشود.

با تجمع تدریجی جرم روی دندان، لثه ها و برخی از استخوان های نگهدارنده فرسایش یافته و دندان لق می شود. لق شدن دندان در اثر پلاک و پلاک میکروبی ایجاد می شود و در مراحل اولیه بیماری لثه و بافت های اطراف دندان رخ نمی دهد.

دندان های به ظاهر لق گاهی بلندتر می شوند و فاصله قابل توجهی بین دندان و ریشه آن ایجاد می شود. این عارضه علامت بیماری لثه ای به نام ژنژیویت است که دندان را در معرض خطر قرار می دهد.

عوامل ایجاد و تشدید لق شدن دندان ها

علل مختلفی برای بیماری لثه وجود دارد، از جمله:

رشته ژنتیک

برخی از بیماران به صورت ژنتیکی به این بیماری مبتلا هستند و اعضای خانواده آنها به التهاب لثه مبتلا هستند. بنابراین بررسی وضعیت سلامت خانواده ضروری است.

بهداشت ضعیف دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان خطر عفونت لثه را کاهش می دهد. بارها در بخش بهداشت دهان و دندان نمناک ذکر شده است که پلاک در خط لثه ایجاد می شود و باعث حساس شدن لثه و گاهی خونریزی می شود. پوسیدگی دندان عامل مستقیم بیماری نیست، اما محیط مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کند.

دیابت و بیماری های دیگر

افرادی که سلامت جسمانی بهتری دارند التهاب کمتری دارند تورم لثه بودن. به عنوان مثال، دیابتی ها کمتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند. عفونت دندان این بیماری بر سلامت کلی تأثیر می گذارد و افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی، دیابت و زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

دود

سیگار عامل بسیار مهمی در ایجاد بیماری لثه است.

قدیمی

افراد بین 30 تا 40 سال بیشتر به بیماری لثه مبتلا می شوند و برای حل این مشکل به دندانپزشک مراجعه می کنند.

از مسواک درشت استفاده کنید

استفاده از مسواک های بسیار خشن و مسواک زدن سخت به بافت لثه آسیب می رساند و منجر به التهاب لثه می شود.

عفونت ویروسی

عفونت ویروسی یکی یکی از علل تورم لثه است که منجر به تشکیل پلاک می شود. پلاک باعث افزایش مایعات و گلبول های سفید در ناحیه می شود و باعث تورم لثه می شود.

علائم هشدار دهنده لق شدن دندان ها

ورم لثه یک بیماری موذی، ناخوشایند و دردناک است، اما زمانی رخ می دهد که بیماری بسیار پیشرفته باشد. خونریزی مکرر و درد لثه هنگام مسواک زدن اولین علائمی است که باید جدی گرفته شود.

برخی از بیماران برای مدت طولانی از خونریزی لثه رنج می برند، اما تنها زمانی به دندانپزشک مراجعه می کنند که درد یا آبسه ایجاد شود. قرمزی و چروکیدگی لثه نیز باید بر این اساس درمان شود. کسانی که سیگار می کشند بیشتر از عفونت و تورم لثه رنج می برند و سیگار کشیدن می تواند علائم هشدار دهنده اولیه مانند خونریزی لثه را پنهان کند.

درمان مناسب دندان های لق

درمان صحیح این مشکل کاهش باکتری ها و عوامل بیماری زا است.

تکنیک های مسواک زدن را از دندانپزشک بیاموزید.

دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم و باکیفیت به خصوص مدل شارژی مسواک بزنید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه و دستگاه تمیز کننده بین دندانی، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

اگر التهاب لثه تشخیص داده شود، برای حذف باکتری های سطحی و فضاهای بین دندانی به تمیز کردن کامل ریشه و عاج دندان نیاز است.

پس از سه تا شش ماه، بیمار باید برای بررسی شیوع بیماری و ارائه درمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کند.

پیشگیری از لق شدن دندان

اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

دندان های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر این بیماری در اعضای خانواده رخ داد، آن را نادیده نگیرید.

قرمزی، تورم و خونریزی لثه را درمان کنید.

اگر جای نگرانی نیست

پریودنتیوم مسئول پایداری دندان ها است. در عین حال، آلوئولی که دندان در آن کاشته می شود، رشته هایی که در آن به هم متصل می شوند و بافتی که همه آنها را احاطه کرده است، یعنی لثه نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. مشکل پریودنتیت این است که باکتری های موجود در پلاک می توانند باعث التهاب شوند.

لثه های متورم به محض مسواک زدن حساس می شوند و خونریزی می کنند. و همانطور که در بخش های قبلی در مورد سلامت مرطوب ذکر شد، کیسه های پر از باکتری می توانند بین دندان ها و لثه ها تشکیل شوند و استخوان لانه زنبوری ماده خود را از دست بدهد.

اگر درمان انجام نشود، گاهی اوقات بخشی از ریشه دندان معمولا در عرض چند سال ناپدید می شود. دندان ها بلندتر و کشیده تر هستند و به نظر می رسد فاصله بین آنها بیشتر باشد.

جرم انگاری دشمن لق شدن دندان

فقط دندانپزشک می تواند شما را از رسوبات و باکتری ها رها کند. در پریودنتیت پیشرفته، جرم گیری زیر لثه لازم است و پولیش دندان ها از جذب باکتری ها جلوگیری می کند.

اگر پس از این روش ها دندان های شما هنوز لق هستند، ممکن است از روش های جراحی برای دندان هایی با اولویت بالاتر استفاده شود.

معمولاً افراد به هر تغییر رنگی که روی دندان‌ها رخ می‌دهد، تارتار می‌گویند و برای رفع آن، دندان‌های خود را جرم‌گیری می‌کنند، در حالی که برخی از تغییرات رنگ روی دندان‌ها در واقع پوسیدگی دندان است که معمولاً به صورت سیاه و در مراحل پیشرفته حفره‌ها در نظر گرفته می‌شود. تبدیل به سوراخ

تعدادی تغییر رنگ در ساختار خود دندان وجود دارد که دائمی است و به دلیل رسوبات از بین نمی رود. این تغییرات رنگی ناشی از مصرف داروها در طول رشد جوانه دندان و یا به دلیل نقص رشدی دندان ها و کمبود مواد معدنی مختلف در هنگام تشکیل دندان و یا در اثر افزایش فلوراید آب ایجاد می شود.

برخی از تغییرات رنگ ناشی از موادی است که ما می‌خوریم و روی دندان‌ها رسوب می‌کنند. این رسوبات به صورت رنگدانه ها و توده هایی هستند که لثه ها را از بین می برند و منجر به لق شدن دندان ها می شوند.

رسوباتی که روی دندان ها ایجاد می شود در نهایت منجر به تحریک لثه و تحلیل رفتن لثه می شود. لثه های در حال عقب نشینی با جرم گیری جایگزین می شوند و از دید بیمار پنهان می مانند. وقتی بیمار برای جرم گیری مراجعه می کند، لثه ها خسته می شوند و بیمار احساس می کند که جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است.

نگرانی دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در هنگام جرم گیری خونریزی رخ می دهد. این طبیعی است، اما بیمار تصور می کند که این به دلیل آسیب لثه هایش است و فکر می کند که این خونریزی به دلیل کشیدن دندان است.

پلاک دندان از رسیدن سرما و گرما به دندان جلوگیری می کند و دندان به تدریج حساسیت خود را از دست می دهد. زمانی که تصمیم به برداشتن تارتار می‌گیریم، ناگهان دندان در معرض سرما و گرما قرار می‌گیرد و بیمار فکر می‌کند که تشکیل تارتار منجر به تخریب دندان و حساسیت دندان می‌شود. لثه ها به تدریج از بین می روند. حتما بعد از برداشتن جرم از دهانشویه مناسب استفاده کنید.

روشی جدید برای درمان التهاب لثه

پیوره یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان است که منجر به عفونت لثه و سایر بافت های نگهدارنده دندان و از دست دادن دندان می شود. ژنژیویت توسط باکتری های موجود در بافت های اطراف دندان ایجاد می شود و منجر به عفونت و تورم می شود.

این باکتری ها به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و منجر به از دست دادن دندان می شوند. در این شرایط احتمال وجود دارد حمله قلبی و سکته بالا می رود

محققان با مطالعه خواص ضد میکروبی نیترید سیلیکون توانستند نوعی از سرامیک را شناسایی کنند که توانایی کاهش هسته سلول های باکتریایی را دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد که نیترید سیلیکون برای بیماری حاد لثه مناسب است.

هنگامی که این ماده به مدت شش روز روی لثه ها قرار می گیرد، متابولیسم باکتری های عامل این التهاب را تغییر می دهد. اگرچه درمان های دیگر در درمان این بیماری موثر است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که نیترید سیلیکون برای بیماری حاد لثه بسیار عالی است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا