عکس از مسافران گرجستان; از ماهیگیران تفلیس گرفته تا ماهیگیران مار تهرانی
حرفه حرفه ای دیمیتری ایوانوویچ یرماکوف به عنوان عکاس در دهه 1860 در تفلیس آغاز شد. در دهه 1860 او صاحب یک تجارت عکاسی بود. این آتلیه عکاسی بسیار محبوب شد و همه ساکنان تفلیس مشتاق بودند که در آنجا پرتره های شخصی و عکس های خانوادگی بگیرند. در سال 1870 استودیوی دیگری در تفلیس و دیگری در کیسلوودسک برای فصل تعطیلات افتتاح کرد.
به گزارش فرادید، یرماکوف که مسافری خستگی ناپذیر بود عکاسی از مناظر و به تصویر کشیدن مناظر روزمره را مهم ترین چالش زندگی خود می دانست. او کارگاه موبایل خود را مدرن و بهبود بخشید، دوربین خود را قابل حمل ساخت و شروع به یادگیری زبان کرد (در آغاز قرن بیستم، یرماکوف ده زبان و گویش را می دانست).
در سال 1879 سفری طولانی به ایران دوره قاجار کرد. یرماکوف در این سفر عکس های مردم شناسی زیادی گرفت و لقب «عکاس اعلیحضرت پادشاه ایران» را دریافت کرد. او همچنین به عنوان عکاس به جبهه قفقاز جنگ روسیه و عثمانی (۱۸۷۷–۱۸۷۸) همراه با نیروهای روسی فرستاده شد. عکس های این زمان وقایع جنگ را نشان می دهد.
در دوره 1870 تا 1915، دیمیتری ایوانوویچ برای مدت طولانی در ایران، ترکیه، کریمه و منطقه ماوراء خزر زندگی و کار کرد. کارت پستالهایی که او تحت عنوان «تصاویر یرماکوف از تفلیس» تولید کرد بسیار محبوب بود.
دختران چچنی
دهه های 1880 تا 1900 به دوره پربارترین فعالیت عکاسی یرماکوف تبدیل شد. ظهور دستگاههای جدیدی مانند «دوربین صحرایی» و جعبه بزرگ ستارهبینی، امکانات جدیدی را برای او باز کرد. به این ترتیب یرماکوف در سفرهای خود از مناظر قسطنطنیه، آتن و اورشلیم نیز عکاسی کرد.
در سال 1896، یرماکوف مجموعه ای از 25556 نگاتیو داشت که نشان دهنده مجموعه ای واقعی از زندگی روزمره، فرهنگ، اعتقادات و آداب و رسوم ملل و ملیت های مختلف بود. یرماکوف تقریباً تا آخرین روزهای زندگی خود به کار مورد علاقه خود مشغول بود.
مارها و دراویش در تهران
یرماکوف جوایزی را از انجمن عکاسی فرانسه (1874)، نمایشگاه مردم شناسی مسکو (1878) و انجمن های عکاسان ایران، ترکیه و ایتالیا دریافت کرد.
دراویش تهران
درویشی در تهران
فروشگاه ماهی در تفلیس
یک مغازه در تفلیس
دختران قفقازی
دختر نجیب با لباس تاتار
مغازه سفال و فلز در قفقاز
نانوایی در تفلیس