دانستنی ها

غذاهای مورد علاقه شما در مورد بدن شما چه می گویند؟

بعد- فرض کنید ساعت 23 شب است و به فکر خوردن یک تخته شکلات با چای خود هستید یا هوس چیپس دارید. هوس های غذایی خواسته های شدیدی هستند، اما بیشتر ما قبل از رسیدن به کشوی میان وعده فقط به یک لحظه فکر کردن نیاز داریم. زیاده روی در خوردن و آشامیدن می تواند به دور کمر ما آسیب برساند، به دندان های ما آسیب برساند، حتی بر خلق و خوی ما تأثیر منفی می گذارد و حتی ما را به اعتیاد به این غذاها سوق می دهد.

به گزارش سان؛ اگر به تکامل فکر می کنید، غذاهای شیرین و چرب منابع انرژی بودند، بنابراین ما به طور طبیعی به سمت آن غذاها جذب می شویم. علاوه بر این، ترشح دوپامین می‌تواند تا حدودی اعتیادآور باشد، زیرا مراکز پاداش-لذت را تحریک می‌کند و احساس خوبی فوری به ما می‌دهد.

با این حال، در این موارد، کاهش اشتها ممکن است نشانه یک مشکل اساسی سلامتی مانند کمبود خواب یا کمبود ویتامین باشد، بنابراین بهتر است ابتدا با این مشکل مقابله کنید.

بیایید نگاهی به رایج ترین هوس های غذایی بیندازیم:

شکلات

شکلات در راس هرم هوس قرار دارد. غذاهای سرشار از قند و چربی، مانند شکلات، اغلب غذاهای مورد علاقه هستند، زیرا هورمون های احساس خوب مانند دوپامین و سروتونین را تحریک می کنند. به همین دلیل است که وقتی احساس استرس یا غمگینی می کنیم اغلب به شکلات روی می آوریم. همچنین گزارش شده است که کمبود منیزیم می تواند منجر به میل به غذاهای شیرین شود. منیزیم برای صدها فرآیند در بدن حیاتی است، اما غذاهای غنی از منیزیم شامل حبوبات، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج هستند.

نتایج مطالعه ای که توسط دانشگاه آلبانی در نیویورک انجام شد نشان داد که یک سوم زنان آمریکایی در ابتدای دوره قاعدگی خود هوس خوردن شکلات می کنند. تغییرات هورمونی که قبل از قاعدگی زنان رخ می دهد ممکن است نقش داشته باشد و برای کسانی که از PMS رنج می برند، کاهش سطح سروتونین می تواند منجر به خلق و خوی ضعیف شود که می تواند منجر به هوس خوردن غذاهایی مانند شکلات شود.

چیپس

وقتی شروع به خوردن چیپس می کنیم، در واقع هوس ترکیب کربوهیدرات، چربی و نمک را داریم. گاهی اوقات میل به چیپس می تواند ناشی از استرس، بی حوصلگی و خلق و خوی ضعیف باشد زیرا خوردن چنین غذاهایی باعث ایجاد آرامش می شود. همچنین روی آوردن به این غذاها از روی عادت غیر معمول نیست. علاوه بر این، هوس خوردن چیپس ممکن است نشانه ای از بی خوابی فرد باشد. نتایج بررسی ها نشان داده است که در صورت کم خوابی، میل ما به غذاهای شور، نشاسته ای و شیرین تا 45 درصد افزایش می یابد.

در نتیجه، سعی کنید با پرهیز از میان وعده های قبل از خواب و بیدار شدن و رفتن به رختخواب در یک زمان خاص، یک برنامه خواب ثابت داشته باشید.

هوس خوردن غذاهای شور می تواند نشان دهنده کم آبی یا از دست دادن الکترولیت ها باشد، مانند زمانی که ورزش می کنیم. برای کمک به این امر، سعی کنید مقدار کمی نمک دریا را به یک لیوان آب اضافه کنید. اگر به طور مکرر غذاهای شور مصرف می کنید، خوردن هر چیز دیگری برای شما دشوار خواهد بود، زیرا ممکن است احساس بی مزه ای داشته باشید. برای طعم دادن، می توانید از سبزیجات تخمیر شده مانند گوجه فرنگی (مخصوصاً کنسرو شده، خشک شده در آفتاب یا پوره)، قارچ، ذرت شیرین یا کلم ترش استفاده کنید.

گوشت

هوس یک استیک بزرگ و آبدار دارید؟ پروتئین و فیبر به جلوگیری از گرسنگی کمک می کند. اگر به اندازه کافی از آن را در رژیم غذایی خود مصرف کنیم، می تواند منجر به گرسنگی و هوس خوردن پروتئین های باکیفیت مانند گوشت شود. اما مطمئن شوید که در هر وعده غذایی از منابع پروتئینی با کیفیت مانند گوشت بدون چربی، ماهی، توفو (کشک سویا) و تخم مرغ استفاده کنید.

میل به خوردن گوشت نیز ممکن است با نوستالژی همراه باشد. ما اغلب غذاهای خاصی را با محیط ها و رویدادهای خاصی مرتبط می کنیم. به عنوان مثال، این شامل حتی بوی کباب می شود که ما را به یاد خاطرات خوب می اندازد.

بستنی

ترکیبی از لبنیات پرچرب و شکر بستنی سطح دوپامین را تحریک می کند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی احساس خوب است که مسیر پاداش را آغاز می کند. بنابراین بستنی نه تنها طعم فوق العاده ای دارد، بلکه به ترشح مواد شیمیایی مفید نیز کمک می کند. بنابراین وقتی احساس ناراحتی می کنید، ممکن است به بستنی روی بیاورید، به خصوص اگر مغزتان به یاد داشته باشد که بستنی به شما کمک می کند احساس شادی کنید. اگرچه ممکن است به سر ضربه نزند، اما غذاهای جایگزینی که به تحریک مواد شیمیایی مفید کمک می کنند عبارتند از آجیل، دانه ها، مرغ و ماهی. گاهی اوقات می توان تمایلات را به عادت ها و معاشرت ها تقلیل داد.

به عنوان مثال، اگر به طور منظم دسر بخوریم، ممکن است بعد از غذا هوس بستنی کنیم. با تغییر محیط بعد از صرف غذا عادت به خوردن شیرینی جات را از خود دور کنید. شاید بهتر باشد پیاده روی کنید یا به اتاق دیگری در خانه بروید. مسواک زدن دندان ها یا جویدن آدامس می تواند به این سیگنال کمک کند که زمان غذا خوردن فرا رسیده است.

نان

گاهی اوقات تنها چیزی که می خواهید یک تکه نان تست است که روی آن کره ذوب شده است. غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. کربوهیدرات ها به تولید سروتونین یا هورمون شادی ما کمک می کنند. کربوهیدرات ها انتقال اسیدهای آمینه به نام تریپتوفان را از طریق سد خونی مغزی تسهیل می کنند و در آنجا به سروتونین تبدیل می شوند.

به همین دلیل است که ما اغلب کربوهیدرات‌ها را به عنوان یک غذای آرام‌بخش‌تر در نظر می‌گیریم و وقتی ناراحت هستیم هوس می‌کنیم. سایر غذاهای غنی از تریپتوفان شامل بوقلمون، پنیر، آجیل، دانه ها و جو دوسر هستند. اگر ورزش می کنید، می توانید نان و سایر کربوهیدرات های سنگین که منابع اصلی انرژی هستند، بیشتر بخورید، اما سعی کنید به جای نان های بسیار فرآوری شده، جو، سیب زمینی و برنج قهوه ای بخورید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا