اخبار روز

لوازم خانگی ایرانی هم گرانتر از دبی هستند و هم کیفیت پایین تری نسبت به محصولات خارجی دارند

روزنامه جوان نوشت: شاید تولیدکنندگان لوازم خانگی اهمیتی به مقایسه دو صنعت لوازم خانگی و خودرو نداشته باشند، اما با گذشت زمان متوجه می شویم که فاجعه در تولید داخلی این دو کالا (لوازم خانگی برقی و خودرو) چقدر بزرگ است. ما در حال مونتاژ محصولی هستیم که تکنولوژی آن با کیفیت بسیار پایین وارد می شود اما قیمت آن بالاتر از قیمت جهانی این محصول است.

این اتفاق در فضای انحصاری حاکم بر این کشور در آن سال ها یعنی لوازم خانگی و خودرو رخ داد.

اکنون پس از گذشت پنج دهه دولت و مجلس با تصویب قانونی برای جلب رضایت مردم قصد واردات خودروهای اقتصادی را دارند اما کارشناسان معتقدند باید از تکرار این تجربه برای صنعت لوازم خانگی جلوگیری کرد چرا که مردم ما محکوم به این نیستند. لوازم خانگی گران‌تر بخرید، زیرا تولیدکنندگان می‌خواهند با واردات قطعات و مونتاژ آنها تصور تولید ملی را ایجاد کنند.

داستان گرانی خودرو، کیفیت پایین و مقایسه آن با برندهای مرغوب و ارزان خارجی در کشورهای همسایه همیشه در محافل نقل می شود. به عنوان مثال در کشور ما خودروی L90 ساخت سال 1397 870 میلیون تومان و نیسان آلتیما 2020 در دبی 14000 دلار (850 میلیون تومان) قیمت دارد.

اینکه چرا در این سال‌ها خودروهای گران قیمت، بی‌کیفیت و مونتاژ شده به مردم تحمیل می‌شد، مشکلی رایج و مکرر است که هر شهروند ایرانی می‌داند، اما نکته تلخ ماجرا این است که همین ماجرا برای بودجه ایران تکرار می‌شود که نه. دولتمردی به ادامه این روند و نقض حقوق مصرف کننده پاسخ می دهد.

خرید خودرو شاید برای هر خانواده ایرانی کالای ضروری نباشد، اما خرید لوازم برقی خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون از مهم ترین اقلام مورد نیاز یک خانواده است و باید قیمت مناسب و کیفیت خوبی داشته باشد. کاری که آنها در پنج سال گذشته برای این صنعت انجام داده اند، نادیده گرفتن حقوق مصرف کننده بوده است.

قیمت یخچال ساید بای ساید ساخت ایران 64 میلیون (4000 درهم) و 89 میلیون تومان (6000 درهم) قیمت ها بسته به برند متفاوت است اما همان یخچال ساید بای ساید در امارات. (گرفتن). (با احتساب قیمت درهم حدود 15000 تومان) برند بوش و زیمنس تولید آلمان کمتر از 5000 درهم به فروش می رسد.

همچنین گزارش خبرگزاری تسنیم در اردیبهشت ماه او سال گذشته قیمت این کالاها را در ایران و امارات مقایسه کرد. گفته می شود قیمت ماشین لباسشویی هفت کیلویی سامسونگ در ایران 28 میلیون تومان و در امارات 16 میلیون تومان بوده است (محاسبه قیمت ها). در امارات متحده عربی با درهم 14000 تومان). همین ماشین لباسشویی برند داخلی بین 19 تا 30 میلیون تومان فروخته می شد.

همچنین ماشین لباسشویی 8 کیلویی ال جی در امارات 19 میلیون تومان و در ایران 35 میلیون تومان به فروش رسید. همچنین یخچال ساید بای ساید سامسونگ در امارات 51 میلیون تومان و در ایران 101 میلیون تومان فروخته شد. یخچال های برند ال جی در امارات 63 میلیون تومان و در ایران 121 میلیون تومان به فروش رسید. این مقایسه قیمت در حالی رخ می دهد که لوازم خانگی سامسونگ و ال جی موجود در بازار ایران قاچاق بوده و هیچ گونه عوارض گمرکی به دولت پرداخت نمی شود.

کالای ایرانی قابل رقابت با خارجی نیست

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه کار انحصاری و مونتاژی با کمترین کیفیت ممکن باعث رونق صنعت لوازم خانگی نمی شود، می گوید: واقعیت این است که ما فناوری را وارد می کنیم و بر همین اساس قطعات را مونتاژ می کنیم جالب اینجاست که ما می خواهیم همین محصولات را صادر کنیم پس باید ببینیم محصول مونتاژ شده ما چقدر در بازار داخلی استقبال می شود تا در مرحله بعد انتظار داشته باشیم که کشورهای خارجی محصول ما را بر سایر برندها ترجیح دهند.

محمدحسین اسلامیان افزود: امروز در حال مونتاژ ماشین لباسشویی هستیم که تکنولوژی آن وارداتی است، با کیفیتی بسیار پایین تر از مدل اصلی، اما قیمت آن از قیمت جهانی کالای مورد نظر بیشتر است ماشین لباسشویی که از نظر کیفیت بالاترین سطح جهانی را دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا با قیمت 200 دلار محبوبیت دارد در حالی که ماشین لباسشویی های ایرانی با کیفیت بسیار پایین تر از 20 میلیون تومان به مردم فروخته نمی شود.

وی تاکید می کند: تامین زیرساخت ها توسط دولت سوال دوم است و سوال اول این است که چگونه فناوری وارداتی را دوباره صادر کنیم. امروزه فقط می‌توانیم محصولاتی مانند لباس‌شویی را به چند کشور صادر کنیم که از کشور اصلی دور هستند و یا هیچ مزیت اقتصادی برای راه‌اندازی خط تولید خودمان مانند ماشین لباسشویی دوبل و کولر آبی وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی توضیح می دهد: مشتری همواره نیاز خود را از طریق واردات غیرقانونی با برند اصلی وارداتی تامین می کند، اما مسئولان اصرار دارند که به جای این ماشین لباسشویی 15 میلیون تومانی که کیفیت بسیار بالایی دارد، از یک ماشین لباسشویی مشابه استفاده شود. یکی در کشور 25 میلیون تومان به مردم می فروشد و قصد صادرات دارد. اگر برند ایرانی را با کیفیت پایین تر و قیمتی دو چندان در کنار برندهای کره ای و آلمانی در یک کشور قرار دهیم، طبیعی است که موفق نخواهیم شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا