اخبار روز

مبلغ دو برابری یارانه اردیبهشت ماه برای مادران تبلیغ می شود


به گزارش مانیبان، دی ماه گذشته وزارت تعاون با همکاری بنیاد کرمت آستان قدس رضوی «طرح یسنا» را برای دوغذای مادران باردار یا مادران شیرده اجرا کرد. طرحی که از طریق آن مادران باردار یا مادران دارای نوزاد (زیر 2 سال) که در دهک اول درآمدی هستند ماهانه از دولت یارانه دریافت می کنند. این طرح یکی یکی از سه برنامه دولت سیزدهم برای ارتقای امنیت غذایی (کاتالوگ الکترونیکی، کودکان نیازمند یارانه مضاعف و طرح یسنا) است که در قالب یارانه مضاعف به اقشار کم درآمد جامعه تعلق می گیرد. امنیت غذایی آنها را تضمین کند.

در مرحله اول این طرح 27 هزار مادر شناسایی شدند که از این تعداد 22 هزار نفر مشمول دریافت این یارانه مضاعف شدند. از سال گذشته مبلغ 400 هزار تومان به یارانه ای که این مادران دریافت می کنند اضافه شده است تا با خرید سبد کالایی شامل 16 قلم کالای ضروری مادر و رشد کودک، امنیت غذایی خود را تضمین کنند.

طرح یسنا به صورت پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویار احمد، خراسان جنوبی و شمالی اجرا شد و همچنان ادامه دارد.

در آخرین جلسه شورای دولت، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادامه این طرح به شکل جدید خبر داد و اعتبار این طرح را تضمین کرد.

طرح یسنا که در سه ماه گذشته موفق به حمایت از مادران در گروه هدف خود شده بود، در مرحله جدید در تمامی استان های کشور اجرا می شود. طرح یسنا که با تحت پوشش قرار دادن مادران دهک اول درآمدی جامعه آغاز به کار کرد، در طرح جدید قرار است مادران سه دهک اول جامعه را تحت پوشش قرار دهد تا امنیت غذایی مادران و نوزادان بیشتر بیمه شود. تفاوت دیگر این طرح با فاز اول یسنا افزایش یارانه 400 هزار تومانی مادران به 600 هزار تومان است.

وزیر رفاه در این خصوص گفت: در طرح یارانه یسنا اعتبار خرید بسته های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای نوزاد در سه دهک اول در تمام استان های کشور و شامل افراد 600 هزار تومان است در این طرح می توانید آنها را خریداری کنید. این طرح برای مادران دارای فرزند زیر 2 سال از سه دهک اول درآمدی که جمعیت آنها حدود یک میلیون (935724) نفر در کل استان های کشور است اجرا می شود.

مادران مشمول طرح یسنا می‌توانند بسته‌های حمایتی شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، آجیل، میوه و سبزیجات و بسته‌های بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودکان و مادران را دریافت کنند. مبلغ 600 هزار تومان خرید رایگان.

طرح یسنا با اجرای ماده 24 قانون حمایت از خانواده و جوانان اجرا شده است. در فاز جدید، مادران دارای فرزند زیر 2 سال در سه دهک اول درآمدی کل کشور که جمعیت آنها به یک میلیون نفر می رسد، مشمول این طرح شده اند.

مادران از سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از مشمولیت یا عدم مشمولیت خود می توانند با مراجعه به اپلیکیشن «شام» پس از درج کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند. افراد مشمول این طرح از روز پنجشنبه سی ام فروردین با کاتالوگ الکترونیکی می توانند خرید خود را در تمامی فروشگاه های پیمانکار انجام دهند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا