اخبار روز

مستند «عشق و فلسفه» درباره زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران

چیزی را گزارش کنید جمعیت فیلم مستند “عشق و فلسفه”; تصویری از «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران وجود دارد که در روز پنجشنبه 15 می توانید ببینید. اردیبهشت ماه ساعت 19:00 از شبکه چهار پخش می شود.

این مستند یازدهمین فیلم از مجموعه مستند آینه عمر است که توسط گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد پخش می شود.

حسن علیزاده کارگردان این فیلم با اشاره به بخش هایی از زندگی نامه «مفتونی» گفت: دکتر. نادیا مفتونی پژوهشگر فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است که به صورت حرفه ای به نویسندگی و نقاشی نیز می پردازد و در دانشکده الهیات و معارف اسلامی با درجه دانشیاری تدریس می کند و از معدود چهره های فلسفه معاصر ایران است. که ارتباط مستقیمی با فیلسوفان جهان دارد.

وی افزود: «مفتونی» در جامعه فلسفی ایران به احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علمی حکمای مسلمان و استخراج مضامین جدید از حکمت شهاب الدین سهروردی شهرت دارد. او پژوهشگر ارشد دانشکده حقوق دانشگاه ییل است و همچنین عضو هیئت مشاوران فصلنامه تاریخ فلسفه دانشگاه ایلینویز است.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» درباره مهم ترین بخش پژوهش نادیا مفتونی گفت: نادیا مفتونی بیشتر به خاطر تمرکز بر آثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاه های او شناخته می شود. آثار اولیه او به استخراج، تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی می پردازد. بخشی از این محتوا به جایگاه هنرمندان در اتوپیا و نقش کلیدی آنها در ساختار اجتماعی آن مربوط می شود. بخش دیگر که ارتباطی با هنر و تخیل انسان دارد، بر تأثیر تخیل عموم مردم و در نتیجه تأثیر آنها از آثار هنری متمرکز است. قبل از «مفتونی» توجه فیلسوفان مسلمان به فلسفه هنر به حدی بود که در این زمینه عمدتاً به نکاتی از ابن سینا و غزالی تکیه می کردند و نگاه قابل توجهی به فارابی وجود نداشت، اما مقالات و کتاب های مفتونی موضوع جدیدی است. فصلی در مطالعات او اسلام را به روایت فارابی گشود.

علیزاده در خصوص ساختار این مستند گفت: در مستند «عشق و فلسفه» که به بررسی شخصیت و رفتار علمی و فرهنگی دکتر می پردازد. نادیا مفتونی بررسی می کند، روایت جالبی از نحوه ازدواج با استاد حسین نوری (نقاش مجرب و کارگردان سینما و تئاتر) وجود دارد. به نظر من مخاطب پس از تماشای این فیلم به علاقه و علاقه این استاد دانشگاه به تحصیل، تحقیق و تدریس در کنار دغدغه ها و مشکلاتی که در زندگی شخصی او را مبتلا کرده بود پی خواهد برد. شگفت زده خواهد شد.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» تاکید کرد: در این فیلم چند تن از اساتید فلسفه، کلام و معارف قرآنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مورد دکتر دکتر صحبت کردند. جایگاه علمی مفتونی در ایران گفتاری و جهان اندیشه موضوع پژوهشی این فیلم را غنا و غنا بخشیده است.

بر اساس این گزارش بازیگران این مستند 40 دقیقه ای عبارتند از: مدیر پروژه: مهراب محمدزاده، مشاور رسانه ای: سیده الهام کاظمی، پژوهش و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تحریریه: کارن دراینده، صدا. و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا اله وردی پور و علی کرامت منش، فیلمبردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران عکس: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند

«آینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که زندگی، رفتار علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی 26 تن از مشاهیر علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران را ارائه می کند.

مجموعه مستند «آینه عمر» پنجشنبه ها ساعت 19 و تکرار آن جمعه ها ساعت 12:30 است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا