اخبار روز

مفاهیم عجیب آمریکایی در دهه 90; از سیلو بیوک تا مرکوری MC4 (+ عکس)

صحبت کردن در مورد خودروهای مفهومی از گذشته، به خصوص از دهه 90، همیشه سرگرم کننده است. دهه 1990 یکی از درخشان ترین سال های صنعت خودرو از نظر تنوع خودروهای معرفی شده است، بنابراین خودروهای SUV در کلاس جدیدی ظاهر شدند، هرچند که علاقه مندان به خودرو ممکن است علاقه زیادی به این خودروها داشته باشند.

به گزارش پدال، سدان های اسپرت در این مدت خودنمایی کردند و همین امر در مورد هاچ بک های داغ نیز صدق می کند. مزدا میاتا در سال 1989 معرفی شد و جذابیت یک خودروی رودستر را به نمایش گذاشت.

در دهه 1990، کرایسلر بیشتر خود کرایسلر بود و دیگر با شرکای خود شناخته نمی شد. حتی ایده هایی از خودروسازان وجود داشت که به تولید نرسیدند، اما تاثیر زیادی بر مدل های تولیدی داشتند.

پیش از این چندین مقاله در پدال به مفاهیم برجسته جهان پرداخته بود، اما این بار می خواهیم مفاهیم عجیب آمریکایی را برای شما بررسی کنیم. می‌خواهیم به زمانی برگردیم که بیوک به تولید سدان‌های وحشی فکر می‌کرد، پونتیاک هنوز یک برند باحال بود و دوج به Viper معروف بود.

مفاهیم عجیب آمریکایی در دهه 90

بیوک سیلو 1999

اگر به آخرین مفهوم فکر کردید بیوک جذابیت های زیادی دارد پس بهتر است با سیلو که کاملا متفاوت بود آشنا شوید. کانورتیبل چهار در با چراغ های مخفی و درهایی که با صدای صاحبش باز می شوند! چیزی که احتمالا نمی دانید این است که Silo بر اساس Regal GS ساخته شده بود و ویژگی های عجیبی داشت.

شایان ذکر است، برای مثال، سیستم کابلی است که در زیر دو طاق سقف پنهان شده و قاب آن را تشکیل می دهد. این خودرو از موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری توربوشارژ با 240 اسب بخار قدرت بهره می برد.

با توجه به مفهوم ساده‌تر دیگری با همان نام Silo که یک سال بعد نشان داده شد و بیوک آن را «ماشین سفارشی» و «تولید محدود» نامید، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که ایده تولید یک کانورتیبل چهار درب کارساز خواهد بود. در واقع سیلو منعطف و جادار نشان دهنده ایده یک خودروی خانوادگی لوکس است. البته امروزه بیوک به خوبی می داند که تنها خودروی خانوادگی لوکسی که مردم می خواهند یک SUV است.

1997 مرکوری MC4

هنگام معرفی این مفهوم در سال 1997، مجله Motor Trend گفت: “MC4 برای مرکوری همان چیزی است که 9 سال پیش Viper Roadster برای Dodge بود.”

اگرچه کانسپت مورد بحث جذابیت خاص خود را داشت، اما هیچکس نمی دانست که مرکوری پس از 13 سال با دنیای خودرو خداحافظی خواهد کرد. البته ستاره خوش شانس این برند در سال 1997 بسیار درخشانتر بود. MC4 از ظاهر مینیمالیستی مطابق با زبان طراحی جدید فورد بهره می برد که اولین بار در سال 1990 با کانسپت GT90 نشان داده شد.

جلوپنجره ذوزنقه ای شکل و قوس چرخ های شفاف از ویژگی های مشترک این کانسپت و فورد موستانگ است. در واقع، MC4 بر اساس تاندربرد 8 سیلندر ساخته شده بود، اگرچه در مقابل بدنه ای چهار در داشت و یک فضای بار عقب قابل دسترسی از طریق درهای gullwing بود.

سبک، کابین و فضای بار و البته تکنولوژی این کانسپت بسیار آماده تولید است نبود و به عنوان مثال به جای آینه های سنتی از دوربین های جانبی استفاده می شد و جا لیوانی گرم و سرد نیز در داخل کابین دیده می شد.

پونتیاک رجیس 1997

یکی یکی دیگر از مفاهیم عجیب آمریکایی پونتیاک است. این خودروساز در سال 1997 خودروهای مختلفی از جمله سدان های چهار در و محصولات 8 سیلندر تولید کرد که ترکیبی از این دو در سبد محصولات پونتیاک وجود نداشت. Regis سعی کرد این مشکل را با موتور بلوک کوچک و درب های عقب مخصوص خود حل کند.

Regis می‌توانست چهار نفر را حمل کند، اما صندوق عقب آن از طریق درب عقب قابل دسترسی بود. در واقع با این نوع طراحی، Regis بیشتر شبیه یک هاچ بک بود تا یک سدان. گیربکس 6 سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.

دوج ونوم 1994

اگر ونوم شما را به یاد نئون می اندازد، تنها نیستید. این مفهوم در واقع بر اساس پلت فرم نئون بود، اما در عوض یک خودروی دیفرانسیل عقب بود. در مقایسه با اسپرت ترین نسخه نئون، SRT-4، کانسپت ونوم دارای یک موتور بلوک آهنی 24 سوپاپه و 6 سیلندر بود که 245 اسب بخار قدرت تولید می کرد. در این میان نئون SRT-4 از موتور 16 سوپاپ با 215 اسب بخار سود می برد.

Venom ظاهری شبیه به برادر کوچک Viper داشت که به ویژه در ورودی هوای جانبی و طراحی چراغ ها و جلوپنجره مشهود است. مفهوم طفره رفتن ونوم حتی در سال 1994 روی جلد مجله Car & Driver قرار گرفت و تیتر آن مجله چنین بود: “ماشین پونی آینده دوج به آن رای دهید؟”

آرزو می کنیم چنین خودروی مقرون به صرفه و جالبی به تولید برسد. در آن زمان، دوج تا قرن چهاردهم هیچ رقیب مستقیمی برای موستانگ و کامارو نداشت سال بعد چلنجر برای رقابت با این خودروها معرفی شد.

شورلت El Camino SS 1995

برای طرفداران جنرال موتورز، این خودرو ممکن است شما را به یاد هولدن استرالیا بیاندازد، اما El Camino SS Concept از پلت فرم خاص آن خودروساز استفاده می کرد. مرکز توسعه خودروهای پیشرفته جنرال موتورز در آمریکای شمالی این ون را تنها در 16 هفته با استفاده از ایستگاه کاپریس تولید کرد.

بسیاری از پانل های بدنه فولادی El Camino SS Concept دست ساز بودند و از موتور 300 اسب بخاری LT1 V8 استفاده شده در کوروت و ایمپالا SS استفاده می شد. این نیرو از طریق گیربکس هیدرولیک 4L60E به چرخ های عقب منتقل می شد. متأسفانه پلت فرم B-body مورد استفاده در مفهوم فعلی توسط جنرال موتورز در پایان سال 1996 بازنشسته شد و El Camino SS نیز به موزه فرستاده شد.

پلیموث اکسپرسو 1994

اگر این را به شما بگوییم پلیموث شاید شما اینطور فکر نکنید، زیرا Expresso بسیار جذاب تر از هر محصول پلیموث دهه 90 به نظر می رسد. البته زمانی که Prowler به عنوان مدل 1997 عرضه شد، این وضعیت کمی تغییر کرد.

کانسپت اکسپرسو بر اساس فریم کوتاه نئون تولید شد و موتور 2 لیتری چهار سیلندر آن نیرو را به چرخ های جلو می فرستاد. این مفهوم حباب چهار در هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد، اما از نام آن به عنوان یک پکیج ویژه در خودروهای نئون، وویجر و بریز استفاده شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا