اخبار روز

منتشر شده برای اولین بار: محتوای گفتگوی تلفنی محمدرضا شاه و برژینسکی سه ماه قبل از پیروزی انقلاب/شاه: اوضاع خیلی بد است.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «در سومین روز از آبان 1357 مصادف با روز قبل از قتل عام 22 آبان. آبان در سال 1357 و سه روز قبل از استقرار حکومت نظامی ازهاری، زیبگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر در دانشگاه تهران مستقیماً به دستور وی محمدرضا پهلوی را فراخواند. این گفتگوی عجیب که شش دقیقه به طول انجامید نشان از سردرگمی و عدم اطمینان واشنگتن در مورد وضعیت و آینده ایران دارد. برژینسکی بارها تاکید می کند که از شاه و حکومت پهلوی حمایت می کند و می گوید که کارتر قصد ندارد برخلاف میل و تصمیم شاه ایران عمل کند. با این حال، برژینسکی نمی تواند نگرانی خود را در مورد وضعیت ایران پنهان کند: «اگر حکومت پهلوی امتیازات و حمایت های بسیار ارزشمندی را اعطا کند، مسلماً می تواند منجر به انفجار بزرگ اعتراضات در ایران شود.» شاه گیج و گیج از او می خواهد که دوباره تکرار کند. . سوال بعدی شاه از برژینسکی این است که آیا ویلیام سالیوان سفیر آمریکا نیز از این اظهارات آگاه است؟ برژینسکی بعداً در حاشیه مصاحبه نوشت که شاید منظور شاه از این سؤال اشاره به اختلاف احتمالی بین کاخ سفید و سفیر سالیوان بوده است. کارتر همچنین یادداشتی در بالای سند نوشت که نشان می داد گزارش مصاحبه را خوانده است.

بیشتر بخوانید:

افسانه و واقعیت دیدار سران چهار قدرت غربی در گوادلوپ / اگر کارتر رئیس جمهور ایالات متحده باشد آیا انقلاب دیگری رخ می دهد؟

لازم به ذکر است این گفتگو روز جمعه دوازدهم انجام شده است آبان 1357 تمام شد. سه روز قبل از اعتصاب دوم مطبوعات ایران (پس از اشغال تحریریه روزنامه های کیهان، اطلاعات و آینده و همچنین بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران همزمان با کار حکومت نظامی غلامرضا ازهاری) و در پنجاه و پنجم. روز تهران و 12 شهر ایران (پس از کشتار 17 شهریور) در رژیم نظامی از جمله در جریان اعتصابات سراسری در کشور بودند که عملاً منجر به فلج شدن اداره کشور توسط رژیم پهلوی شد. شاه در این گفتگو وضعیت ایران را بسیار بد و وخیم و اوضاع را بغرنج توصیف کرد. وقتی برژینسکی از او می‌پرسد چرا فکر می‌کند اوضاع پیچیده است، او پاسخ می‌دهد: «ما باید از هرگونه اقدام شدید و سرکوبگرانه اجتناب کنیم.»

محتوای این گفتگوی تلفنی مهم که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی از آرشیو شخصی جیمی کارتر ترجمه شده است به شرح زیر است:

زیبیگنیو برژینسکی: اعلیحضرت؟

محمدرضا پهلوی: سلام خوبید؟

زیبیگنیو برژینسکی: من خوبم. حال شما چطور است؟

محمدرضا پهلوی: خب من خیلی سرم شلوغ است.

زیبگنیو برژینسکی: شرایط شما را درک می کنم. بسیار خوشحالم و مفتخرم که این فرصت را دارم که با شما صحبت کنم. پرزیدنت کارتر شخصاً از من خواسته است که این گفتگو را با شما داشته باشم و به شما اطلاع دهم که او در حال حاضر در جریان مبارزات انتخاباتی است زیرا هفته آینده انتخابات برگزار می شود. به همین دلیل، او نتوانست شخصاً با شما تماس بگیرد، اما کارتر امیدوار است که به زودی با شما صحبت کند.

محمدرضا پهلوی: من همیشه مشتاق صحبت با او هستم، هرچند مطمئن نیستم که این گفتگو را تلفنی انجام دهیم یا خیر.

زیبگنیو برژینسکی: علاوه بر این، او از من خواست به شما اطلاع دهم که سفیر ما شخصاً به شما اطلاع خواهد داد.

محمدرضا پهلوی: فردا با ایشان ملاقات شخصی دارم.

زیبیگنیو برژینسکی: این پیام ارسالی به سفیر از سه بخش مهم تشکیل شده است: اول اینکه آمریکا به طور کامل و بدون ملاحظه در بحرانی که با آن روبرو هستید از شما حمایت می کند.

محمدرضا پهلوی: خیلی ممنون.

زیبیگنیو برژینسکی: شما از حمایت کامل ما برخوردار خواهید بود. ثانیاً، ما از هر تصمیمی که در مورد تغییر دولت و برخی اصلاحات داخلی دولت بگیرید، حمایت می کنیم.

محمدرضا پهلوی: درست است!

زیبیگنیو برژینسکی: تکرار می کنم که ما راه حلی به شما پیشنهاد نمی کنیم و از تصمیم شما حمایت می کنیم.

محمدرضا پهلوی: درست است!

زیبیگنیو برژینسکی: و امیدوارم به اندازه کافی شفاف سازی کرده باشم و به سفیر گفتیم که شفاف سازی کند که ما مطلقاً هیچ توصیه ای به شما در هیچ جهتی نداریم. ما از همه تصمیم‌هایی که می‌گیرید حمایت می‌کنیم و تمام اقداماتی را که مهم می‌دانید برای تحکیم قدرت و تقویت پادشاهی مؤثر شما در کشور انجام می‌دهیم. تمام اقدامات لازم را در این راستا انجام دهید.

محمدرضا پهلوی: خب من واقعا از شما تشکر می کنم. من واقعا تحت تاثیر حمایت شما قرار گرفتم. اما واقعیت این است که این وضعیت بسیار پیچیده و مبهم است.

زیبگنیو برژینسکی: چقدر پیچیده است؟

محمدرضا پهلوی: به این معنا که از هرگونه اقدام خشن و سرکوبگرانه ای که ممکن است بپرهیزیم.

[حاشیه برژینسکی بر متن مکالمه: به نظرم شاه منظورش این بود که منظور ما از مطالب قبل این بوده است]

زیبگنیو برژینسکی: خب، به نظر من، شما در واقع در ترکیب پیچیده ای گرفتار شده اید که باید همزمان آن را در معرض دید عموم قرار دهید و در عین حال اقدامات مهمی را انجام دهید که نشان دهنده قدرت و اقتدار شما در جامعه است.

محمدرضا پهلوی: بله همین طور است!

زیبگنیو برژینسکی: در واقع شرایط خاص و پیچیده‌ای است و صرف امتیاز دادن به جامعه و باز کردن فضا می‌تواند به شرایط بحرانی‌تری منجر شود.

محمدرضا پهلوی: می‌توانید حرف‌هایتان را تکرار کنید؟

زیبگنیو برژینسکی: چه کلمه ای؟

محمدرضا پهلوی: جمله آخر

زیبگنیو برژینسکی: صرف امتیاز دادن به جامعه می تواند به اعتراض منجر شود. در شرایط کنونی، قضاوت صحیح در مورد وضعیت داخلی دولت شما برای ما بسیار دشوار است. اما مایلیم در مورد حمایت شما از خبرنگارانی که همانطور که می دانید قبلا در وضعیت بدی قرار داشتند بیشتر بشنویم. این می تواند یک تغییر سیاسی جذاب و نشانه ای از تغییراتی باشد که شما برای شروع روند مدرن سازی در کشور خود آغاز کرده اید و به تثبیت وضعیت کمک می کند.

محمدرضا پهلوی: آیا سفیر شما از این اظهارنظرها مطلع است؟

[یادداشت دست‌نویس کنار این بخش از مشروح مکالمه تلفنی از برژینسکی: احتمالاً قصد شاه از پرسیدن این سوال یک افشاگری است (اختلافات سالیوان و کاخ سفید)]

زیبگنیو برژینسکی: دیروز این پیام را برای او فرستادم و بعد از این تماس تلفنی دوباره با او تماس خواهم گرفت. همانطور که گفتم، برای ما بسیار سخت است که بتوانیم تصویر کاملی از وضعیت شما داشته باشیم و تصمیم درست را به شما پیشنهاد دهیم. اما ما کاملاً از تصمیم شما حمایت می کنیم، چه تشکیل یک دولت ائتلافی یا یک دولت نظامی. در هر صورت اگر منجر به تثبیت حکومت شما و استحکام پایه های آن شود، از شما حمایت خواهیم کرد. برای ما کافی و رضایت بخش است که نظم و ثبات در حکومت شما ادامه داشته باشد و مبارزه با فساد در جریان باشد.

محمدرضا پهلوی: ممنون از این تماس. من قبلا در مورد این موضوع تحقیق کردم و … [صدا قطع می‌شود]

زیبگنیو برژینسکی: وضعیت فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

محمدرضا پهلوی: خیلی بد.

زیبیگنیو برژینسکی: آیا این وضعیت بدتر خواهد شد؟

محمدرضا پهلوی: به نظر می رسد.

زیبگنیو برژینسکی: با این گفته، باز هم تاکید می کنم: اگر کاری از دست ما برمی آید، امیدوارم به ما اطلاع دهید.

محمدرضا پهلوی: حتما این کار را خواهم کرد و فردا با سفیر شما ملاقات خواهم کرد.

زیبیگنیو برژینسکی: خیلی خوب

محمدرضا پهلوی: از تماس شما متشکرم

زیبیگنیو برژینسکی: عالیجناب، من بسیار خوشحالم که با شما صحبت می کنم. رئیس جمهور کارتر خود را دوست شخصی شما می داند و ما می خواهیم هر کاری که از دستمان بر می آید برای شما انجام دهیم.

محمدرضا پهلوی: خیلی ممنون. لطفاً تشکر من را به رئیس جمهور برسانید.

زیبیگنیو برژینسکی: متشکرم.

محمدرضا پهلوی: خندقدار.

۲۵۹۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا