اخبار روز

نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان تغییر مثبت کرده است

به گفته رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، افزایش حقوق مستمری بگیران به دلیل اردیبهشت ماه و معوقه است. فروردین همچنین در خرداد انجام خواهد شد.

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، ارتش و کشوری در سال 1403 نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت. افزایش حقوق فروردین ماه باید در ماه کورداما واریز شود.

درست اردیبهشت ماه ماه بیمه اجتماعی و مستمری بگیران لشکری ​​و کشوری با افزایش واریز می شود. درست فروردین ماه بدون افزایش حقوق تقریبا 7 میلیون تومان پرداخت می شود.

وی در خصوص میزان مالی و محاسبه افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی برای اجرای تناسب بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: این امر بستگی به محاسبات بیمه ای بر اساس حق بیمه افراد و سنوات پرداخت بیمه دارد. ، مبنای پرداخت حق بیمه، تاریخ تعیین مستمری و محاسبه میانگین دو سال. پایان، توجیه ادعاهاست. در قانون تامین اجتماعی دو ماده 96 و 111 در مورد تناسب وجود دارد که مقرر می دارد مستمری افراد نمی تواند کمتر از حداقل دستمزد باشد. با توجه به این مفاد محاسباتی وجود دارد که سازمان تناسب با همکاری شرکای تامین اجتماعی خود یعنی سازمان های بازنشستگی، هیئت را تهیه و تصویب می کند. به هیأت اجرایی و هیأت امنا ارسال می شود و طبق قانون به هیأت وزیران می رسد. بنابراین برآورد دقیق بار مالی مستمری بگیران تامین اجتماعی با توجه به اجرای تناسب و میزان افزایش حقوق وجود ندارد، اما به گفته آقای حاجی بابایی 170 همات بدهی ملی به تامین اجتماعی بازپرداخت می شود. که 30 درصد آن به سازمان پرداخت می شود. به سادگی تنظیم می شود.

با این حال کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی درباره تعدیل حقوقی که چند سالی منتظرش بود، اظهار کرد: حداقل حقوق کارگران و کارمندان هر سال به شدت افزایش پیدا می کرد. حقوق سایر سطوح درآمدی نیز به میزان خود افزایش یافت. در گذشته این دو شیب با هم تناسب داشتند، یعنی می‌گفتند میزان افزایش حقوق مزدبگیران و سایر سطوح درآمدی مثلاً 20 درصد بوده، بنابراین میزان افزایش حقوق حداقل‌ها. حقوق بگیران با افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی سازگار بود، اما این افزایش در شکاف دستمزد برای حداقل دستمزدها در حال حاضر نسبت به افزایش حقوق در سایر سطوح درآمد برای حدود یک دهه افزایش یافته است. در نتیجه پس از چند سال بازنشستگان سایر سطوح درآمدی به کف مستمری دریافتی رسیدند و این نقطه شروع نارضایتی بود، زیرا این افراد (سایر سطوح درآمدی) گفتند که ما حق بیمه را با سطح حقوق بالا پرداخت کردیم. و حقوق ما در سال برقراری مستمری بازنشستگی در مقایسه با افراد با حقوق کمتر و رتبه اداری پایین تر بود، اما اکنون حقوق ما برابر است با یک نفر همتراز ما نبوده است.

وی ابتدای این ماجرا و رشد سرسام آور افزایش حقوق در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را خواند و توضیح داد: در دولت احمدی نژاد نکته ای در خصوص افزایش سرسام آور سایر سطوح درآمدی مطرح شد، به این معنا که دستمزد حداقل حقوق بگیران را به خود اختصاص داده است. رشد بیشتر با کسب درآمد سایر سطوح، و این باعث شد که سطوح دیگر پس از چند سال به کف حقوق بچسبند، و اینجا بود که بحث تناسب مطرح شد. از این رو گفته شد این دسته از افراد نسبت به همسالان خود عقب ماندگی خاصی دارند که باید با تعدیل این مشکل برطرف شود و در اینجا انتظار تعدیل حقوق برای اولین بار مطرح شد.

“تورم” و “تجرد کودک”

این کارشناس تامین اجتماعی تورم را یکی دیگر از عوامل ایجاد انتظار تناسب در حقوق دانست و گفت: برخی متغیرها خارج از صندوق ها هستند، تورم قدرت خرید مستمری بگیران صندوق ها را کاهش داده و این انتظار تناسب ایجاد شده است.

به نظر او، این به این دلیل است که یک سری عوامل ثانویه در این موضوع نقش دارند که ربطی به منابع ندارند. مانند متغیرهای فرهنگی و اجتماعی؛ به طوری که در گذشته و تا یکی دو دهه پیش فردی که بازنشسته می شد و مستمری می گرفت فرزند مجرد و غیر شاغل در خانه نداشت بنابراین مستمری دریافتی مستمری بگیر به طور طبیعی به خانواده کوچک تری تعلق می گرفت اما اکنون با افزایش سن به دلیل ازدواج و افزایش بیکاری کودکان، مستمری پرداختی با اندازه خانواده مستمری بگیر مطابقت ندارد و به ناچار علاوه بر افزایش حقوق سالانه، انتظار افزایش حقوق با کمک تناسب را ایجاد کرده است.

حیدری در خصوص تامین منابع مالی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگی کارکنان گفت: تعدادی از صندوق های بازنشستگی کشور با منابع دولتی یا دستگاه های اجرایی مرتبط با آن ها گره خورده اند. الان حدود 18 صندوق داریم به نام صندوق های کارمندی که صندوق های دوطرفه هستند، یعنی کارمند نقش بیمه شده را دارد و دولت هم نقش کارفرما و هم نقش مدیریت را دارد. منابع این صندوق ها یا مستقیماً توسط دولت پرداخت می شود یا به یک دستگاه اجرایی مرتبط می شود و این دستگاه اجرایی اعتبارات را تأمین می کند تا به اندازه منابع دستگاه دولتی هزینه کنند به طوری که در بودجه سال آینده 330 همات. در دسترس هستند چهار صندوق ملی، لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات به آنها کمک می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که اعتبارات و وام های دولتی به صندوق های کارکنان سرازیر می شود و حقوق و مستمری آنها افزایش می یابد، این انتظار برای تامین اجتماعی و بیمه روستاییان نیز بالا می رود به طوری که برای بیمه شدگان این صندوق ها تناسب اجرا می شود، اما تفاوت بیمه اجتماعی و تامین اجتماعی شامل تامین اجتماعی و صندوق ملی و لشگری در این است که تامین اجتماعی از منابع دولتی استفاده نمی کند (چون به صورت سه جانبه مدیریت می شود) و به همین دلیل مجبور است هزینه های متناسب را از خود تامین و هزینه کند. منابع

این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی مشکل نقدینگی دارد و این امر بیشتر به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی دولت به تامین اجتماعی است، گفت: اکنون اگر تامین اجتماعی بخواهد تناسب را اجرا کند از اهمیت بالایی برخوردار است. کسری این صندوق را افزایش داد. در اینجا یک راه حل میانه ای توسط دولت قبل اجرا شد و آن این بود که اگر دولت به صندوق های کارگران کمک بلاعوض می کرد، حداقل باید بدهی های خود را پرداخت کند. سازوکار اجرایی، بازپرداخت بدهی در قالب واگذاری اموال، سهام و دارایی بود که در بودجه 1403 نیز پیش بینی شده است که کمیسیون تلفیق در این باره تصمیم گیری کرد. اما اگر دولت ها حق بیمه خود را به موقع و هر ساله به سازمان های تامین اجتماعی پرداخت می کردند، این نهادها می توانستند از منابع خود تناسب را اعمال کنند، اما در حال حاضر با این ویژگی ها و بدون تامین منابع مالی، شما یک کسری در صورت اجرا بودجه و نقدینگی.

حیدری در خصوص دارایی ها و سهام قابل واگذاری سازمان تامین اجتماعی در قبال رد بدهی ملی، با توجه به تجربه این سازمان از واگذاری سهام و شرکت های زیان ده دولت های گذشته گفت: در گذشته دولت ها سهامی دادند که در گوشت و استخوان مخلوط بود. برخی از سهام خوب و برخی با بازدهی پایین یا با حاشیه سود اندک را واگذار کردند، اما بهتر بود تامین اجتماعی در گذشته اگر چنین سبد سرمایه گذاری را دریافت می کرد، سهام زیان ده یا کم بازده را به تدریج از آن حذف کند. نمونه کارها او آنها را تغییر می دهد، ادغام می کند یا ترکیب می کند تا به نحوی از حالت بازده پایین خارج شود.

وی ادامه داد: اکنون دولت یا یک بسته سهام خوب و بد را با هم می دهد یا وقتی یک سهام خوب می دهد با قیمت بالاتری منتشر می کند و این روشی است که خود دولت ها از آن استفاده می کنند کارایی که با ارزش افزوده آنها یا نسبت ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی سنجیده می شود، هنوز برای سازمان بسیار مضر نیست، مشروط بر اینکه تامین اجتماعی بتواند به سرعت آنها را متحول، تجمیع یا ادغام کند. یا با تغییر پلتفرم، فناوری خود را تغییر دهید. اما در نهایت تامین اجتماعی مجبور به پذیرش واگذاری دارایی ها و سهام می شود در غیر این صورت بهترین کار این است که بدهی را نقدا دریافت کند.

منبع: ایسنا

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا