اخبار روز

نکات کلیدی در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

هر کودکی اصول اولیه رفتار را از والدین خود می آموزد: مدارا با بزرگترها، سر و صدا نکردن و احترام به فضای شخصی دیگران. اما به نظر می رسد بسیاری با وجود بزرگسال بودن، آداب استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به کلی فراموش کرده اند. اگرچه اگر این قوانین رفتاری را رعایت نکنید جریمه نمی شوید، اما احتمالاً با نگاه های متهم کننده یا واکنش های خشمگین دیگر مسافران روبرو خواهید شد.

به گزارش روزیاتو، در ادامه به برخی از اصول استفاده از وسایل نقلیه عمومی می پردازیم.

1- صف را به تاخیر نیندازید

این توصیه به ویژه در مورد وسایل نقلیه ای که استفاده از آنها نیاز به تأیید هویت و سند دارد، مانند: ب- قطار، اتوبوس بین شهری و هواپیما. مدارک لازم (گذرنامه، شناسنامه و …) را از قبل آماده کنید تا وقتی نوبت به شما می رسد افراد پشت سرتان را معطل نکنید. در فرودگاه، ساعت و کمربند خود را بردارید. قبل از خروج از خانه، اقلام مورد نیاز خود را جدا کرده و بین چمدان و چمدان خود تقسیم کنید تا عبور از دروازه و سوار شدن سریعتر و آسان تر شود.

2- وسایلی را که در طول سفر نیاز خواهید داشت از قبل آماده کنید

مواد غذایی، الکترونیک، اسناد، پول و شاید یک کتاب. شما نباید با مجبور کردن سایر مسافران در یک وسیله نقلیه در حال حرکت برای شما بایستند مزاحم شوید.

3- فراموش نکنید که برای وسایل دیگر مسافران جا بگذارید

سازندگان هواپیما و اتوبوس های بین شهری برای صرفه جویی در هزینه، فضای ذخیره سازی چمدان مسافران را کاهش می دهند. در حالی که یک چمدان بزرگ اغلب برای سفرهای طولانی استفاده می شود، اگر چند کیف دارید، آنها را به صورت عمودی در محفظه چمدان قرار دهید تا فضای کمتری اشغال کنند. مطمئن شوید که فضایی برای وسایل دیگر مسافران وجود دارد. در غیر این صورت مقداری از وسایل خود را زیر صندلی خود قرار دهید.

4- به سایر مسافران در حمل یا انبار چمدان های خود کمک کنید

نه تنها احترام همسفران خود را به دست خواهید آورد، بلکه زمان سوار شدن و ورود مسافران را نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد. کمک به سالمندان، زنان باردار و افراد ناتوان را در اولویت قرار دهید.

5- کیف حجیم خود را از روی دوش خود بردارید

اگر کیف یا کوله پشتی حجیم حمل می کنید، هنگام سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی باید آن را جلوی خود نگه دارید. این همچنین به شما کمک می کند تا وسایل شخصی خود را پیگیری کنید و خطر سرقت را کاهش دهید.

6- از عطر قوی استفاده نکنید

وقتی فضا در وسایل حمل و نقل عمومی شلوغ است، از آرایش کردن خودداری کنید زیرا ممکن است در این شرایط شلوغ، لکه هایی روی لباس سایر مسافران باقی بمانید. همچنین هرگز در فضاهای بسته وسایل نقلیه عمومی عطر نزنید. اگر از قبل تصمیم به استفاده از عطر دارید، از عطرهای قوی خودداری کنید.

7- قبل از کمک بپرسید

اگر تصمیم دارید در وسایل نقلیه عمومی به یک غریبه (مخصوصاً یک فرد معلول) کمک کنید، حتماً قبل از سوار شدن از آنها بپرسید که آیا به کمک شما نیاز دارند یا خیر. ممکن است همراه شما در انجام کارها به تنهایی احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشد.

8- توانایی های فرزندتان را به درستی ارزیابی کنید

اگرچه همیشه باید صندلی خود را به مادری که نوزادی در آغوش دارد واگذار کنید، یک کودک 5 ساله به راحتی می تواند 20 دقیقه پیاده روی کند. و دیدن یک کودک 12 ساله در آغوش مادرش بسیار عجیب است.

9- نحوه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را از قبل به کودک خود آموزش دهید

به این ترتیب مجبور نیستید مدام در مترو فریاد بزنید (یا بدتر از آن، حرف های بی ادبانه را از سایر مسافران بشنوید). به کودک خود بیاموزید که در وسایل نقلیه عمومی آرام بماند. اگر فرزند شما به اندازه کافی پیر و باهوش است، احتمالاً می تواند نحوه رفتار در مکان های عمومی را درک کند.

10- آماده باشید که صندلی خود را به دیگران بسپارید

این بدان معنا نیست که صندلی راحتی که از قبل رزرو کرده اید را به مسافر دیگری بدهید که راحتی برای او اولویت ندارد و بلیطش را در آخرین لحظه خریده است. با این حال، اگر به تنهایی سفر می‌کردید و با خانواده‌ای ناراضی برخورد کردید که نتوانستند در کنار یکدیگر صندلی بگیرند، می‌توانید پیشنهاد دهید صندلی‌هایتان را عوض کنید.

11- از غذاهای معطر خودداری کنید

از آوردن غذاهای با بوی تند خودداری کنید. میوه، میوه های خشک، آجیل یا کلوچه برای این کار مناسب هستند.

12- از سر و صدا دوری کنید

این می تواند شامل زنگ زدن مداوم تلفن همراه، تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی با تلفن بدون هدفون و صحبت با صدای بلند با تلفن یا با دیگران باشد. استفاده از هدفون را فراموش نکنید.

13- وقتی می خوابید مزاحم دیگران نشوید

اینکه در جاده بخوابید یا نه بستگی به نوع وسیله نقلیه دارد. به عنوان مثال در مترو به سختی می توان به این امر دست یافت. علاوه بر این، ممکن است نیاز به نقل مکان برای اسکان دیگران باشد. در قطارها، اتومبیل ها و هواپیماها معمولاً امکان تغییر وضعیت صندلی برای خواب وجود دارد، اما به دلیل کمبود فضا ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران پشت سر شما شود. در این صورت بالش های مسافرتی یقه گرد کمک بزرگی به شما خواهند کرد و به شما اجازه می دهند بدون ایجاد مزاحمت برای همسفران خود استراحت کنید.

14- با چتر خود مزاحم دیگران نشوید

در روزهای بارانی، حمل و نقل عمومی شلوغ تر است و مسافران باید چتر و کیف داشته باشند. از باز کردن، بستن و تکان دادن چتر خود در اطراف دیگران خودداری کنید. علاوه بر این، در حمل و نقل عمومی باید چتر خود را کاملاً بسته نگه دارید. آن را پایین نگه دارید تا از خیس شدن خود و دیگران جلوگیری کنید.

15- به دیگران کمک کنید بیرون بیایند

تنها یک کار وجود دارد که مسافران دوست دارند سریعتر از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی انجام دهند: بیرون رفتن. در این صورت کمک به زنان باردار، سالمندان و معلولان را فراموش نکنید. همچنین به کسانی که عجله زیادی دارند تسلیم شوید، زیرا ممکن است کار واقعاً فوری داشته باشند. علاوه بر این، جمع شدن در نزدیکی درب خروجی بی معنی است و ارزش چند ثانیه صرفه جویی را ندارد.

16- از پله برقی درست استفاده کنید

همیشه به یاد داشته باشید که در سمت راست پله برقی بایستید. اگر نمی خواهید بایستید، از سمت چپ پله برقی برای حرکت استفاده کنید. علاوه بر این، اگر فردی که پشت سر شماست سعی می کند حرکت کند، فراموش نکنید که کنار بروید و اجازه ندهید که شخص از آنجا عبور کند.

17- از گرفتن فضای دیگران بپرهیزید

هنگام سفر، به خصوص در سفرهای طولانی، مسافران اغلب احساس کمبود فضا می کنند، به عنوان مثال. ب. چون فقط یک ردیف صندلی برای دو صندلی دارند یا صندلی ها خیلی به هم نزدیک هستند. مطمئن شوید که شما و چمدانتان مزاحم سایر مسافران نشوید. از کشش پاها، تماس فیزیکی با مسافران کناری و قرار دادن وسایل خود بین صندلی ها یا زیر پاهای همسفران خودداری کنید.

18- از پهن کردن وسایل خود و اشغال فضا خودداری کنید

به عنوان مثال، اگر روزنامه ای دارید که فضای زیادی برای باز کردن آن اشغال می کند، در صورت امکان از آن تا شده استفاده کنید تا مزاحم سایر مسافران نشوید.

19- از خیره شدن به دیگران و وسایلشان بپرهیزید

هرگز در وسایل نقلیه عمومی به صورت، لباس، تلفن همراه یا کتاب دیگران خیره نشوید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا