اخبار روز سینما جهان

«هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، فیلم «پرورش انقلاب» به کارگردانی نیشتا جین درباره کشاورزان هندی که علیه قوانین جدید زمین قیام می کنند، جایزه بهترین فیلم مستند بین المللی جشنواره بین المللی مستند «هات داکس» کانادا را به همراه جایزه 10 هزار دلاری از آن خود کرد. .

به گزارش خبرگزاری مهر به گزارش ورایتی، کسب جایزه برتر هیئت داوران در جشنواره به این معنی است که فیلم جین که برای اولین بار در «اردک داغ» دیده شد، واجد شرایط بررسی در بخش بهترین مستند در جوایز اسکار خواهد بود.

دیگر برنده جایزه ویژه هیئت داوران در بخش بین المللی مستند «مرگ یک قدیس» مستندی درباره کارگردان پاتریشیا بابال بندک بود که دخترش در همان روزی به دنیا می آید که مادرش به مدت 24 سال توسط 2 مرد مسلح در آن کشور آفریقایی کشته شد. پیش. و تصمیم می گیرد به زادگاهش در اوگاندا بازگردد.

جایزه 10000 دلاری بهترین فیلم مستند کانادا به پابلو آلوارز-مسا برای فیلم «Soldier's Swamp» که درباره کارزار سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا در 2 قرن پیش است، تعلق گرفت.

هیئت داوران فیلم را به دلیل پرداختن به مسائل متعدد میراث پسااستعماری، از جمله تخریب محیط زیست، زمین و مسائل نظامی، که در بینش هنری قوی فیلم منعکس شده است، و همچنین تعهد آن به فیلمبرداری خیره کننده 16 میلی متری تحسین کردند.

جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم مستند بلند کانادایی به کارگردانان مایکل مابوت و لوکا روزنبرگ لی برای «هر راه دیگری: داستان جکی شین» درباره پیشگام سیاهپوست اهل نشویل تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم مستند تاثیر اجتماعی به ارین لاو و امبر اسپینوزا جونز برای «ایستاده بر فراز ابرها» تعلق گرفت که داستان سفر سه خانواده بومی هاوایی برای دفاع از کوه مقدسشان را روایت می کند.

در همان بخش، هیئت منصفه به خاطر به تصویر کشیدن مبارزات بی پایان یک زن برای قربانیان خاموش و نادیده گرفته شده خشونت جنسی در دوران جنگ، از دیوی سوبینا شرستا تقدیر کرد.

«نبرد برای لایکیپیا» به کارگردانی دافنه ماتزیارکی و پیتر موریمی برنده جایزه جدید سرزمین/آسمان/دریا برای مستندی استثنایی در بخش رقابتی به همین نام شد.

هیئت داوران گفت: این فیلم نگاهی فوق‌العاده به دو طرف یک کشور پسااستعماری دارد که در آن تغییرات آب و هوایی مردم را مجبور می‌کند تا به بدترین خود تبدیل شوند. همچنین، این فیلم نگاهی روشن و سرسختانه به مبارزه مداوم کنیا برای حقوق زمین های بومی در دوره خشکسالی شدید ارائه می دهد.

هیئت داوران همچنین از «یینتا» به کارگردانی جنیفر ویکهام، برندا میشل و مایکل تولدانو که درباره مردم ووتسووتن (بومیان بریتیش کلمبیا) علیه عبور خطوط لوله نفت در سرزمین خود می‌جنگند، تقدیر ویژه کردند.

جایزه فیلمساز نوظهور کانادایی به لارنس لوسک برای فیلم Okorimono رسید، درباره زنی که پس از 20 سال غیبت به ناکازاکی بازمی گردد تا خانه مادرش را تمیز کند. هیئت داوران از این فیلم به عنوان فیلمی آرام اما جدی درباره خاطره و مرگ خانواده یاد کردند.

جایزه بهترین فیلمساز نوظهور بین‌المللی به فن وو، کارگردان «شی شی» تعلق گرفت که مضامین زنانگی، خودمختاری و خودسازی را از طریق خاطرات ویدیویی و آرشیوهای شخصی بررسی می‌کند. هیئت داوران همچنین از اسماعیل واسکوئز برنابه، کارگردان فیلم مستند مکزیکی «آوازهای بافندگان» که درباره بافندگان است، تقدیر کرد.

«سکوت عقل» ساخته کومیانا نواکوا، تحقیقی درباره اردوگاه‌های فوچا در طول جنگ بوسنی و هرزگوین، برنده جایزه بهترین فیلم مستند متوسط ​​شد و «مرد جدید» اثر کارلوس یوری شیونینک تجلیل ویژه دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه بین المللی به جانت هاربورد برای اوتیسم نمایشنامه خود رسید و هیئت داوران به کریسمس، هر روز فای تساکاس اشاره ویژه ای کردند.

جایزه بهترین مستند کوتاه کانادایی به “آیا من لاغرترین فردی هستم که تا به حال دیده اید؟” کار ایشا مارجارا جایزه گرفت و از ایزابل گریگنون فرانکه «خیرکننده» تقدیر شد.

جایزه Scotiabank که توسط دانش آموزان مدرسه فیلم انتخاب شده بود، به «اعتصاب» به کارگردانی جوبیل مونوز و لوکاس گیلکی نیز تعلق گرفت. این جایزه به مستندی تعلق می گیرد که بالاترین امتیاز را در نظرسنجی مخاطب دانش آموزی کسب کرده باشد.

تهیه کننده کانادایی آلیسون دوک از لوری تاونشند، مادر جدا شده، جایزه دون هیگ را دریافت کرد که به خاطر دیدگاه خلاقانه، کارآفرینی و کارآفرینی به یک تهیه کننده مستقل برجسته کانادایی اهدا می شود.

جایزه تجلیل از یک فیلمساز کانادایی با بینش پرشور، حس قوی عدالت اجتماعی و شوخ طبعی به میشم معتضدی تعلق گرفت.

همچنین جمعه شب، رائول پک، فیلمساز هائیتی، جایزه دستاورد برجسته را دریافت کرد.

اهدای جوایز در حالی صورت گرفت که «هات داکس 2024» چند روز مانده به شروع این دوره، روزهای پرتلاطمی را با کنار رفتن حسین کوریمبوی کارگردان هنری و 10 برنامه نویس تجربه کرد.

برگزارکنندگان “هات داکس” گفتند که در مجموع، 15 جایزه جمعه شب در مرکز نوآوری اجتماعی در تورنتو طی مراسمی که هیچ رسانه ای به دلیل ظرفیت محدود به آن دعوت نشده بود، اهدا شد.

سی و یکمین دوره جشنواره «هات داکس» که از پنجم فروردین آغاز شده بود، امشب یکشنبه 14 اردیبهشت ماه ماه به کار خود پایان می دهد و پس از آن برنده جایزه بهترین فیلم مستند کانادایی از سوی مخاطبان را با جایزه نقدی 50 هزار دلاری معرفی می کند.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا