اخبار روز

همچنین می توانید برای ازدواج دوم وام بگیرید / شرایط دریافت وام


به گزارش مانیبان؛ وام ازدواج یک راه آسان برای جوانان برای شروع زندگی مشترک است. وام ازدواج با سود کم و اقساط نسبتا کم زندگی جوانان را متحول می کند. و وام ازدواج در زمان ازدواج شما دریافت می شود.

از آنجایی که برای دریافت وام ازدواج هر فرد تنها یک بار می تواند از خدمات وام ازدواج استفاده کند و گرفتن این وام ربطی به تعداد دفعات دریافت آن در ازدواج ندارد. اما در برخی شرایط، یعنی اگر اولین ازدواج شما در سال 2007 بوده است، می توانید برای دریافت وام اقدام کنید. لازم به ذکر است شرایط وام ازدواج برای افرادی که مجددا ازدواج می کنند به شرح زیر است:

وی در ازدواج قبلی خود وام دریافت نکرده است.

از آنجایی که سامانه اینترنتی این وام برای اولین بار در سال 1387 مورد استفاده قرار گرفت، مدارک الکترونیکی مربوط به سال های گذشته در دسترس نیست. در نتیجه اگر ازدواج قبلی شما به سال های قبل از سال 1386 برمی گردد و ازدواج جدید شما مربوط به سال 1396 به بعد است، می توانید با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت وام ازدواج دوم خود به بانک های مربوطه مراجعه کنید.

آیا برای دریافت دفعه بعد استثنائاتی وجود دارد؟

یک بار به شما تعلق می گیرد. اما اگر ازدواج قبلی شما قبل از سال 1387 بوده است، می توانیم به شما قول بدهیم که در موارد استثنایی می توانید آن را برای بار دوم دریافت کنید. اما این تفاوت چگونه ممکن است؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که سامانه وام ازدواج اینترنتی برای اولین بار در سال 1387 مورد استفاده قرار گرفت.

بنابراین طبیعی است که مدارک الکترونیکی مربوط به سال های گذشته در دسترس نباشد. در نتیجه اگر سابقه ازدواج قبلی شما به سال های قبل از سال 1386 برمی گردد می توانید با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت وام ازدواج دوم خود به بانک های مربوطه مراجعه کنید. حتما می دانید که این امکان برای ازدواج های ثبت شده بعد از سال ۱۳۸۶ دیگر امکان پذیر نیست.

اما آیا در این بین سوال مهمی وجود دارد؟ آیا نرخ وام قبلی با نرخ فعلی متفاوت است؟ در این شرایط آیا فرد می تواند مابه التفاوت را در ازدواج دوم خود دریافت کند؟ مطمئنا پاسخ این سوال منفی است.

کدام یک از بانک های کشور این وام را پرداخت می کند؟

در بسیاری از بانک های کشور قابل دریافت است. در حال حاضر تعداد بانک ها بسیار افزایش یافته است و تنوع زیادی در نظام بانکی ایران وجود دارد. در این میان بانک های خصوصی نیز وارد عمل شده اند و عملکردی بسیار مشابه با بانک های دولتی دارند.

بنابراین شما به عنوان متقاضی دریافت چنین تسهیلاتی، گزینه های بانکی زیادی را پیش رو دارید که در نهایت به آن ها بسنده خواهید کرد. یکی بسته به شرایط از بین آنها انتخاب کنید. اسامی بانک های پرداخت کننده تسهیلات به شرح زیر است:

بانک صادرات، ملت، ملی، رفاه، مسکن، سپه، بازرگانی، کشاورزی، پارسیان، دیتوریسم، انصار، مهرسامان، رسالت، توسعه تعاون، ایران زمین، پاسارگاد، قوامین، شهر، اقتصاد نوین، آینده و برخی موسسات مانند موسسه اعتباری عسکریه ، نور

تنها با 2.5 میلیارد پیش پرداخت + خانه در دبی صاحب خانه شوید

آیین نامه اجرایی (دستورالعمل) جزء (1) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور (تسهیلات قرض الحسنه ازدواج)

الف- شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

1- تبعه جمهوری اسلامی ایران باشد

2- به هر یک از زوجین 180 میلیون تومب کمک هزینه ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره 1: بر اساس بند قانونی فوق الذکر به هر یک از زوجین 180 میلیون تومان اعتبار ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره 2: بر اساس بند قانونی فوق به متقاضیانی که سن ازدواج آنان برای زوجین کمتر از 25 سال و برای زوجه کمتر از 23 سال باشد، مبلغ 220 میلیون تومان اعتبار ازدواج اعطا خواهد شد.

تبصره 3: کلیه اتباع ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده باشد می توانند ثبت نام کنند و سند ازدواج خود را که ممهور به مهر باشد. مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور واقع شده و سند ازدواج محسوب می شود.

تبصره 4: سند ازدواج یا هر مدرک مشابهی که در سایر ادیان رسمی مورد تایید مراکز اقلیت‌های دینی داخل کشور باشد، معادل سند ازدواج محسوب می‌شود و این متقاضیان نیز می‌توانند ثبت نام کنند.

3- داشتن کارت ملی (موقت یا دائم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.

4- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، در صورتی که متقاضی وام ازدواج از تسهیلات مذکور (با وجود ازدواج دوم و بیشتر) استفاده نکرده باشد، می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شود. (توجه: به هر متقاضی فقط یک بار وام ازدواج تعلق می گیرد)

5- بر اساس بند قانونی فوق الذکر، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوجینی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1397/01/01 بوده و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، پرداخت می شود.

ب – مدارک مورد نیاز

– اصل سند ازدواج

2- اصل شناسنامه ضامنین.

3- اصل شناسنامه ملی (موقت یا دائم) زوجین.

4- اصل کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن.

5- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل منزل زوجین.

6- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.

ج- شرایط ضامنین

ردیف های وام ازدواج برای هر یک از زوجین به مبلغ یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) تومان با بازپرداخت ده ساله با تایید قبلی متقاضیان ردیف های مذکور و در صورت عدم پرداخت اعتبار آنها. به منظور ارائه ضامن، بانک ها موظفند در هنگام ارائه ضامن، حساب یا سهام متقاضیان یا بستگان درجه یک درجه یک یا سایر دارایی های مالی آنان را تایید و یا صرفاً سفته و ضامن برای پرداخت تسهیلات دریافت کنند.

د. روش ثبت نام

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می باشند باید ابتدا از طریق سایت ve.cbi.ir ثبت نام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند که در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی کاملاً محرمانه و مرتبط دریافت خواهند کرد. . به متقاضی داده می شود، به ثبت نام کننده داده می شود.

متقاضیان برای اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و همچنین نام شعبه مربوطه برای درخواست وام ازدواج باید به سایت ve.cbi.ir مراجعه کنند. باید در بازه زمانی اعلام شده توسط سایت به شعبه مربوطه مراجعه کنند. مراحل وام را کامل کنید بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در مهلت تعیین شده، ثبت نام آنان ناقص تلقی خواهد شد.

ه- مدت استهلاک تسهیلات و نرخ

– مدت بازپرداخت وام 10 ساله و نرخ کارمزد آن 4 درصد می باشد.

– اقساط مربوطه 120 ماهه بوده و انقضای اولین قسط و اقساط آن ماه بعد از پرداخت تسهیلات مذکور می باشد.

و- اجرائیه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ایثارگران

ماده 1- تسهیلات موضوع این دستورالعمل از محل منابع بانک‌های عامل و معادل دو برابر مبلغ تسهیلات قرض الحسنه برای شهروند عادی پرداخت می‌شود.

تبصره 1: به هر یک از زوجین موضوع ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مبلغ 360 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه تعلق می گیرد.

تبصره 2: متقاضیانی که برای زوجین کمتر از 25 سال و برای همسران کمتر از 23 سال سن داشته باشند و مشمول ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، 440 میلیون تومان اعتبار تعلق می گیرد.

ماده 2- متقاضی اختصاصی در صورتی می تواند در سامانه ثبت نام کند که مانند سایر متقاضیان قبلاً از تسهیلات مذکور استفاده نکرده باشد.

ماده 3- ایثارگران فقط مشمول خود جانبازان و آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد هستند.

ماده 4- مدت استهلاک ردیف های مذکور مانند بقیه متقاضیان حداکثر 10 سال (120 ماه) می باشد.

ماده 5- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از لحظه ابلاغ مصوبه قابل اجرا است.

ماده 6. رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه الزامی است.

ماده 7- بر اساس قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، اعطای وام به مشمولان بر اساس موارد مندرج در بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده 1 دستورالعمل تعیین می شود. برای قانون فوق الذکر در صورتی که وضعیت مشمولان مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه درج شود تا از طریق وب سرویس بین این بانک و بنیاد شهید پوسیف بتوانند از تسهیلات مذکور بهره مند شوند، اقدام خواهد شد.

لازم به توضیح است تسهیلات مذکور برای ازدواج دوم بوده و در صورتی که متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض الحسنه بهره مند نشده باشد، رسیدگی و نسبت به آن اقدام خواهد شد.

طبق قانون فوق الذکر از جمله مشمولین افراد ذیل می باشد

ز) خانواده شهید: خانواده های بزرگواری که در مسیر اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب هستند. یکی یکی از بستگان شما (پدر، مادر، همسر، پسر) شهید، مفقود یا اسیر شده است.

ح) خانواده شهدا: خانواده جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزندان و والدین آنان می شود.

ط) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط به اعضای خانواده تحت تکفل آنان اعطا خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا