اخبار روز

واریز یک میلیون تومان سود سهام به حسابها


به گزارش مانیبان، سال گذشته به دلیل برخی موانع قانونی، تصویب بسته پیشنهادی سازمان خصوصی به هیئت دوات در خصوص واگذاری سهام پرتفوی به سهام بازماندگان تکمیل نشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: ضوابط واگذاری در آخرین جلسه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید و امیدواریم بسته ای را ارائه و تصویب کنیم. به زودی پرتفوی شرکت های بورسی، که می تواند نزدیک به 5 میلیون بازمانده سهام را پوشش دهد.

بازیان درباره مشمولان دریافت سهام گفت: این جمعیت 5 میلیون نفری تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و البته تعدادی از شهدا نیز مشمول دریافت سهام هستند.

وی با بیان اینکه بسته سبد سهام بازماندگان را در اسرع وقت به هیئت واگذاری ارسال و بلافاصله به هیئت دولت ارائه می کنیم، گفت: ضمن تکمیل پروژه سرمایه ناتمام بازماندگان، موضوع را نیز پیگیری می کنیم. مدیریت سرمایه اجتماعی، لازم به ذکر است که امسال سال جهش تولیدی با مشارکت مردمی است و سیاست وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی همگانی کردن اقتصاد است. ما معتقدیم که عمومی‌سازی مقدم بر خصوصی‌سازی است و سهام عدالت در رأس واگذاری‌ها قرار دارد، بنابراین نه تنها بر انتقال مالکیت سهام عدالت تاکید می‌کنیم، بلکه این سهام را در قالب یک تعاونی استانی مدیریت می‌کنیم.

سود سهام برای کدام افراد یک میلیون تومان است؟

سهامداران باید برای دریافت سود سهام تا ماه آینده منتظر بمانند.

سود تقسیمی سرمایه در سال 1402 در دو مرحله بود که مرحله اول آذرماه و مرحله دوم در هفته گذشته بود. اسفند واریز شد. سود سهام در فاز دوم تقریباً 30 درصد کمتر از فاز اول بود. به همین ترتیب سود متوفیان در روزهای پایانی سال 1402 واریز شد که البته سود سهام برخی از سهامداران و وراث با این مشکل مواجه شد که این افراد باید از طرق مختلفی که اعلام شده به موضوع برخورد کنند.

آخرین خبر حاکی از آن است که پس از واریز سود مرحله دوم مشخص شد که عده ای کمتر از میزان مقرر در این مرحله سود دریافت کرده اند. دلایل مختلفی برای پرداخت کم سود سهام وجود دارد که احتمالاً شامل همه سهامداران نمی شود.

پس از واریز مرحله دوم سود سهام به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفند، برخی افراد نسبت به مرحله اول واریز در آذرماه سود کمتری دریافت کردند.

یکی یکی از دلایل این بود که هشت شرکت سود سهام خود را به حساب جامعه سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند. در این راستا سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا پس از مشارکت وجوه از سوی شرکت های سرمایه گذار، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پس از مرحله دوم پرداخت سود سهام، مشخص شد که برخی افراد سود کمتری نسبت به پیش بینی شده در این مرحله دریافت کرده اند.

موضوع اول مربوط به فروش سهام است. سال گذشته سهامداران توانستند تقاضای فروش سهام را داشته باشند. در این میان شرکت های کارگزاری سهام برخی از سهامداران را فروختند. با فروش سهام از تعداد سهام کاسته شده و سود کمتری برای سهامدار حاصل می شود.

موضوع دوم مربوط به مشارکت هر شرکت در سبد سهام هر سهامدار است. شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس بارها اعلام کرده اند که پرتفوی سهامداران متفاوت است. یعنی ممکن است شخصی نسبت به سایر سهامداران سهام برخی از شرکت ها را بیشتر یا کمتر داشته باشد. بنابراین نسبت به سایر سهامداران سود کم و بیش کسب کرده است.

اما به طور کلی صاحبان پرتفوی سهم 452 هزار تومانی باید 409 هزار تومان دریافت کنند. افرادی که 492 هزار تومان پرتفوی دارند 446 هزار تومان، پرتفوی های 532 هزار تومانی 482 هزار تومان و سهامدارانی که یک میلیون تومان پرتفوی دارند 906 هزار تومان دریافت می کنند.

واریزها باید طبق ارقام ذکر شده و جدول زیر انجام شود. سهامداران باید مغایرت میزان سود را از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه صندوق پیگیری کنند.

خبر دیگر اینکه پس از تخلف هشت شرکت در پرداخت سود، میزان سودی که این شرکت ها در مرحله دوم پرداخت نکرده اند، قبل از خرداد 1403 به حساب سهامداران عدالت واریز می شود. بنابراین سهامداران باید برای دریافت سود سهام طی سه ماه آینده منتظر بمانند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا