اخبار روز

وزیر دفاع اسرائیل 8 ماه پس از آغاز جنگ غزه: ما بلاتکلیف مانده‌ایم

یوآو گالانت، وزیر دفاع کابینه جنگ اسرائیل، در بیانیه ای به مناسبت سالگرد تأسیس رژیم اسرائیل، خواستار تغییر استراتژی جنگی اسرائیل در نبرد غزه برای خروج از آنچه «غیر الزام آور» می شود، شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت تایمز آف اسراییل، گالانت مدعی شد که استراتژی ایران و حزب الله این است که اسرائیل را به باتلاق غزه وادار کنند و به همین دلیل به نتانیاهو توصیه کرد حماس را هر چه سریعتر سرنگون کند و یک فلسطینی غیر متخاصم را جایگزین آن کند. دولت برای ایجاد یک «آلترناتیو» و چشم‌اندازی برای فردای پس از جنگ.

وی گفت: ما با یک تهدید پیچیده و چند وجهی روبرو هستیم که در رأس آن ایران و سیاست کشتار آن قرار دارد. نبرد در امتداد مرز شمالی ادامه دارد و ارتش اسرائیل صدها تن از نیروهای حزب الله را منهدم کرده و نیروهای رضوان را بیرون رانده است. توافق یا از طریق اقدام نظامی حاصل شده است.»

گالانت مدعی شد: «با وجود شکست در 7 اکتبر، ارتش اسرائیل از آغاز جنگ به موفقیت های فوق العاده ای دست یافته است. این نتیجه مستقیم روحیه جنگندگی ماست. نیروهای ما و فرماندهان آنها به ماموریت های خود متعهد هستند. آنها حرفه ای و مصمم هستند: «متاسفانه در تلاش برای رسیدن به اهدافمان، بهای جان بسیاری از سربازان را نیز پرداخته ایم.»

وزیر کابینه اسرائیل ادامه داد: تا زمانی که حماس کنترل زندگی غیرنظامیان در غزه را حفظ کند، می تواند بازسازی و تقویت شود، به این معنی که ارتش اسرائیل باید در مناطقی که قبلاً در آنجا فعالیت می کرد، بجنگد تشکیل دولت جایگزین در غزه و اگر چنین جایگزینی وجود نداشته باشد، تنها دو گزینه منفی باقی می ماند: حکومت حماس در غزه یا حکومت نظامی اسرائیل در غزه.

وی با اشاره به بلاتکلیفی دولت نتانیاهو در دستیابی به اهداف جنگی در غزه، افزود: بلاتکلیفی یعنی انتخاب. یکی یکی از دو گزینه منفی، ادامه حکومت حماس در غزه یا حکومت نظامی اسرائیل بر غزه است. این دستاوردهای نظامی ما را از بین می برد، فشار بر حماس را کاهش می دهد و شانس ایجاد چارچوبی برای آزادی گروگان ها را از بین می برد.”

گالانت با اشاره به اینکه تنها گزینه مطلوب اسرائیل ایجاد یک دولت غیرمتخاصم دولت فلسطین در غزه در روز پس از نابودی حماس و پایان جنگ است، افزود: از اکتبر این موضوع ادامه دارد. (کابینه جنگ) این کار را کرد و پاسخی دریافت نکرد. پایان عملیات نظامی باید با اقدامات سیاسی همراه باشد. «روز بعد از حماس» تنها با در دست گرفتن کنترل غزه با کمک بازیگران بین المللی و ایجاد یک دولت جایگزین برای حماس محقق می شود. این در درجه اول به نفع دولت اسرائیل است.

وی افزود: متاسفانه این موضوع برای بحث مطرح نشده و بدتر از آن جایگزینی به جای آن مطرح نشده است. بلاتکلیفی در اصل یک تصمیم است. این به مسیر خطرناکی منتهی می‌شود که ایده حکومت نظامی و غیرنظامی اسرائیل را ترویج می‌کند.” غزه: “این یک گزینه منفی و خطرناک برای سرزمین اسرائیل است – از نظر استراتژیک، نظامی و امنیتی.”

گالانت ادامه داد: باید تکرار کنم: من با تشکیل دولت نظامی اسرائیل در غزه موافق نیستم. مسئولیت انحلال حماس و حفظ آزادی کامل عملیات در نوار غزه بر عهده نهادهای دفاعی و ارتش اسرائیل است.» اما این امر منجر به تشکیل دولت جایگزین در غزه نمی شود، بلکه وابسته به دولت اسرائیل و ارتش اسرائیل است. همه اعضای آن، و اجرای آنها امنیت اسرائیل را برای دهه های آینده شکل خواهد داد.

وی افزود: از نخست وزیر بنیامین نتانیاهو می خواهم که تصمیم بگیرد و اعلام کند که اسرائیل رژیم نظامی در نوار غزه ایجاد نخواهد کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا