اخبار روز

پهپاد ایرانی هیچ فرصتی برای فرار باقی نمی گذارد

فناوری ساخت پهپادها به قدری گسترش یافته است که به طور خاص در زمینه های مخابراتی، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیا و غیره استفاده می شود.

امروزه پهپادها جایگاه مهمی در توان نظامی کشورهای مختلف جهان به خود اختصاص داده اند. این پهپادها نیازی به تاسیسات و پایگاه های بزرگ و ثابت ندارند، نگهداری آنها آسان است، به راحتی کار می کنند، خسارات انسانی وارد نمی کنند و امکان استفاده از فناوری پیشرفته ساخت را دارند. و مزایای دیگر برای کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم بود.

به گزارش فارس، پهپاد کرار یک پهپاد ایرانی چند منظوره با موتور توربوجت است که در خدمت بسیاری از یگان‌های نظامی و رده‌های ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و اولین تجربه ایران در ساخت پهپاد با موتور جت است. پهپاد و همچنین اولین پهپاد رزمی ایران با قابلیت حمل طیف است. طیف گسترده ای از سلاح ها. در این گزارش به بررسی ویژگی های پهپاد کرار که اولین پهپاد جت ایران نامیده می شود می پردازیم.

انجام دادن

پهپاد کرار ساخت شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) که در روز صنعت دفاعی سال 1388 رسماً رونمایی شد. این پرنده در خدمت بسیاری از یگان های نظامی و رده های ارتش و سپاه بوده و همچنین به دو ماموریت اصلی این پهپاد در آن زمان، استفاده از پرنده به عنوان هدف برای آزمایش سامانه های راداری و پدافندی و انجام حملات هوایی اشاره شده است. تا به امروز 4 نسل از این پهپادها معرفی شده اند که شامل انتحاری، ضد زیردریایی، رهگیر هوایی و ناو موشک انداز با تفاوت های جزئی در ابعاد و مشخصات می باشد. پرواز وجود دارد، اما این پرندگان مأموریت های مختلفی دارند.

انواع پهپاد کرار با پرتابگر ریلی و شتاب دهنده سوخت جامد پرتاب می شوند و با چتر نجات و کیسه هوا فرود می آیند. کرار یک پهپاد با بدنه استوانه ای شکل، بال نصب شده در پایین بدنه، موتور توربوجت در انتهای بدنه با ورودی هوا در بالا و دم H شکل است.

نوک بال های این پهپاد برای کاهش اثر درگ القایی کمی خمیده است و ایجاد فضایی در زیر بدنه و امکان تعبیه فضایی در زیر هر بال برای حمل بار به خارج از بدنه پهپاد در نظر گرفته شده است. حمل و نقل

این پهپاد ایرانی سرعتی در حدود 900 کیلومتر در ساعت، برد بیش از 1000 کیلومتر، ارتفاع پروازی 7500 تا 12000 متری دارد و توانایی حمل محموله جنگی تا وزن 250 کیلوگرم را دارد.

زمانی که متخصصان ایرانی کرار را برای انجام مأموریت ساختند، هدف سریعی برای آموزش نیروهای پدافند هوایی ارتش بود، اما در سال های بعد با نوسازی این پهپاد در تابستان، مدل تهاجمی آن نیز معرفی شد. روند کارار ادامه یافت و مدل جدید در سال 1992 با هدف رهگیری اهداف هوایی معرفی شد و منجر به افزایش ارتفاع آن به حدود 25000 تا 40000 پا شد.

سیستم خلبان خودکار با قابلیت انجام ماموریت بدون نیاز به برقراری ارتباط با ایستگاه زمینی، قابلیت برنامه ریزی مجدد و تغییر ماموریت در حین پرواز، امکان قطع ارتباطات برای جلوگیری از ورود دشمن به سیستم کنترل و کنترل و… سیستم های ناوبری پیشرفته از دیگر ویژگی های مهم این پهپاد است. پهپاد محلی است.

پهپاد کرار مانند بسیاری از پهپادهای اولیه ایرانی از پرتابگر برای بلند شدن استفاده می‌کند، بنابراین پهپاد با استفاده از موتور موشک جامد از پرتابگر بلند می‌شود و موشک پس از اتمام انرژی هواپیما و موتور خود شلیک می‌شود. انرژی خود را تامین می کند. متعهد می شود؛ البته این احتمال وجود دارد که در مدل های مدرن شده از ارابه فرود برای برخاستن و فرود روی باند فرودگاه استفاده شود، اما در حال حاضر کرارار به این شکل پرواز می کند و پس از اتمام ماموریت و رسیدن به منطقه فرود مورد نظر، فرود می آید. با چترهای نصب شده روی آن. پرنده و بالشی که در زیر آن قرار داده شده است فرود می آیند.

با این ویژگی، این پرنده می تواند از هر نقطه ای برای انجام عملیات به عنوان نقطه شروع ماموریت استفاده کند و این مشکل دشمن را سردرگم خواهد کرد، مشکلی که فرماندهان آمریکایی با یافتن سکوهای پرتاب در عملیات طوفان صحرا عراقی اسکاد متوجه شدند و آن را تجربه کردند. موشک مثل دنبال سوزن در انبار کاه بود، اما با کشوری مثل ایران که چند برابر عراق بزرگتر است و پهپادی که از هر نقطه ای می تواند پرواز کند، برای دشمن خیلی سخت است که پهپاد را از کار بیاندازد. و آن را عملا غیرممکن می کند.

پس از ساخت پهپاد کرار، تولید سلاح های مخصوص این پرنده نیز در دستور کار قرار گرفت. کرار در استفاده از بمب های 250 و 500 پوندی و همچنین موشک های زمین به هوا علیه کشتی کوثر دیده شد، اما این پایان خط است. نبود; بعدها که بمب های هوشمند رعد 301 و بمب های هوشمند 342 ساخته شدند، به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گرفتند.

علاوه بر این، این پرنده مجهز به بمب «تورپیدو مارک 46» برای اهداف دریایی است، بنابراین دریادار شهرام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تایید مجهز بودن پهپادهای ایرانی به سلاح های ضد زیردریایی گفت: پهپاد ضد زیردریایی نداجا. قادر به رسیدن به برد بیش از 1000 کیلومتر برای انهدام زیردریایی های دشمن است.

او همچنین گفت که “اژدر مارک 46” یکی یکی از سلاح هایی است که این پهپاد می تواند حمل کند و البته این پهپاد یک پرنده چند منظوره با قابلیت حمل چند نوع اژدر است.

پس از نوسازی این هواپیمای بدون سرنشین و تولید رهگیر کرار که بعدها به کرار-4 معروف شد، لازم بود نبرد هوایی به موشک هوا به هوا مجهز شود و به این صورت ارائه شود. پهپاد پیشرفته با موشک ثاقب نشان داده شد. درآمدی که به جهانیان بفهماند دانشی که آنها به دنبال دستیابی به آن هستند سال ها در دست جمهوری اسلامی ایران بوده است.

«کرار-4» با قابلیت رهگیری و گشت هوایی احتمالاً از نمونه جدیدتری از موتور تولو-4 با قابلیت تنظیم دقیق تراست استفاده می کند. اما مدل انتحاری کرار که در رزمایش اخیر پدافند هوایی ارائه شد در واقع نتیجه تغییر مدل های قبلی این پهپاد بود.

با اضافه شدن سیستم های ناوبری مختلف و همچنین منظره یاب اپتیکال در نوک دماغه و البته خط داده ایمن بین پهپاد و ایستگاه های فرماندهی پدافند هوایی، بمب گذار انتحاری توانایی بلند شدن خودکار را پیدا کرده است. از محل نگهداری آن این می تواند در هر نقطه از کشور باشد. پرواز کنید و با دریافت مستقیم اطلاعات هدف و با بهینه ترین مسیر پیشروی به سمت آن حرکت کنید. یک بمب گذار انتحاری با برخورد مستقیم به هدف یا با نزدیک شدن به آن در فاصله مناسب، کلاهک را منفجر می کند.

پهپاد ایرانی هیچ فرصتی برای فرار باقی نمی گذارد

پهپادهای رهگیر کرار مجهز به موشک مجید (طرح رسول)

پهپاد رهگیر «کرار» مجهز به موشک مجید تحت عنوان پروژه رسول، حاصل همکاری و هم افزایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و پدافند هوایی ارتش است که می تواند رهگیری و انهدام را انجام دهد. هواپیماهای دشمن با هزینه قابل توجهی کمتر به عنوان هواپیمای جنگی سرنشین دار. تحویل داده شده

پهپادهای بهبود یافته «کرار» با قابلیت مسلح شدن به موشک های هوا به هوا و طراحی شده برای مقابله با اهداف پرنده دشمن، شناسایی پرندگان سازماندهی شده در قالب یک نیروی مهاجم و انتقال همزمان اطلاعات و تصاویر زنده از هدف. مشخصات هواپیما در Interceptions باعث دور شدن آنها از محوطه تمرین شد.

افزایش عمق دفاعی، ارتقای توان دفاعی تاکتیکی، انعطاف پذیری تغییر فضای نبرد دفاعی از سکوی زمینی به سکوی هوایی، صرفه جویی در اقتصاد جنگ، افزایش تحرک و حرکت اجزای نیروی رزمی پدافند و کاهش خطرات ناشی از استقرار نیروی انسانی برخی از ویژگی های بارز طرح رسول. .

موشک پدافند مجید مورد استفاده برای قفل کردن اهداف در طرح رسول، هدف را هم از نظر حرارتی و هم از نظر بصری رهگیری و رهگیری می کند و یک دستاورد کاملاً بومی است، در حالی که پهپاد کرار مجهز به موشک مجید در پهپاد ارتش این رزمایش در مهرماه با موفقیت به کار گرفته شد. امسال. او به هدف واگذاری دست یافته است.

سامانه باور 373 سامانه پدافند هوایی دوربرد ارتش با برد بیش از سیصد کیلومتر است. این یکی یکی دیگر از نقاط قوت این عملکرد این است که امکان دفاع در عمق را برای دفاع هوایی فراهم می کند. با اضافه شدن پهپاد رسول به یگان های پدافند ملی، بسیاری از عملیات های پایه پدافند هوایی به صورت تاکتیکی و در هر موقعیت جغرافیایی با هزینه ای بسیار کمتر از استفاده از هواپیماهای سرنشین دار و با درصد خطر کمتر انجام می شود.

لازم به ذکر است که پهپادهای زیادی وجود دارد آذر در ماه 1402 با حضور فرمانده کل ارتش، یگان های پدافند هوایی شرق، غرب، جنوب و جنوب غرب کشور متحد شدند.

پهپاد جت نیز آنجاست فروردین و بهمن در ماه 1402 با حضور فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به سازمان رزم ارتش پیوست.

این پیشرفت عظیم در شرایطی که دشمنان می‌خواهند انقلاب اسلامی مانند گذشته به سایر ملت‌ها سرایت نکند، گواه این است که شعار «ما می‌توانیم» است که بارها دل دشمنان را تسخیر کرده است. همچنین روند رو به رشد صنعت پهپاد کشور با وجود مشکلات سال های اخیر و تحریم های ظالمانه همچنان ادامه دارد و صنعت دفاعی کشورمان جایگزین های به روز، پیشرفته و همه کاره ای را برای پهپادهای عملیاتی، موفق و متعدد قبلی ارائه می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا