اخبار روز

پیرهادی درباره اصلی ترین مسائل بودجه ای گفت

محسن پیرهادی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تهیه برنامه هفتم توسعه بهترین فرصت برای اصلاح نظام بودجه ای است که سال ها مورد تاکید و توجه دولت ها و مجالس گذشته بوده است، گفت: در راستای قوانین مالی و بودجه ریزی نظام واحد گام برداریم. که قابل بررسی، سنجش و ارزیابی است، مهمترین رویکردی است که مجلس و دولت باید در کنار هم برای دستیابی به اهداف توسعه کشور اتخاذ کنند.

کسری تجاری باید به صفر برسد

نماینده مردم تهران در مجلس شورا با بیان اینکه دلایل داخلی و خارجی زیادی مانع دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه شده است، افزود: این عوامل شامل نرخ بالای تورم، رکود اقتصادی، کسری مزمن بودجه عملیاتی و نوسانات جدی ارز است. و وقوع شوک های تحریمی طی یک دهه به چالش های اساسی اقتصاد کشورمان در سال های اخیر تبدیل شده است. در اجرای اهداف برنامه مغایرت هایی وجود داشت، مثلاً به این دلیل که طبق برنامه ششم توسعه دو سال پیش یعنی در پایان سال 1400 باید کسری تراز عملیاتی به صفر می رسید که متأسفانه محقق نشده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه فاصله ارقام مصوب با اهداف تعیین شده در برنامه ششم در سال های پایانی برنامه نسبت به سال های ابتدایی برنامه بیشتر بوده است، ادامه داد: از جمله این نارسایی ها، افزایش هزینه ها در چند سال اخیر برنامه ششم توسعه که از اهداف تعیین شده عدول می کند، بدیهی است یکی از عوامل افزایش نرخ تورم در سال های اخیر در کنار تصمیم گیری های غلط سیاستی است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در ادامه بحث بدهی ملی و تاثیر آن بر عدم تعادل مالی سالانه و تاثیر منفی آن بر ساماندهی حوزه اقتصادی کشور را از دیگر موضوعاتی دانست که به چالشی برای آن تبدیل شده است. وی گفت: بدون احتساب بدهی مورد اختلاف، در حالی که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کمتر از حد تعیین شده در برنامه ششم توسعه بوده است، با توجه به چالش هایی که در محاسبه ارقام واقعی دولت، بدهی به بانک ها، توسعه وجود دارد. صندوق ها، صندوق های بازنشستگی و سایر موسسات عمومی غیردولتی. نرخ به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

پیرهادی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده انحراف از اهداف برنامه است این است که میانگین اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از منابع عمومی در برنامه هفتم حدود 21 درصد برآورد شده است، اما با توجه به چالش های اقتصادی ذکر شده، این میزان بوده است. در چند سال گذشته مهم است. میانگین رشد 12.6 درصدی سهم بسزایی در دستیابی به هدف تعیین شده داشت.

نیاز به شفافیت تمام درآمدها و هزینه های دولت در کل بودجه

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ساماندهی و ارزیابی حوزه بودجه کشور باید در اولویت تدوین برنامه هفتم باشد، گفت: بر این اساس برنامه هفتم باید دولت را متعهد به اقدام منظم کند. هزینه کرد تا ظرف پنج سال تمام هزینه های دولت قابل بررسی و ارزیابی باشد.

وی همچنین شفاف سازی و گنجاندن کلیه درآمدها و هزینه های دولت در سقف کلی بودجه را از دیگر اقدامات موثر در اجرای برنامه هفتم توسعه دانست و اظهار داشت: تعیین نسبت عملکرد هزینه های بودجه عمومی به کل هزینه های دولت در سال اعم از هزینه های هدفمندی، هزینه های اکتشاف نفت، مصوبات خارج از بودجه نهادهای ذیربط، پایه پولی بانک مرکزی برای تامین ارز ترجیحی، ضمانت های دولت، تعهدات تامین اجتماعی دولت برای پنج سال آینده تعیین شده است. برنامه توسعه یک اقدام مهم برای جلوگیری از انحراف از تصمیمات و اهداف است.

به خواندن ادامه دهید:

اندیشه شکاف کشور در جامعه و حاکمیت / ماده 75 لایحه قانون برنامه هفتم بازرسی در حوزه خصوصی افراد است

۲۱۶۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا